printlogo


کد خبر: 228965تاریخ: 1399/10/15 00:00
«وطن امروز» از جدیدترین تصمیمات کمیسیون تلفیق برای بودجه سال آینده گزارش می‌دهد
تدابیر تلفیق برای بودجه

کمیسیون تلفیق در ادامه کار خود روی لایحه بودجه سال آینده، شنبه هفته جاری هم تشکیل جلسه داد؛ در این جلسه اعضای کمیسیون تلفیق به چند تصمیم جدید برای اصلاح لایحه بودجه رسیدند. عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ مجلس مصوبات عصر شنبه این کمیسیون را تشریح کرده است. 
 
* خداحافظی با ارز دولتی؛  ارز تک‌‌نرخی می‌شود
احمد امیرآبادی‌فراهانی گفت: طبق تصمیم کمیسیون تلفیق، ارز سال آینده تک‌نرخی می‌شود و نرخ ارز در بودجه سال آینده که در حال حاضر بر اساس سامانه نیما 26 هزار تومان است، به 17 هزار و 500 تومان کاهش می‌یابد. وی همچنین گفت: دولت نرخ ارز حقوق ورودی گمرک برای واردات کالاهای اساسی را سال آینده مانند سال جاری با ارز 4200 تومانی محاسبه کرده بود که تجربه تاسف‌بار نحوه تخصیص ارز یارانه‌ای به کالاهای اساسی و ارائه این کالاها با محاسبه ارز آزاد به مردم موجب شد کمیسیون در راستای مبارزه با فساد، رانت و ایجاد عدالت، با این مصوبه (تک‌نرخی شدن ارز) موافقت کند. نماینده مردم قم در مجلس ادامه داد: دولت نرخ ارز را برای واردات دیگر کالاها مانند ماشین‌آلات، مواد اولیه کارخانجات، لوازم آرایش، خودروی لوکس و... نیز با نرخ 4200 تومانی و یارانه‌ای محاسبه می‌کرد و هیچ تمایزی میان کالاهای اساسی و لوکس با توجه به شرایط معیشتی مردم قائل نبود اما اکنون به موجب این مصوبه دولت نرخ ارز حقوق ورودی همه کالاها را در سال آینده باید 17 هزار و 500 تومان محاسبه کند و بر این اساس ارز در بودجه سال 1400 تک‌نرخی می‌شود. 
 
* تعیین تعرفه نیم درصدی برای واردات کالاهای اساسی
عضو هیات‌رئیسه مجلس با اشاره اینکه کمیسیون تلفیق بودجه برای جلوگیری از افزایش قیمت کالاهای اساسی با توجه به تعیین نرخ ارز 17 هزار و 500 تومانی برای حقوق ورودی، تصمیماتی را در بحث هزینه‌ای بودجه اتخاذ می‌کند، افزود: کمیسیون تلفیق بودجه این هفته در حال بررسی بخش درآمدی بودجه سال آینده است و طی هفته آینده به بخش مصارف ورود می‌کند و در نظر دارد برای تعدیل قیمت‌ها و جلوگیری از افزایش قیمت کالاهای اساسی، مواد اولیه کارخانجات و ماشین‌آلات، میزان تعرفه‌ها را کاهش دهد. 
وی تصریح کرد: به طور مثال میزان تعرفه برای کالاهای اساسی در سال 1400 معادل نیم درصد تعیین خواهد شد، در صورتی که این تعرفه سال 99 به میزان 5 درصد بود، بنابراین اگر اکنون نرخ ارز حقوق ورودی گمرک برای واردات کالاهای اساسی با ارز 17 هزار و 500 تومانی محاسبه می‌شود، از سوی دیگر تعرفه آن چندبرابر کاهش می‌یابد. امیرآبادی‌فراهانی تاکید کرد: همچنین تعرفه واردات کالاهای لوکس و غیرضروری که پیش از این با استفاده از رانت با ارز 4200 تومانی به کشور وارد می‌شد، بالاتر محاسبه خواهد شد. 
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه با بیان اینکه پیش از این دولت در لایحه بودجه 1400، قیمت ارز برای کالاها را ۳ رقم 4200 تومان، 11 هزار تومان و آزاد در نظر گرفته بود، گفت: این موضوع موجب شده بود سال 99 شاهد ایجاد فساد و رانت گسترده‌ در بحث تخصیص ارز یارانه‌ای برای واردات کالاها به کشور باشیم اما اکنون به موجب مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه، ارز سال آینده تک‌نرخی و با قیمت 17 هزار و 500 تومان در نظر گرفته خواهد شد. 
 
* تجدیدنظر تلفیق نسبت به معافیت مالیاتی صادرات مواد خام
همچنین سخنگوی کمیسیون تلفیق با اشاره به نشست شنبه هفته جاری این کمیسیون گفت:‌ طبق مصوبه کمیسیون، درآمدهای دولت در بخش مالیات بر ارزش افزوده از 81 هزار میلیارد تومان به 113 هزار میلیارد تومان افزایش یافت. رحیم زارع افزود: همچنین بر اساس تصمیم کمیسیون تلفیق، معافیت مناطق آزاد از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده در سال 1400 لغو می‌شود. وی اظهار داشت: البته این لغو معافیت مالیاتی مربوط به کالاهای وارداتی به این مناطق است و واحدهای تولیدی فعال در مناطق آزاد همچنان از پرداخت مالیات بر عملکرد معاف خواهند بود. زارع خاطرنشان کرد: علاوه بر این طبق مصوبه کمیسیون تلفیق، 50 درصد از معافیت مالیاتی صادرات موادخام معدنی فلزی و منابع نفتی و گازی و امثال آن در سال 1400 لغو می‌شود. سخنگوی کمیسیون تلفیق، بودجه سال 1400 اظهار داشت: طبق مصوبه کمیسیون، آیین‌نامه اجرایی این بند باید در ۳ ماه نخست سال آینده تدوین شود. یادآور می‌شود مصوبات فوق تنها مصوبه کمیسیون تلفیق است و پس از تصویب آنها در صحن علنی مجلس و پس از آن در شورای نگهبان، به قانون تبدیل شده و برای اجرا ابلاغ خواهد شد. 

Page Generated in 0/0056 sec