printlogo


کد خبر: 229093تاریخ: 1399/10/18 00:00
دور دنیا

نقشه خطرناک بن‌سلمان و بن‌زاید برای دوحه
«مجتهد» افشاگر معروف سعودی در توئیتر در واکنش به آشتی عربستان با قطر اعلام کرد: «محمد بن‌سلمان» در حالی مرزها و حریم هوایی خود را به روی قطر باز کرد که از این کار اکراه داشت و «تمیم بن‌حمد آل‌ثانی» امیر قطر نیز با اکراه قدم به خاک عربستان گذاشت. «محمد بن‌زاید» ولیعهد ابوظبی نیز مجبور است به این آشتی اعتراض نکند. مجتهد تاکید کرد: بن‌سلمان بر خلاف اظهار دوستی با قطری‌ها هرگز کینه خود نسبت به آنها را فراموش نمی‌کند. قطری‌ها نیز با سوء‌ظن به بن‌سلمان و با دشمنی به بن‌زاید نگاه می‌کنند و در صورتی که جنگی در منطقه خلیج‌فارس رخ ندهد، تنها «جو بایدن» رئیس‌جمهور منتخب آمریکا می‌تواند از محاصره دوباره قطر جلوگیری کند. این کاربر سعودی گفت: محمد بن‌سلمان و محمد بن‌زاید نقشه‌ای خطرناک‌تر از محاصره برای قطر دارند. عربستان، امارات، بحرین و مصر در ژوئن 2017 روابط خود با قطر را قطع و ادعا کردند این کشور از تروریسم حمایت می‌کند اما این ادعا توسط دوحه رد شد. این ۴ کشور از آن سال تمام مرزهای زمینی، دریایی و هوایی خود را به روی قطر بستند. 
***
افزایش اسلام‌هراسی در آلمان
رسانه‌ها از افزایش اسلام‌هراسی، خصومت و تبعیض در جامعه آلمان علیه مسلمانان این کشور در سال 2020 خبر دادند. به نوشته روزنامه «ینی شفق»، «کمال ارگون» رئیس انجمن مسلمانان ترکیه‌ای مقیم آلمان موسوم به «IGMG» گفت مساجد بیشتری در آلمان در ماه‌های اخیر مورد تهدید، تخریب‌ یا آتش‌سوزی قرار گرفتند. وی گفت: «سال گذشته دست کم 122 مسجد هدف چنین حملاتی قرار گرفتند و ده‌ها مسجد مورد تهدیدهای متعدد بمب‌گذاری نئونازی‌ها یا دیگر گروه‌های افراطی آلمان واقع شدند». ارگون که ریاست یکی از بزرگ‌ترین سازمان‌های مسلمانان ترکیه‌ای مقیم آلمان را بر عهده دارد، افزود مسلمانان به دلیل افزایش اقدامات ضداسلامی، خصومت و تبعیض بیشتری را در زندگی روزمره خود تجربه می‌کنند. وی گفت بانوان مسلمانی که روسری بر سر می‌گذارند به طور مرتب در خیابان مورد آزار و حمله قرار گرفته‌اند و گفته می‌شود که حملات فیزیکی نیز رو به افزایش است. بر اساس آمار رسمی، پلیس آلمان از ژانویه تا نوامبر سال گذشته میلادی، 632 مورد اسلام‌هراسی را ثبت کرده است. این در حالی است که گفته می‌شود رقم واقعی بالاتر است، زیرا بسیاری از قربانیان پیگیر شکایات کیفری نیستند. آلمان با بیش از 80 میلیون نفر جمعیت، پس از فرانسه دومین جمعیت مسلمانان در اروپای غربی را دارد. در میان 7/4 میلیون مسلمان این کشور، 3 میلیون نفر اصالتا ترکیه‌ای هستند. این کشور طی سال‌های اخیر شاهد رشد نژادپرستی و اسلام‌هراسی بوده است که با تبلیغات گروه‌های نئونازی و حزب راست افراطی «ای‌دی‌اف» تقویت می‌شود. 
***
رئیس‌جمهور ارمنستان در انگلیس کرونا گرفت
وبگاه «رادیو اروپای آزاد» به نقل از رسانه‌های ارمنستانی، اعلام کرد «آرمن سرکیسیان» رئیس‌جمهوری ارمنستان طی سفر به لندن به کرونا مبتلا شد. سرکیسیان که برای مداوای پای خود به لندن سفر کرده بود به بیماری کرونا مبتلا شد و اینک خود را قرنطینه کرده است. «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان نیز چندی قبل به کرونا مبتلا شد. رسانه‌ها به جزئیات بیشتری از این مساله از جمله آخرین وضعیت جسمانی سرکیسیان هیچ اشاره‌ای نکرده‌اند. این اتفاق در حالی رخ داد که لندن در روزهای گذشته با افزایش شدید آمار مبتلایان به کرونا مواجه شده است. «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس روز دوشنبه محدودیت‌های جدیدی را در انگلیس برای مهار شیوع کرونا در این کشور اعلام کرد. بوریس جانسون در سخنانی که به طور مستقیم از تلویزیون پخش می‌شد، گفت گونه جدید ویروس کرونا به گونه‌ای «هشدارآمیز و مأیوس‌کننده» در حال انتشار است. 
***
فراخوان جنبش فلسطینی به تشدید مقاومت در کرانه باختری
جنبش مقاومت مردمی در فلسطین (حرکه المقاومه الشعبیه فی فلسطین) در واکنش به شهادت یک جوان فلسطینی به دست نظامیان رژیم صهیونیستی، خواستار تشدید مقابله با رژیم صهیونیستی در تمام نقاط تماس در کرانه باختری شد. بر اساس گزارش خبرگزاری «صفا»، در بیانیه این جنبش آمده، به شهادت رساندن جوان مذکور نشان‌دهنده ذهنیت جنایتکارانه و تروریستی نظامیان رژیم اشغالگر است. جنبش مذکور تأکید کرد این جنایت تحرکی رسمی و مردمی را می‌طلبد که مقدمه آن توقف هماهنگی امنیتی با رژیم اشغالگر و رجوع به دادگاه‌های بین‌المللی است. نظامیان رژیم صهیونیستی روز سه‌شنبه «عاهد عبدالرحمن الخلیل» (۲۵ ساله) از اهالی «بیت امر» در الخلیل را تنها به زعم اینکه قصد انجام عملیات مقاومت با سلاح سرد دارد، به ضرب گلوله به شهادت رساندند. 
***
انتقاد عفو بین‌الملل از  عملکرد تبعیض‌آمیز صهیونیست‌ها درباره کرونا
سازمان «عفو بین‌الملل» دیروز ضمن درخواست از رژیم صهیونیستی برای متوقف کردن اقدامات اشغالگرانه خود از این رژیم خواست برای فلسطینی‌های ساکن کرانه باختری و نوار غزه واکسن فراهم کند. به نوشته وبگاه «تایمز اسرائیل»، عفو بین‌الملل در این باره گفت: «اسرائیل نباید تعهدات بین‌المللی خود به عنوان یک مجموعه اشغالگر را نادیده بگیرد و باید بلافاصله اطمینان حاصل کند که به فلسطینی‌هایی که در کرانه‌ باختری و نوار غزه تحت اشغال آن زندگی می‌کنند واکسن «کووید-۱۹» به طور مساوی و منصفانه ارائه شود». طبق آمار و ارقامی که وبگاه ورلداُمترز ارائه کرده فلسطین تاکنون ۱۴۳ هزار و ۱۶۹ مورد مبتلا به کرونا را به ثبت رسانده که از این تعداد بیش از هزار و ۵۰۰ نفر جان باخته‌اند. روزنامه الاخبار لبنان پیش‌تر گزارش داده بود که صهیونیست‌ها به مسؤولان فلسطینی گفته‌اند ارسال هر گونه واکسن کرونا به نوار غزه، منوط به مساله سربازان و اسرای صهیونیست است.

Page Generated in 0/0052 sec