printlogo


کد خبر: 229096تاریخ: 1399/10/18 00:00
استراتژی گل‌محمدی مقابل سپاهان در فرستادن تیم بدون مهاجم به زمین پاسخ نداد
این شمشیر بران نیست

پرسپولیس مقابل سپاهان در هفته هفتم در حالی که نیاز مبرم به پیروزی در این بازی خانگی داشت، بدون مهاجم و با 3 هافبک دفاعی پا به میدان گذاشت. یحیی گل‌محمدی که به نظر می‌رسد در این بازی تصمیم داشت خط میانی خلاق سپاهان را مهار کند، در نیمه دوم و از دقیقه 70 می‌توانست با انجام چند تعویض هجومی و به میدان آوردن نفراتی چون آرمان رمضانی و مهدی عبدی یا فرستادن سیامک نعمتی به یک خط جلوتر، کمی به دروازه حریف نزدیک شده و 3 امتیاز حیاتی این بازی خانگی را بگیرد اما برخلاف انتظار نخستین تعویض گل‌محمدی، حسین‌پور بود که به جای عالیشاه به میدان آمد و دومین تعویض او در دقیقه 90 انجام شد که مهدی عبدی به جای نوراللهی پا به میدان گذاشت. به هر حال پرسپولیس 90 دقیقه در بازی خانگی‌اش بدون مهاجم بازی کرد تا یک امتیاز از دست ندهد، هدفی که یحیی به آن رسید.
 
* پهلوان برای پرسپولیس ترابی نشد
احسان پهلوان، هافبک تیم فوتبال پرسپولیس مقابل سپاهان نمایش خوبی از خود در زمین ارائه داد اما در 2 فرصت گلزنی که توسط بازیکنان این تیم برای او مهیا شد پیام نیازمند با عکس‌العمل‌های خوب مانع گلزنی هافبک باتکنیک قرمزها شد. پهلوان نخستین فرصت گلزنی را در دقیقه 62 روی پاس در عرض احمد نوراللهی به دست آورد اما شوت هافبک قرمزها را در حالت درازکش پیام نیازمند دفع کرد. در دقیقه 68 بازی پاس عالی نعمتی از سمت راست میانه زمین به پشت مدافعان سپاهان، احسان پهلوان را در موقعیت خوبی قرار داد که شوت پای چپ او این بار نیز با واکنش دروازه‌بان سپاهان راهی کرنر شد. پهلوان خوش‌تکنیک که در لیگ قهرمانان آسیا عملکرد قابل قبولی داشت، در 7 بازی ابتدایی لیگ برتر به میدان رفته اما هرگز نتوانسته آنطور که باید نمایش مدنظر یحیی گل‌محمدی را ایفا کند و برخلاف ترابی که در روزهای بد پرسپولیس هم با گلزنی و گل‌سازی، ۳ امتیاز را برای این تیم به ارمغان می‌آورد، پهلوان در روز متوسط قرمزها کم‌فروغ ظاهر شد و کار خاصی انجام نداد. 
 
* لک باز هم به داد پرسپولیس رسید
در حالی که بسیاری از کارشناسان فوتبال پیش‌بینی کرده بودند پرسپولیس در بازی خانگی مقابل سپاهان می‌تواند با کسب پیروزی با روحیه‌ای مناسب به مصاف استقلال برود اما این تیم به نتیجه‌ای بهتر از تساوی نرسید، آن هم در حالی که در دقایق پایانی مسابقه حامد لک با یک دبل سیو مانع فروپاشی دروازه سرخ‌ها شد. در دقیقه 86 مسابقه سجاد شهباززاده با استفاده از آشفتگی خط میانی و سردرگمی مدافعان پرسپولیس دروازه حامد لک را هدف گرفت که دروازه‌بان سرخ‌ها با واکنشی عالی توپ را به کمک تیر دروازه برگشت داد و توپ برگشتی را نیز باز هم به زیبایی هر چه تمام‌تر مهار کرد. جالب اینکه این پایان کار نبود و لک در دقیقه 95 بازی نیز ضربه خطرناک محمدرضا خلعتبری را مهار کرد تا یک‌تنه مانع شکست خانگی پرسپولیس مقابل سپاهان شود. 
 
* کدهای معنادار سیدجلال برابرخبرنگاران
اما مهم‌ترین حرف‌های پایان بازی را سیدجلال حسینی برابر خبرنگاران بر زبان آورد. او عقیده دارد خیلی چیزها برنامه‌ریزی شده است. کاپیتان قرمزها درباره اینکه نیمکت تیم سپاهان بسیار قوی‌تر از نیمکت پرسپولیس بود، صحبت‌هایش را اینچنین شروع کرد: همه چیز مشخص است. یکی، دو تیم برای این روزها برنامه‌ریزی کرده بودند. حرف‌هایی که در ماه‌های گذشته می‌زدند یعنی اینکه منتظر این روزها بودند. متأسفانه همه هم فریب خوردند و خیلی از تیم‌ها هم همراه آنها شدند. 5، 4 تیم با هم شدند. همان روزها که حرف می‌زدند همه چیز مشخص بود. شما سرمایه‌گذاری و بازیکنانی را که گرفتند نگاه کنید، کارهایی را که به نفع‌شان انجام ‌می‌شود نگاه کنید، همه چیز مشخص است. ما راه خودمان را می‌رویم اما خیلی‌ از تیم‌ها فریب خوردند و بعضی وقت‌ها حرف‌هایی می‌زنند. فعلا ما سکوت کرده‌ایم و تلاش‌مان را می‌کنیم. کاپیتان پرسپولیس درباره سومین تساوی متوالی این تیم گفت: یک بازی با نساجی بود که در آن شرایط آب و هوایی فشار زیادی به بچه‌ها آمد. بعد هم ۲ بازی سخت انجام دادیم و حالا برای داربی آماده می‌شویم. حسینی درباره داربی هفته آینده اظهار داشت: هر بازی حساسیت خاص خودش را دارد. برای این بازی آماده می‌شویم. بیشتر باید درباره داوری صحبت کنیم. شما باید کارهایی که می‌کنند را ببینید؛ خنده‌دار است. اگر کارشناسی شود متوجه می‌شوند. وی درباره داوری دیدار با سپاهان و صحنه مشکوک به پنالتی در محوطه جریمه زردپوشان اصفهانی گفت: شما فقط یک صحنه را می‌گویید. اگر کارشناسی شود متوجه می‌شوید. تمام بازیکنان آنها روی ضدحمله ما خطا می‌کردند اما داور خیلی راحت برخورد می‌کرد. اینها همه چیزهایی است که پیش‌بینی و برنامه‌ریزی شده که چند تیم با هم انجام دادند.
***
[لک جور بقیه را می‌کشد]
ساعتی قبل از اینکه اشکان خورشیدی سوت شروع بازی را بزند، ترکیب قرمزها اعلام شد؛ غیبت مهدی عبدی و آرمان رمضانی در ارنج تیم به گمانه‌زنی‌های رسانه‌ها رنگ حقیقت می‌بخشید. سرخپوشان طی دیدارهای این فصل خود توسط هیچ یک از مهاجمان تخصصی‌شان به گلی نرسیده‌اند تا یکی از بدترین شروع‌های خود را از حیث ثبت گل ‌زده داشته باشند. با جدایی علی علیپور و کریستین اوساگوآنا در انتهای فصل قبل و البته آنتونی استوکس که کمی قبل‌تر در اقدامی غیرحرفه‌ای از این تیم جدا شده بود، توپخانه سرخ‌ها با بدترین چالش ممکن در خط حمله مواجه شده بود. حضور عیسی آل‌کثیر هر چند در لیگ قهرمانان آسیا با موفقیت بزرگی برای این مهاجم همراه بود اما او نیز با محرومیت بزرگی که از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا متوجهش شد، خیلی زود از دور خارج شد. در حال حاضر اما یحیی گل‌محمدی در لیست خود مهدی عبدی، آرمان رمضانی، مهدی خانی و آریا برزگر را به عنوان مهاجم تخصصی در اختیار دارد اما ضعف بزرگ گلزنی از سوی این بازیکنان باعث شد تا سرمربی سرخ‌ها در تصمیمی بی‌سابقه، ترکیبی را برابر سپاهان به میدان بفرستد که در بین آنها به نام هیچ مهاجم تخصصی برنخوردیم. وحید امیری که طی سالیان اخیر تنها در پرسپولیس به عنوان مهاجم به کار گرفته شده و از حیث آمار گلزنی نیز بدترین شرایط را داشته- البته با توجه به پست تخصصی‌اش نمی‌توان به او خرده هم گرفت- به عنوان یکی از ۲ مهاجم تیم پرسپولیس بارها چه از سوی برانکو و چه کالدرون و حتی یحیی به میدان فرستاده شده است. یحیی برای این بازی نوراللهی را نیز که صرفا یک هافبک تدافعی است و تنها با تکیه بر قدرت شوتزنی و سود بردن از ضربات سر، نامش در بین گلزنان قرار گرفته بود به عنوان مهاجم به کار گرفت؛ اقدامی که البته تنها یک سردرگمی بزرگ و دوندگی شاید بیهوده برای شماره هشت سرخ‌ها در پی داشت و او بارها با توجه به ذهنیت خود، با رها کردن فاز تهاجمی تا میانه زمین عقب‌نشینی کرد و نفرات هجومی تیم را کاهش داد تا این حربه یحیی گل‌محمدی بی‌نتیجه بماند و او تنها ۳ دقیقه پایانی را با خارج کردن نوراللهی و ورود مهدی عبدی با یک مهاجم تخصصی بازی کرد. اکنون در آستانه داربی بزرگ‌ترین نگرانی هواداران پرسپولیس مربوط به فاز تهاجمی تیم است. فصل گذشته هم خصوصا در نیم‌فصل اول بیشتر بار تهاجمی و گلزنی تیم بر دوش مهدی ترابی بود اما به هیچ عنوان این ضعف برطرف نشد و تا به اینجا کشیده شده است.

Page Generated in 0/0059 sec