printlogo


کد خبر: 229016تاریخ: 1399/10/16 00:00
اخبار

واردات 16 میلیون تن کالاهای اساسی به کشور
وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه دیروز ستاد تنظیم بازار کشور گفت: در جلسات هفتگی ستاد تنظیم بازار، یکی از مواردی را که همواره بررسی می‌کنیم، تامین کالاهای مورد نیاز مردم در کشور است که معمولا سیاست ما بر افزایش تولید داخل و همچنین واردات کالاهای ضروری به کشور است.  علیرضا رزم‌حسینی افزود: براساس گزارشی که گمرک ایران اعلام کرد، تاکنون بیش از 16 میلیون تن کالای اساسی به کشور وارد شده و نسبت به تامین ذخایر کالاهای راهبردی اقدامات خوبی صورت گرفته است. رزم‌حسینی با اشاره به میزان ورودی کالا به بنادر کشور بیان داشت: براساس گزارش واصله در جلسه ستاد تنظیم بازار، بیش از 4 میلیون تن کالا به بنادر کشور وارد شده که مراحل قانونی برای ترخیص آن طی می‌شود. 
***
ابلاغ برنامه ۵ ساله برای ساخت ۵ میلیون واحد مسکونی
معاون مسکن و ساختمان وزارت راه‌و‌شهرسازی از ابلاغ برنامه ۵ سال آینده حوزه مسکن برای ساخت ۵ میلیون واحد مسکونی خبر داد و گفت: این تصمیم از برنامه‌های بلندمدت حوزه مسکن وزارت راه‌و‌شهرسازی است و به یک دولت خاص تعلق ندارد. محمود محمودزاده درباره پیشرفت طرح اقدام ملی مسکن توضیح داد: با تلاش تمام مسؤولان حوزه‌های ذی‌ربط تاکنون موفق به تأمین زمین برای حدود ۲۰۰ هزار واحد مسکونی شده‌ایم. 
***
همتی دست از فضاسازی بردارد
عضو هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خانه ملت، در واکنش به انتقاد رئیس کل بانک مرکزی از تصمیم کمیسیون تلفیق مجلس برای افزایش نرخ ارز در لایحه بودجه 1400 گفت: به مسؤولان دولتی مانند رئیس کل بانک مرکزی توصیه می‌کنیم در راستای اداره کشور همراهی لازم را داشته و در اواخر این دوره دولت به دنبال کار بیشتر برای مردم باشند. روح‌الله متفکرآزاد با اشاره به اینکه لایحه بودجه ارائه شده توسط دولت قابلیت اجرایی ندارد، ادامه داد: مجلس در تلاش است تا لایحه بودجه 1400 را به نفع معیشت مردم اصلاح کند، در حال حاضر منابع بودجه محقق شدنی نیست به همین دلیل توصیه می‌کنیم اجازه دهند مجلس با تدابیر اتخاذی مشکلات را برطرف کند. وی با بیان اینکه رئیس کل بانک مرکزی اگر نظری در زمینه لایحه بودجه دارد به صورت تخصصی در کمیسیون تلفیق ارائه کند، گفت: بستر مباحث تخصصی در کمیسیون است نه رسانه‌ها، کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1400 گوش شنوایی برای شنیدن دیدگاه تخصصی مسؤولان دولتی دارد. عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رئیس کل بانک مرکزی نباید علیه مجلس در زمینه بررسی لایحه بودجه سال 1400 فضا‌سازی رسانه‌ای ایجاد کند، تصریح کرد: همانگونه که مجلس شورای اسلامی همدلی نشان داده، توقع همدلی از دولت برای تقویت معیشت مردم و جلوگیری از رانت وجود دارد. 
***
بهره‌مندی ۱۰ برابری ثروتمندان از معافیت مالیاتی نسبت به کم‌درآمدها
عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی درباره تغییر شیوه اخذ مالیات ارزش افزوده برای جلوگیری از استفاده دهک‌های بالا از معافیت مالیاتی گفت: این طرح مصوب نشد، چرا که نیاز به دو‌سوم آرای کمیسیون داشت و از آن جهت که با قانون دائم مغایرت داشت با وجود 56درصد آرای موافق، به تصویب کمیسیون تلفیق نرسید. حسینعلی حاجی‌دلیگانی افزود: البته ممکن است این موضوع به نحو دیگری مطرح شود. طرحی که در این باره ارائه شد، مترقی است. بر اساس گزارشی که ارائه شد هر ساله بین 190 هزار میلیارد تومان تا 420 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی وجود دارد که عموما افراد با درآمدهای بالا جزو آنها هستند. بر اساس بررسی‌های صورت گرفته، دهک اول تنها از 7 هزار میلیارد تومان معافیت مالیاتی بهره‌مند می‌شود، این در حالی است که این میزان برای دهک دهم درآمدی حدود 87 هزار میلیارد تومان است؛ این بدین معناست که افراد ثروتمند 10 برابر بیشتر از افراد با درآمد کم از معافیت مالیاتی بهره می‌برند. 
***
قاچاق سازمان‌یافته روغن نباتی
دبیر کل اتحادیه بنکداران مواد غذایی با اشاره به دلایل گران‌فروشی روغن در بازار، گفت: تمام فرآیند تامین و توزیع روغن از صفر تا صد از جمله اختصاص ارز، تامین مواد اولیه، قیمت‌گذاری و توزیع در اختیار دولت است و در این شرایط بخش خصوصی هیچ نقشی در مقوله روغن ندارد. قاسمعلی حسنی افزود: میزان بسیاری از روغن تولیدی کشور به صورت سازمان‌یافته از مرزهای شرقی و غربی قاچاق می‌شود. 

Page Generated in 0/0048 sec