printlogo


کد خبر: 228973تاریخ: 1399/10/15 00:00
دستیار عالی رهبر انقلاب در امور نظامی نقش شهید سلیمانی در ساماندهی و جبهه‌بندی گروه‌های مقاومت را تشریح کرد
طراح عمق استراتژیک ایران

گروه سیاسی: مراسم‌های بزرگداشت سالروز شهادت سردار سپهبد حاج‌قاسم سلیمانی که از چند روز قبل از سالگرد این شهید در سرتاسر ایران آغاز شده، همچنان ادامه دارد. روز گذشته همایش علمی رسانه و مکتب سلیمانی و رونمایی از کتاب «از چیزی نمی‌ترسیدم»، خاطرات دست‌نوشته سردار شهید سلیمانی، در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار شد. در حاشیه این مراسم سرلشکر پاسدار سیدیحیی رحیم‌صفوی، مشاور و دستیار عالی مقام معظم رهبری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه حاج‌قاسم سلیمانی پرورش‌یافته مکتب اسلام ناب و امامین انقلاب و دفاع‌مقدس بود، اظهار کرد: اگر اندیشه، تفکر، اخلاق، رفتار و عملکردهای ایشان را بسنجیم و شاخص‌ها را در نظر بگیریم، او ۴۰ سال از عمرش را در جبهه‌های دفاع‌مقدس گذراند که این حضور از او، یک چهره مجاهد و چندوجهی ساخته بود. 
دستیار عالی مقام معظم رهبری در ادامه خاطرنشان کرد: در جلسات متعددی که ایشان خدمت رهبر معظم انقلاب داشت، تدابیر و دیدگاهش نسبت به مسائل منطقه، اهداف آمریکایی‌ها و رژیم صهیونیستی بخوبی شکل گرفته بود و سیاست شورای عالی امنیت ملی را خوب فرا می‌گرفت. سردار دل‌ها سیاست‌های کلان نظام و شورای عالی امنیت ملی را در صحنه‌های سوریه، عراق و افغانستان تبدیل به عملیات می‌کرد. 
سرلشکر صفوی گفت: شهید سلیمانی توانست معادله قدرت در غرب آسیا را به نفع ایران و در جهت عمق نفوذ سیاسی و امنیتی ایران به عراق و از عراق به سوریه و از سوریه به مدیترانه بکشاند؛ یعنی عمق دفاع استراتژیک ایران را ساماندهی کند. 
وی ادامه داد: شهید سلیمانی بر اثر تدابیر رهبری توانست سیاست آمریکایی‌ها را در سرنگونی ۲ دولت عراق و بشار اسد با شکست مواجه و تهدید را تبدیل به فرصت کند. 
فرمانده اسبق سپاه اظهار کرد: داعش تهدید بزرگی در منطقه بود، آنها ٣٠٠ میلیارد از زیرساخت‌های عراق و سوریه را از بین بردند و 9-8 میلیون نفر از مردم این کشورها را آواره کردند ولی حاج‌قاسم سلیمانی چند صد هزار نفر از نیروهای مردمی را در سوریه و عراق در کنار ارتش عراق و سوریه برای دفاع مستحکم از این کشورها بنا به درخواست دولت آنها ساماندهی کرد. 
سرلشکر صفوی تصریح کرد: ارتش موحد اسلامی که شهید سلیمانی در کنار ارتش استراتژیک شکل داد، خود دارای ابعاد وسیعی است که در آینده مشخص می‌شود. مکتب سلیمانی رشد و رویش دارد و خون به‌ناحق ریخته او و همچنین مردمی که در فلسطین، عراق، سوریه به زمین ریخته شده است، نتیجه‌اش آزادی قدس شریف می‌شود.
 
* سفارت آمریکا مرکز ترور است
روز گذشته همچنین مصاحبه‌ای از دختر شهید ابومهدی المهندس توسط شبکه المیادین پخش شد که در این مصاحبه دختر ابومهدی‌المهندس به جزئیات و بیان خاطراتی از روابط عمیق و عاطفی پدرش با شهید سلیمانی اشاره کرد. 
منار جعفر آل‌ابراهیم، دختر ابومهدی‌المهندس، نایب‌رئیس شهید حشدالشعبی عراق که نام اصلی وی جمال جعفر است، در این مصاحبه گفت پدرش همواره تکرار می‌کرده نباید سلیمانی را میان گرگ‌ها رها کرد، بویژه با وجود سفارت آمریکا که یک پایگاه نظامی و مرکز عملیات و مرکز برنامه‌ریزی برای ترور است. 
منار تأکید کرد: اگر شهید سلیمانی و سلاح و حمایت ایران و وجود مشاوران ایرانی و لبنانی نبود، کشور عراق باقی نمی‌ماند. 
منار گفت شهید ابومهدی المهندس می‌دانست هر لحظه امکان دارد شهید شود و خانواده‌اش نیز شهادت او را پیش‌بینی کرده بودند، بویژه به دلیل حوادث اخیر در منطقه و عراق چراکه بعد از بازگشایی گذرگاه القائم و البوکمال، تیرها حشدالشعبی را نشانه گرفته بودند. 
وی گفت: برای ایجاد دودستگی در حشدالشعبی و ایجاد فتنه در داخل آن و متهم کردنش تلاش‌هایی صورت گرفت. تلاش‌هایی برای جنگ داخلی در عراق انجام شد اما این تلاش‌های برنامه‌ریزی‌شده شکست خورد. عملیات ترور به دولت آمریکا آسیب زد و آمدن جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا هیچ چیز را تغییر نمی‌دهد. 
وی درباره عملیات حشدالشعبی علیه داعش و آزادی عراق هم گفت: درگیری‌ها بسیار شدید بود و کسی تصور نمی‌کرد این آزادی که در زمان اندکی به دست آمد، راحت بوده باشد. عملیات به بررسی دقیق نیاز داشت. عملیات آزادی در مناطق حساس آغاز شد و شرکت‌های آمریکایی عقب‌نشینی کرده و از دادن تجهیزات به عراق خودداری کردند و شرط گذاشتند که دولت نوری مالکی تغییر کند تا به عراق کمک کنند، درحالی که عراق در معرض تهدید و دولت در آستانه فروپاشی بود. اگر پشتیبانی ایران و حزب‌الله لبنان نبود خاک عراق به این سرعت آزاد نمی‌شد؛ ایرانی که اگر نبود حشدالشعبی تشکیل نمی‌شد و ارتقا نمی‌یافت. 
وی گفت: حشدالشعبی از تمام گروه‌های عراقی برای مقابله با تروریسم تشکیل شد و سوپاپ اطمینان و امنیت عراقی‌ها بود و نه فقط امنیت را در بغداد برقرار کرد بلکه آمرلی را آزاد کرد، مسیرهای زیارت کربلا و همین‌طور شهر تکریت را با کمترین خسارت آزاد کرد؛ برخلاف آمریکا که تمام زیرساخت موصل را از بین برد. قبل از ورود داعش، حشدالشعبی مناطق العلم، الضلوعیه و فلوجه را آزاد و امنیت را در مرزهای عراق برای ممانعت از ورود تروریست‌ها برقرار کرد. المهندس در تبدیل حشدالشعبی به یک نهاد قانونی و رسمی برای ممانعت از وقوع بحران‌های دیگر موفق بود. 
منار گفت پدرش از دهه‌ 80 با حزب‌الله لبنان ارتباط داشت. وی با شهید مصطفی بدرالدین و شهید عماد مغنیه از دهه‌ 80 ارتباط داشت و شناختش از سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان از زمان مخالفتش با نظام صدام بود. این همکاری میان ۲ طرف افزایش یافت و از طریق مشارکت گروه‌های مقاومت عراق در جنگ علیه تروریسم در سوریه در کنار حزب‌الله به‌عینه دیده شد. همچنین این همکاری در جریان مقابله با داعش و سقوط موصل و ورود مشاوران حزب‌الله به عراق نیز ادامه و افزایش یافت. نقش المهندس در محور مقاومت خشم آمریکایی‌ها را برانگیخت. بازگشایی گذرگاه بوکمال نیز بیشتر آنها را خشمگین کرد. بوکمال تضمینی برای امتداد یا تأسیس پل مقاومت از طریق عراق بود. حشدالشعبی طرح تقسیم عراق را که اسرائیل از آن حمایت می‌کرد، ناکام گذاشت. منار گفت: تشکیل گروه‌های مقاومت به محض ورود آمریکا به عراق و اشغال آن آغاز شد. پدرم بر تأسیس همه گروه‌ها نظارت داشت اما پشت‌پرده عمل می‌کرد. او با تمام تیم‌های سیاسی درباره حکومت، انتخاب نخست‌وزیر، انتخابات، ائتلاف‌های سیاسی و ائتلاف شیعی در ارتباط بود و نقش اصلی را داشت. 

Page Generated in 0/0053 sec