printlogo


کد خبر: 229091تاریخ: 1399/10/18 00:00
با وجود صراحت مصوبه پارلمان مبنی بر اخراج نظامیان آمریکایی، نخست‌وزیر عراق از تداوم حضور چندصد آمریکایی در این کشور خبر داد
تعلل الکاظمی؛ فشار افکار عمومی
مصطفی الکاظمی در یک سال گذشته اظهارنظر صریحی درباره مصوبه پارلمان برای اخراج آمریکایی‌ها از عراق نداشته است

گروه بین‌الملل: یک سال پس از مصوبه پارلمان عراق درباره مکلف شدن دولت این کشور به اخراج نظامیان آمریکایی از عراق و مطالبه حداکثری مردم و جریان‌های سیاسی بویژه در پارلمان، دولت این کشور تاکنون موضع شفافی در این باره اتخاذ نکرده است. هر چند مصطفی الکاظمی در آخرین اظهارات خود به خروج بیشتر نظامیان آمریکایی از عراق اشاره کرد اما زمان دقیقی برای آن اعلام نکرد. سخنان الکاظمی در حالی مطرح می‌شود که افکار عمومی طی یک سال گذشته مطالبه حداکثری در این باره داشتند اما دولت هیچ‌گاه این درخواست را به شکل جدی از آمریکایی‌ها مطالبه نکرد. اکنون که آمریکا بر اثر فشار گروه‌های مقاومت و شکست راهبرد نظامی خود در عراق مجبور به ترک این کشور است، به نظر می‌رسد نخست‌وزیر عراق در صدد آن است این امر را به عنوان پیروزی برای دولت خود ثبت کند. نکته قابل تامل اینکه الکاظمی درباره تحرکات اخیر آمریکایی‌ها در عین‌الاسد و اربیل سخنی به میان نیاورد و همین موضوع ابهامات درباره سخنان الکاظمی را تشدید کرده است. علاوه بر این یکی دیگر از مسائلی که در این باره باید مدنظر قرار گیرد، این است که آیا کاهش حضور نظامیان اشغالگر آمریکایی با افزایش نیروهای موسوم به ائتلاف ضدداعش همراه خواهد بود یا خیر. نکته قابل تامل اینکه اتخاذ موضع الکاظمی درباره خروج آمریکایی‌ها از عراق در شرایطی است که چند روز قبل یکی از مشاوران نخست‌وزیر عراق در اظهاراتی هتاکانه، اقدامات فرماندهان مقاومت را در نبرد با داعش زیر سوال برد و همین مساله منجر به ابراز خشم عمومی مردم عراق به رویکرد دولت در مواجهه با جریان مقاومت شد. 
 
* کاهش شمار نظامیان آمریکا در عراق
به گزارش «وطن امروز» به نقل از پایگاه خبری ناس عراق، نخست‌وزیر عراق در سخنانی از خروج بیشتر نظامیان آمریکایی از این کشور در روزهای آینده گفت. مصطفی الکاظمی در پیام خود به مناسبت یکصدمین سالروز تاسیس ارتش عراق تصریح کرد: از همان روز اول در زمینه شروع گفت‌وگوی راهبردی با آمریکا با هدف خروج نیروهایش عمل کردیم و این مساله‌ای بود که رئیس‌جمهور آمریکا در جریان سفر اخیر ما به واشنگتن آن را اعلام کرد. وی به زمان دقیق خروج آمریکایی‌ها اشاره‌ای نکرد اما گفت: در روزهای آینده شاهد خروج بیش از نیمی از نظامیان آمریکایی خواهیم بود و فقط صدها نفر از آنها برای همکاری در زمینه‌های آموزش، توان‌بخشی، تسلیحات و پشتیبانی فنی باقی خواهند ماند. این سخنان الکاظمی در شرایطی است که او در یک سال گذشته اظهارنظر شفافی در ارتباط با اجرای مصوبه پارلمان نداشته است. الکاظمی همچنین درباره تحرکات اخیر آمریکایی‌ها در شمال عراق بویژه منطقه اربیل و همچنین اقدامات آمریکایی‌ها در عین‌الاسد توضیحی نداد. از این رو است که اظهارات نخست‌وزیر عراق درباره اخراج نظامیان آمریکایی از این کشور در هاله‌ای از ابهام است. نخست‌وزیر عراق همچنین متعهد شد ۲۰۲۱ سال موفقیت عراق در همه سطوح خواهد بود.  
نیروهای اشغالگر آمریکایی از سال ۲۰۰۳ میلادی در عراق مستقر هستند و در حال حاضر بزرگ‌ترین پایگاه آنها عین‌الاسد در استان الانبار در غرب این کشور است. آمریکایی‌ها همچنین شماری از نیروهای نظامی و سامانه‌های پدافندی خود را در سفارت‌شان در منطقه تحت تدابیر شدید امنیتی سبز در قلب بغداد مستقر کرده‌اند. دولت آمریکا پیش‌تر اعلام کرد تعداد نیروهای خود در عراق را به میزان ۵۰۰ نفر کاهش می‌دهد و در پی آن، ستاد عملیات مشترک عراق اعلام کرد خروج نخستین گروه نظامیان آمریکایی از این کشور در چارچوب توافق اخیر بین بغداد و واشنگتن آغاز شده است. ائتلاف بین‌المللی موسوم به ضدداعش بتازگی شمار کل نیروهای آمریکایی در خاک عراق را ۳ هزار نفر اعلام کرد، با این حال، برخی منابع سیاسی و امنیتی عراق شمار واقعی این نیروها در کشورشان را بیش از رقم اعلام شده دانسته‌اند و خواهان شفاف شدن موضوع هستند. 
 
* عصائب اهل‌الحق: استقلال عراق با اخراج نظامیان بیگانه کامل می‌شود
تاکید بر اخراج اشغالگران آمریکایی از عراق مسأله‌ای است که نیروهای مقاومت در این مدت بیشترین تاکید و اقدامات را پیرامون آن داشته‌اند. در همین ارتباط «قیس خزعلی» دبیرکل جنبش عصائب اهل‌الحق عراق به مناسبت سالروز تشکیل ارتش در کشورش با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد: استقلال عراق با اخراج نظامیان بیگانه از همه خاک این کشور تکمیل می‌شود. در این بیانیه همچنین آمده است: «در یکصدمین سالروز تاسیس ارتش عراق، ما به ارتش قهرمان و پیروزمان تبریک می‌گوییم و از خداوند متعال می‌خواهیم آن را به عنوان ثروتی برای عراق و پشتیبانی برای همه نیروهای امنیتی قهرمان حشدالشعبی، پلیس فدرال و مبارزه با تروریسم حفظ کند». در ادامه این بیانیه آمده است: «ما بر پایان یافتن مداخلات بیگانگان در عراق تاکید می‌کنیم که مانعی در برابر حق عراق برای ساختن نیروهایش و اعتماد به نفس برای حفاظت از خاک خود است». 
 
* برنامه 5 ساله عراق برای کنترل مرزها
همزمان با خبر کاهش شمار نظامیان آمریکایی در عراق، عبدالوهاب الساعدی، رئیس سازمان مبارزه با تروریسم عراق در گفت‌و‌گو با وبگاه العربی الجدید، به تشریح استراتژی امنیتی 5 ساله این کشور با هدف کنترل اوضاع امنیتی پرداخت. در همین حال این راهبرد که در قسمت پایانی آن بر نقش نیروهای ائتلاف اشاره شده، شبهاتی را درباره حضور اشغالگران در عراق به وجود آورده است. الساعدی با بیان اینکه همه نیروهای عراقی در این استراتژی حضور خواهند داشت، گفته است: استراتژی جدید مبنی بر تجاربی است که نیروهای عراقی طی سالیان گذشته در جنگ با داعش کسب کرده‌اند. رئیس سازمان مبارزه با تروریسم عراق بیان کرد: در این استراتژی برخورد با تروریسم از طریق تقسیم آن به ۴ موج رخ می‌دهد؛ موج اول خفیف که از مسؤولیت‌های سازمان مبارزه با تروریسم است، دوم موج متوسط که سازمان اطلاعات در آن مشارکت دارد، موج سوم که شامل ورود تروریست‌ها به شهرهاست و دخالت وزارت دفاع در کنار سازمان مبارزه با تروریسم را‌ طلب می‌کند و موج چهارم مشابه آنچه سال ۲۰۱۴ داعش در حمله به شهرهای عراق انجام داد که نیازمند دخالت ائتلاف بین‌المللی است. وی همچنین از استقرار نیروهای مبارزه با تروریسم در همه مناطق عراق و هماهنگی کاملی که با همه دستگاه‌های امنیتی دارد، خبر داد. این اظهار نظر رئیس سازمان مبارزه با تروریسم در حالی مطرح می‌شود که شخصیت‌های عراقی بارها از آزادی عمل تروریست‌های داعش در زیر چتر حمایت نظامیان آمریکا و نیروهای ائتلاف صحبت کرده‌اند. 
 
* ورود هزاران داعشی به عراق مقابل چشمان آمریکایی‌ها
در واکنش به رویکرد برخی شخصیت‌های سیاسی عراق برای تداوم حضور اشغالگران در عراق، برخی نمایندگان پارلمان با یادآوری همکاری آمریکایی‌ها با داعش، نسبت به وجود یک توطئه بزرگ از سوی برخی طرف‌های بین‌المللی در عراق هشدار دادند. «رعد الماس» از رهبران ائتلاف «دوله القانون» در پارلمان عراق در گفت‌وگو با پایگاه خبری المعلومه گفت: حقایقی که افکار عمومی در عراق باید آن را درک کنند این است که آمریکا پس از شکست عراق در ژوئیه ۲۰۱۴ در جریان حمله تروریسم داعش به استان‌ها و شهرهای مختلف عراق و تسلط بر آنها، از حمایت عراقی‌ها شانه خالی کرد. ضمن اینکه هزاران تروریست به صورت شبانه‌روزی دقیقا مقابل چشمان آمریکایی‌ها و ماهواره‌های آنها وارد عراق می‌شدند اما آنها هیچ کاری نکردند. الماس تصریح کرد: ایران نخستین کشوری بود که از عراق برای مقابله با داعش در همان روزهای نخست حوادث دلخراش ژوئیه حمایت کرد اما آمریکا وارد عمل نشد، بلکه تنها نظاره‌گر جنایات وحشیانه علیه هزاران عراقی در شرق و شمال این کشور بود. تاریخ باید با اعتبار و صداقت بالایی نوشته شود، زیرا کسانی هستند که می‌خواهند برگه‌ها را برهم زنند و تلاش دارند چیزهایی را اضافه کنند که واقعیت ندارد. این مقام سیاسی عراقی افزود کشورش با یک توطئه بزرگ از سوی برخی طرف‌های بین‌المللی و منطقه‌ای مواجه شد و قرار بود داعش عراق را چند تکه کند و بر شهرهای آن کنترل یابد و جنایاتی متوالی مرتکب شود اما فتوای بزرگ مرجعیت دینی و پایداری نیروهای امنیت و تولد حشدالشعبی، همگی موجب شد بزرگ‌ترین تهدید در تاریخ معاصر عراق دفع شود. داعش در زمان حمله عراق موفق شد کنترل بخش‌های وسیعی از این کشور را به دست گیرد اما پس از حمله منسجم نیروهای امنیتی و حشدالشعبی و عملیات‌های آزادسازی متعدد، سرانجام دسامبر ۲۰۱۷ شکست داعش اعلام شد. 
***
[انفجاری دیگر در مسیر نظامیان آمریکایی]
برخی منابع خبری عراقی سه‌شنبه‌شب از هدف قرار گرفتن یک کاروان پشتیبانی لجستیک ائتلاف بین‌المللی در این کشور خبر دادند. این بمب در مسیر یک کاروان پشتیبانی لجستیک ائتلاف بین‌المللی در استان بابل عراق منفجر شد. رسانه‌های عراقی جزئیات بیشتری درباره این انفجار و خسارت یا تلفات احتمالی آن منتشر نکردند و مقام‌های عراقی و ائتلاف بین‌المللی هم اظهارنظر یا موضع‌گیری رسمی نسبت به آن نکرده‌اند. هیچ فرد یا گروهی نیز تاکنون مسؤولیت این ۲ انفجار را برعهده نگرفته است. در طول بیش از یک هفته اخیر دست‌کم 15 مورد حمله مشابه به کاروان‌های پشتیبانی لجستیک ائتلاف بین‌المللی انجام شده است.

Page Generated in 0/0057 sec