printlogo


کد خبر: 228916تاریخ: 1399/10/14 00:00
اخبار

افزایش ۱۰۰ درصدی مزد هم جوابگوی هزینه کارگر نیست
نماینده کارگران در شورای‌ عالی کار با اشاره به اینکه برای کمک به کارگران باید راهکارهای مختلف بررسی شود، گفت: دولت در جایگاه حاکمیتی خود باید حمایت کند و برنامه بدهد. در حال ‌حاضر کارگران عادی نمی‌توانند گوشت یا برنج خریداری کنند. ارز دولتی هزینه می‌شود ولی اقلام همچنان با نرخ آزاد به‌دست کارگران می‌رسد. محمدرضا تاجیک با بیان اینکه حتی اگر دستمزد ۲ برابر هم شود باز هم جوابگوی هزینه کارگران نیست، گفت: شکاف دستمزدی ایجاد شده در سال‌های گذشته به حدی بزرگ است که افزایش حقوق حتی اگر 100درصدی باشد نمی‌تواند آن را پر کند. فاصله میان سبد هزینه و دستمزد دریافتی کارگران بسیار زیاد است. ۲ برابر کردن حقوق ۲ میلیون و 700 هزار تومانی هم باعث تامین هزینه‌های کارگران نخواهد شد. 
***
پاسخ بانک مرکزی به ابهامات مردم درباره قانون جدید چک
بانک مرکزی برخی سوالات متداول در زمینه قانون جدید چک را به شرح زیر پاسخ داد.
آیا چک صیاد طرح قدیم طبق روال قبل پیش می‌رود؟ 
بله! تا زمان پایان برگ‌های دسته‌چک‌های قدیمی و دریافت دسته‌چک‌های با ظاهر و مندرجات جدید، صدور و وصول چک‌ها به شکل سابق تداوم می‌یابد. 
چکی که از کسی گرفته می‌شود و چند دست چرخیده، به چه صورت است؟
نقل و انتقال چک‌های با ظاهر و مندرجات جدید در صورت ثبت مراتب انتقال در سامانه صیاد بلامانع است و درباره چک‌های صادره از دسته‌چک‌های قدیم، نقل و انتقال عادی چک کمافی‌السابق بلامانع است. 
آیا چک‌های قدیمی تا برگ آخر می‌توانند در وجه حامل صادر شوند؟
چک‌های قدیمی به شکل سابق می‌توانند کارسازی شوند و بنابراین در وجه حامل نیز می‌توانند صادر شوند. 
پشت‌نویسی چک به چه روالی انجام می‌شود؟‌ 
از تاریخ اعلام بانک مرکزی، ظهرنویسی چک‌های کاغذی ممنوع بوده و انتقال چک مستلزم ثبت مراتب در سامانه صیاد خواهد بود. 
وظیفه ثبت چک در سامانه صیاد با چه شخصی است؟ 
حسب مورد بر عهده صادرکننده (در مقام صدور) یا دارنده (در مقام انتقال) است. 
ممنوعیت صدور چک در وجه حامل شامل کدام چک‌هاست؟ 
شامل تمام چک‌ها با ظاهر و مندرجات جدید که زمان توزیع آن توسط بانک مرکزی اعلام می‌شود.
***
قیمت هر شانه تخم‌مرغ در بازار 10‌ هزار تومان بالاتر از قیمت مصوب
ستاد تنظیم بازار کشور در جلسه مورخ 8 دی‌ماه 99 ستاد تنظیم بازار، قیمت عرضه هر کیلوگرم تخم‌مرغ مقابل مرغداری را 14 هزار تومان اعلام کرد و بر این اساس قیمت این محصول از هر کیلو 12 هزار و 500 تومان به هر کیلو 14 هزار تومان مقابل مرغداری افزایش یافت. با توجه به افزایش قیمت تخم‌مرغ و اعلام قیمت‌های جدید و وعده وزارت صمت برای کنترل قیمت این محصول در بازار، انتظار می‌رفت قیمت مصوب این کالا در بازار رعایت شود که متاسفانه باز هم خبری از رعایت قیمت مصوب در بازار نیست و قیمت هر شانه تخم‌مرغ در بازار 10 هزار تومان بالاتر از قیمت مصوب و بین 43 تا 45 هزار تومان عرضه می‌شود. 
***
رأی نهایی هیأت داوری درباره فسخ قرارداد واگذاری هفت‌تپه ابلاغ می‌شود
رئیس هیأت داوری بررسی فسخ قرارداد واگذاری شرکت هفت‌تپه، گفت: اعضای هیأت تصمیم نهایی خود درباره فسخ قرارداد واگذاری این شرکت را گرفتند و به احتمال زیاد، ۱۴ دی‌ماه این رأی ابلاغ می‌شود. عبدالعلی میرکوهی به خبرگزاری دانشجو گفت: جلسه ۱۷ دی‌ماه هیأت داوری مربوط به دعوای خریداران سهام شرکت هفت‌تپه به طرفیت سازمان خصوصی‌سازی به خواست الزام خوانده به رفع مغایرت قیمت مبیع و جبران کسر ثمن خواهد بود و در این جلسه قرار نیست موضوع فسخ قرارداد واگذاری شرکت بررسی شود. میرکوهی افزود: در جلسه سوم دی‌ماه هیأت داوری قرار بر این شد که طرفین دعوا یکسری مدارک برای بررسی به هیأت ارائه دهند و با توجه به اینکه بعد از این جلسه این مدارک ارائه شد، اعضای هیأت تصمیم نهایی خود درباره فسخ قرارداد واگذاری شرکت هفت‌تپه را گرفتند و به احتمال زیاد، امروز (شنبه) ۱۳ دی‌ماه یا نهایتا فردا (یکشنبه) ۱۴ دی‌ماه این رأی ابلاغ می‌شود. رئیس هیأت داوری بررسی فسخ قرارداد واگذاری شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه ابراز کرد: بعد از ابلاغ هم، طرفین می‌توانند نسبت به این رأی اعتراض داشته باشند و در صورتی که اعتراضی باشد این پرونده در دادگاه مورد بررسی قرار می‌گیرد و رأی قطعی صادر می‌شود. 
وی تاکید کرد: رأی هیأت داوری در صورتی قطعی است که طرفین نسبت به آن اعتراضی نداشته باشند و اگر اعتراض کنند، پرونده فسخ قرارداد واگذاری شرکت هفت‌تپه به دادگاه ارجاع می‌شود و بعد از صدور رأی دادگاه، تکلیف فسخ قرارداد شرکت مشخص می‌شود. رئیس هیأت داوری بررسی فسخ قرارداد واگذاری شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه یادآور شد: در صورتی که رأی هیأت داوری و دادگاه مبنی بر فسخ قرارداد واگذاری شرکت باشد، جلسه هیأت برای رفع مغایرت قیمت مبیع و جبران کسر ثمن منتفی می‌شود. 

Page Generated in 0/0069 sec