printlogo


کد خبر: 228917تاریخ: 1399/10/14 00:00
یارانه حمایتی به چند نفر رسید؟
پیگیری پرداخت یارانه ۱۲۰ هزارتومانی به مردم توسط قالیباف

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تشدید شیوع ویروس کرونا و رکود اقتصادی حاصل از آن، قانونی را برای حمایت از اقشار آسیب‌پذیر به نام تامین کالاهای اساسی تصویب کردند. در این قانون قرار بود به نزدیک به 60 میلیون ایرانی (تمام مشمولان یارانه حاصل از افزایش قیمت بنزین) بین 60 تا 120 هزار تومان اعتبار خرید کالاهای اساسی پرداخت شود. طبق برنامه‌ریزی‌ها، تقسیم‌بندی این یارانه طوری صورت گرفته بود که به 20 میلیون نفر که عمده آنها افراد تحت حمایت بهزیستی و کمیته امداد بودند 120 هزار تومان و به قریب 40میلیون نفر 60 هزار تومان پرداخت شود. دولتی‌ها از همان زمان طرح این موضوع به مخالفت با آن پرداختند و منابع آن را موهوم خواندند، در نهایت اما با ناباوری خودشان یک یارانه جدید طراحی کردند که طبق آن به 30 میلیون نفر ماهانه 100 هزار تومان به صورت نقد پرداخت شود. 
با تبدیل شدن طرح مجلس به قانون در نهایت دولت مکلف به اجرای آن شد؛ در نهایت روحانی مجبور شد برای عدم استنکاف از قانون، با مجلس برای پرداخت یارانه به توافق برسد. 
طبق توافق صورت گرفته در نهایت مقرر شد دولت به 40میلیون نفر یارانه نقدی 100 تا 120 هزار تومانی پرداخت کند. نخستین واریزی یارانه سوم هم قریب به ۲ هفته پیش صورت گرفت. 
البته در یارانه مجلس قرار بود برای 6 ماه سال این مبلغ پرداخت شود اما در تصمیم جدید به 4 ماه تقلیل یافت. همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد تاکنون به این تعداد (۴۰ میلیون نفر) هم یارانه پرداخت نشده است. یک منبع آگاه در این رابطه به «وطن امروز» گفت سرجمع تعداد دریافت‌کنندگان یارانه 20 میلیون نفر است. با این تفاسیر می‌توان گفت دولت با سوءاستفاده از اعتماد مجلس شورای اسلامی تعداد یارانه‌بگیران سوم را بشدت کاهش داده است. سطح اعتراضات به یارانه سوم به قدری زیاد بوده که حالا محمدباقر قالیباف برای پیگیری موضوع به جمع مشمولان این یارانه رفته است. 
رئیس مجلس در راستای نظارت میدانی مجلس شورای اسلامی و پیگیری واریز یارانه ۱۲۰ هزار تومانی که مجلس مصوب کرده بود، در منطقه ۱۲ شهرداری تهران با برخی اهالی محله امامزاده یحیی گفت‌وگو کرد. 
محمدباقر قالیباف در این نظارت میدانی با حضور در منازل برخی اهالی محله امامزاده یحیی که از اقشار کم‌درآمد و آسیب‌پذیر هستند، از نزدیک در جریان مسائل و مشکلات مردم قرار گرفت. از جمله موضوعاتی که رئیس مجلس در این نظارت میدانی در تهران پیگیری کرد، واریز یارانه ۱۲۰ هزار تومانی مصوب مجلس بود که در بهره‌مندی از این کمک‌ها پاسخ این خانواده‌ها منفی بود. در این بازدید میدانی خانواده‌هایی که در این محله زندگی می‌کنند و برخی از آنها حتی تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی قرار دارند، به قالیباف اعلام کردند فقط یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی را دریافت می‌کنند و نه‌تنها یارانه ۱۲۰ هزار تومانی اخیر که مصوبه مجلس است، بلکه حتی یارانه معیشتی که سال گذشته پس از افزایش قیمت بنزین بنا بود به خانواده‌های ایرانی پرداخت شود را نیز دریافت نمی‌کنند. خانواده‌های نیازمندی که به نظر می‌رسد تنها ممر درآمد و زندگی آنها یارانه‌های پرداختی است به رئیس مجلس و نماینده مردم تهران در مجلس گفتند دولت فقط یارانه ۴۵ هزار و 500 تومانی را برای‌شان واریز می‌کند و در این بین اقساط وام یک‌میلیون تومانی مربوط به شرایط کرونایی نیز از این یارانه کسر می‌شود. در پایان این نظارت میدانی، قالیباف تاکید کرد که باید این مسأله بررسی و مشخص شود چه تعداد از افراد مشمول و به چه دلیل دچار این مشکل هستند و مجلس شورای اسلامی این اتفاق و عدم پرداخت یارانه ۱۲۰ هزار تومانی به مردمی که این مصوبه برای بهره‌مندی آنها تصویب شده است را پیگیری خواهد کرد. وی در پایان تصریح کرد: دلیل اینکه همیشه تاکید می‌شود باید امور را از نزدیک و تا آخرین مرحله پیگیری کرد همین است تا اشکالات کار مشخص شود، بنابراین هیچگاه نمی‌شود به گزارش‌های ارسالی بسنده کرد.

Page Generated in 0/0060 sec