printlogo


کد خبر: 228992تاریخ: 1399/10/16 00:00
یک روز بعد از تظاهرات بزرگ مردم عراق در اعتراض به ادامه حضور آمریکا در این کشور، گروه‌های مقاومت به ارزیابی دستاوردهای این تظاهرات پرداختند
سیلی مقاومت به آمریکا
یکی از نمایندگان ائتلاف الفتح عراق به دلیل ناکامی مصطفی الکاظمی در مدیریت پرونده‌های اقتصادی و مقابله با فساد، خواستار استعفای نخست‌وزیر شد

گروه ‌بین‌الملل: گروه‌های مقاومت و جریان‌های سیاسی عراق ضمن قدردانی از مردم این کشور در برپایی تظاهرات میلیونی ضدآمریکایی در استان‌های مختلف این کشور، بر مطالبه ملت در راستای اجرای مصوبه پارلمان از سوی دولت و اخراج آمریکایی‌ها از کشورشان تاکید کردند. 
 
* قدردانی جریان‌های سیاسی و گروه‌های مقاومت عراقی از مردم
به گزارش «وطن امروز» به نقل از المیادین، در پی برگزاری راهپیمایی میلیونی مردم عراق در بغداد و شهرهای مختلف این کشور به مناسبت نخستین سالروز شهادت فرماندهان مقاومت و تاکید مجدد مردم بر لزوم اخراج اشغالگران آمریکایی، جریان‌های سیاسی و گروه‌های مقاومت عراقی ضمن تقدیر از مردم عراق، این تظاهرات ضدآمریکایی را به عنوان سیلی محکمی به صورت آمریکا دانستند. در همین راستا ائتلاف «الفتح» عراق به عنوان یکی از ۲ جریان اصلی پارلمان این کشور در بیانیه‌ای از حضور باشکوه و میلیونی مردم عراق تقدیر و تشکر کرد. در بیانیه این جریان سیاسی آمده است: با بازوان و حضور مردمی عظیم شما کوهی از توطئه‌های خارجی و داخلی را پشت سر گذاشتیم. در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: از اعماق وجود خود به همه شما مجاهدان و گردان‌های آزادگان و انقلابیون در این راهپیمایی درود و تهنیت می‌فرستیم که آن را به تریبونی برای بیان عراق جدید تبدیل کردید. 
 
* آتشی علیه اشغالگران
دبیرکل عصائب اهل‌الحق نیز دیروز در سخنانی تلویزیونی به همین مناسبت گفت: دونالد ترامپ قصد داشت با ترور فرماندهان مقاومت، لابی صهیونیستی را برای کسب دوره دوم ریاست‌جمهوری خود راضی کند که در آن شکست خورد، بویژه که این عملیات ترور، احساسات میلیون‌ها نفر را برانگیخت تا بخشی از مقاومت شوند. «شیخ قیس الخزعلی» گفت: ترامپ با جنایت فرودگاه بغداد همچنین می‌خواست بقای نیروهایش در عراق را تثبیت کند اما در این موضوع هم موفق نشد و اکنون در کار خود مانده است، بویژه که عراق به آتشی علیه این اشغالگران تبدیل شده است. وی تصریح کرد: آمریکا هیچ‌گاه حافظ امنیت عراق و مدافع آن نبوده و کسی که چنین تصوری دارد، در توهم به سر می‌برد. دغدغه آمریکا فقط امنیت اسرائیل است. 
 
* سیلی مردم عراق به صورت آمریکا
گروه‌های مقاومت هم ضمن قدردانی از مردم عراق، این تظاهرات را به‌مثابه سیلی محکمی به صورت آمریکا قلمداد کردند. بر این اساس کتائب حزب‌الله عراق اعلام کرد: ما درباره لزوم اخراج نیروهای آمریکایی از عراق تسامح به خرج نخواهیم داد. عراقی‌ها با حضور میلیونی خود در سالروز شهادت فرماندهان پیروزی سیلی محکمی به آمریکا و مزدورانش زدند. کتائب حزب‌الله عراق همچنین تصریح کرد هرگز از خواست خود برای محاکمه عاملان و آمران جنایت ترور فرماندهان عملیات پیروزی بر گروه تروریست داعش دست نخواهد کشید. سخنگوی دفتر سیاسی جنبش عصائب اهل‌الحق عراق نیز بر مخالفت با حضور نیروهای آمریکایی در این کشور تاکید کرد. «محمود الربیعی» در گفت‌وگو با شبکه المیادین افزود: سخن «فالح الفیاض» رئیس سازمان حشدالشعبی عراق در راهپیمایی (در خصوص خروج نیروهای آمریکایی از عراق با اجرای مصوبه پارلمان در این باره) بسیار واضح بود. وی با ستایش از سازمان حشدالشعبی عراق افزود: مردم هوادار حشدالشعبی و مقاومت هستند و ظلم و تجاوزگری را نمی‌پذیرند. 
 
* جوش و خروش عراق برای انتقام از تروریست‌ها
«احمد الموسوی» از فرماندهان سازمان حشدالشعبی عراق  هم در گفت‌و‌گو با پایگاه خبری العهد گفت: دشمنان نخواهد توانست از ارزش شهیدان سلیمانی و المهندس بکاهند، زیرا ارزش آنان الهی بود. وی تصریح کرد: «امروز ملت عراق در درون خود آتشفشانی از خشم دارد، بویژه پس از نحوه ترور و حمله‌ای که در یک پایتخت دارای حاکمیت (بغداد) رخ داد».  این فرمانده الحشد خاطرنشان کرد: «همه گروه‌های مقاومت در سطح منطقه آماده انتقام‌گیری هستند... جامعه عراق و گروه‌های مقاومت، برای انتقام‌گیری در جوش و خروش هستند». الموسوی با بیان اینکه «نابودی اسرائیل بخشی از این انتقام است»، تأکید کرد: المهندس نخستین کسی بود که درباره خطر اشغال عراق توسط آمریکا هشدار داد و گفت هدف آنان، نابودی سیستم نظامی عراق و محاصره محور مقاومت است. وی درباره رابطه سلیمانی و المهندس تأکید کرد: «او با هماهنگی حاج‌قاسم، در زمینه سیاسی، برای متحد کردن [گروه‌های] عراق فعالیت می‌کرد... فرمانبرداری صددرصدی را در ابومهدی دیدم... در ارتباط با حاج‌قاسم مانند سربازی در برابر فرمانده بود». 
 
* تأکید نمایندگان پارلمان و فرماندهان مقاومت بر تقویت پدافند هوایی عراق
پرواز بالگردها و هواپیماهای آمریکایی در آسمان عراق به تهدید مضاعفی علیه امنیت مردم این کشور مبدل شده است. از این رو نمایندگان پارلمان عراق در کنار فرماندهان نظامی این کشور تأکید دارند باید مبالغ کافی در بودجه عمومی برای تقویت سامانه پدافند هوایی این کشور اختصاص داده شود. این درخواست از سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ که مقرهای گروه‌های مقاومت عراق مورد حملات رژیم صهیونیستی قرار می‌گرفت، وجود داشت ولی دولت عراق تاکنون سامانه‌ای برای این منظور وارد نکرده است؛ هر چند بغداد چندین‌بار اعلام کرده قصد دارد از روسیه سامانه «اس۳۰۰» وارد کند. در همین ارتباط «نایف الشمری» نایب‌رئیس کمیسیون امنیت و دفاع در پارلمان عراق گفت این کشور نیازمند ارتقای سامانه پدافند هوایی خود است. «یحیی رسول» سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق هم گفت این کشور بشدت نیازمند ارتقای توانمندی‌های خود در زمینه پدافند هوایی است. در همین حال یکی از فرماندهان سازمان حشدالشعبی عراق تأکید کرد این کشور به ارتقای توانمندی هوایی خود نیاز مبرم دارد تا بتواند از تکرار عملیات‌های موشکی و بمباران جلوگیری کند که فرماندهان و نیروهای مخالف آمریکا را هدف قرار می‌دهد. وی به روزنامه العربی الجدید گفت: دولت عراق باید امنیت حریم هوایی خود را تأمین و در اخراج نیروهای خارجی بویژه نظامیان تروریست آمریکایی تسریع کند. 
***
[ائتلاف فتح خواستار استعفای الکاظمی شد]
ائتلاف الفتح عراق به دلیل ناکامی دولت مصطفی الکاظمی در مدیریت پرونده‌های اقتصادی و مقابله با فساد در عراق، خواستار استعفای نخست‌وزیر و کابینه‌اش شد. عبدالامیر المیاحی، عضو این ائتلاف گفت: مدیریت بد دولت مصطفی الکاظمی در پیش‌نویس قانون بودجه فدرال ۲۰۲۱ که به پارلمان ارائه کرده، به چشم می‌خورد؛ دولت به صورت جدی روی مبارزه با فساد و به حداکثر رساندن درآمد خود کار نمی‌کند. وی با بیان اینکه دولت به جای سرمایه‌گذاری در این بحران مالی با تعدادی از شرکت‌ها قرارداد بسته است، از دولت خواست استعفا کند، چرا که در مدیریت پرونده‌های اقتصادی کشور شکست خورده است. کمیسیون مالی پارلمان عراق هم تصویب پیش‌نویس قانون بودجه فدرال در سال ۲۰۲۱ را در پارلمان مطابق ساختار فعلی بعید دانست. عباس العاطفی، از نمایندگان ائتلاف الفتح هم روز چهارشنبه گفت: دولت مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر در ترسیم سیاست مالی دولت شکست خورده است. در همین حال «فاضل الفتلاوی» نماینده دیگر عضو ائتلاف الفتح از توطئه‌چینی دشمنان برای ضربه زدن به سازمان حشدالشعبی خبر داد و تأکید کرد: دشمنان عراق، حشدالشعبی را دشمن شماره یک خود می‌دانند. 

Page Generated in 0/0063 sec