printlogo


کد خبر: 228798تاریخ: 1399/10/11 00:00
اخبار

۲ برابر بودجه نفتی فرار مالیاتی وجود دارد
نایب‌رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به اینکه اصلاح نظام مالیاتی یکی از وظایف دولت بر اساس برنامه 5 ساله ششم توسعه بود که باید انجام می‌داد، به خانه ملت گفت: دولت طی این 5 سال باید پایه‌های مالیاتی را اصلاح می‌کرد و توسعه می‌داد تا با دریافت مالیات بیشتر از افرادی که درآمدهای بالاتری دارند، فشار از روی افراد با درآمد متوسط و رو به پایین جامعه برداشته می‌شد. حجت‌الاسلام سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی درباره لزوم جلوگیری از فرارهای مالیاتی در کشور تصریح کرد: اعداد مختلفی درباره میزان فرارهای مالیاتی بیان می‌شود اما برخی کارشناسان این رقم را تا 400 هزار میلیارد تومان برآورد کرده‌اند. وی تاکید کرد: در صورت اصلاح نظام مالیاتی و جلوگیری از فرار مالیاتی منابع زیادی به دست می‌آید که این عدد حدود دو برابر بودجه نفتی در لایحه بودجه 1400 است، بنابراین اصلاح و جلوگیری از فرار مالیاتی به میزان حداقل 50 درصد، باز هم رقم قابل توجهی خواهد بود. 
***
تعیین سقف مالی برای متقاضیان دریافت دسته‌چک
قائم‌مقام بانک مرکزی درباره تاثیر اجرای بخشی از قانون جدید چک گفت: مطابق آخرین آمار بانک مرکزی، در انتهای سال 1396 نسبت‌ تعداد چک‌های برگشتی به‌کل چک‌ها 4/15 درصد برآورد شده بود که اخیرا با اجرای بخش‌هایی از قانون جدید، این نسبت با 54 درصد کاهش، به 3/8 درصد رسیده است. اکبر کمیجانی افزود: از نظر مبلغ نیز نسبت مبلغی چک‌های برگشتی به مبلغ کل چک‌ها از 5/21 درصد در سال 1396، با اجرای بخشی از قانون جدید به 9/9 درصد رسیده است. این کاهش نشان می‌دهد اجرای مناسب قانون جدید چک می‌تواند آثار مثبتی بر اقتصاد کشور داشته باشد. 
قائم‌مقام بانک مرکزی به تأکید زیاد قانون بر اعتبار‌سنجی متقاضیان دسته‌چک اشاره کرد و افزود: برای اجرای این بخش از قانون و تعیین «سقف اعتباری مجاز» از گزارش‌های اعتبارسنجی و رتبه‌بندی اعتباری استفاده خواهد شد. بدین ترتیب برای متقاضیان دسته‌چک بر اساس عملکرد اقتصادی و مالی آنها یک سقف اعتباری مجاز تعیین و هر دفعه که صادرکننده چک از دسته‌چک خود استفاده کند، از سقف اعتباری وی کاسته خواهد شد. اکبر کمیجانی افزود: البته هنوز این مساله در کمیته‌های تخصصی بانک مرکزی در حال بررسی است و درباره نحوه عملکرد آن در زمان مقتضی اطلاع‌رسانی خواهد شد. 
***
یک میلیون و 500 هزار خانه خالی شناسایی شده که باید مالیات بدهند
وزیر راه‌و‌شهرسازی با اشاره به موضوع مالیات بر خانه‌های خالی، اظهار کرد: طرحی که وزارت راه‌و‌شهرسازی داشت، ایجاد سامانه جامع املاک و اسکان بود که ما با لطف الهی سال گذشته این سامانه را طراحی، رونمایی و عملیاتی کردیم و نزدیک به یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکونی را شناسایی کردیم. محمد اسلامی گفت: برای مالکان این واحدها پیامک فرستادیم و با راستی‌آزمایی مقدماتی که انجام دادیم، از حدود ۳ماه پیش ۳۰۰ هزار واحد مسکونی را به سازمان مالیاتی معرفی کردیم که باید از این واحدها به موجب قانون، مالیات اخذ شود. 
***
افزایش قیمت مصوب تخم‌مرغ شانه‌ای ۳۴ هزار تومان
معاون دفتر برنامه‌ریزی، تامین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صمت با اشاره به مصوبات یکصدونوزدهمین جلسه ستاد تنظیم بازار، گفت: در این جلسه قیمت مصوب جدید تخم‌مرغ اعلام و بر این اساس قیمت هر کیلوگرم تخم‌مرغ در مرغداری 14 هزار تومان تعیین شد. قاسمیان بیان کرد: قیمت قبلی هر کیلوگرم تخم‌مرغ در مرغداری 12 هزار تومان بود. همچنین با توجه به افزایش قیمت تخم‌مرغ، قیمت جدید هر کیلوگرم تخم‌مرغ برای مصرف‌کننده نیز 16 هزار و 900 تومان خواهد بود. همچنین هدایت اصغری، مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغ تخم‌گذار درباره قیمت جدید هر شانه تخم‌مرغ، بیان داشت: با توجه به افزایش قیمت تخم‌مرغ، قیمت هر شانه تخم‌مرغ با وزن یک کیلو و 900 گرم برای مصرف‌کننده 34 هزار تومان خواهد بود. 
***
بررسی درخواست افزایش قیمت نان
رئیس اتاق اصناف تهران درباره افزایش قیمت نان گفت: قیمت نان تغییری نیافته و مردم در صورت گران‌فروشی تخلف را به سامانه «۱۲۴» اطلاع دهند تا توسط تعزیرات با نانوایی متخلف برخورد شود. نوده فراهانی افزود: اتحادیه نانوایان تهران برای افزایش قیمت نان درخواستی داده و این درخواست فقط در حال پیگیری و بررسی است. وی افزود: درخواست اتحادیه نانوایان تهران در کمیته کارشناسی بررسی می‌شود و در صورتی که درصدی برای افزایش قیمت در نظر گرفته شود، در آن زمان قیمت نان ابلاغ می‌شود.همچنین قاسمیان، معاون دفتر برنامه‌ریزی، تامین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صمت نیز درباره قیمت نان گفت: افزایش قیمتی درباره نان وجود ندارد. 

Page Generated in 0/0060 sec