printlogo


کد خبر: 229118تاریخ: 1399/10/18 00:00
۸۲ فوتی و ۶۲۸۳ بیمار جدید در یک شبانه‌روز
دومین فرد مبتلا به کرونای انگلیسی در تهران شناسایی شد

آمار جان‌باختگان ناشی از بیماری «کووید-19» در کشور به 82 نفر در یک شبانه‌روز کاهش یافت. چنین آمار امیدوارکننده‌ای نوید روزهای عاری از کرونا در کشور را در صورت تداوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری‌ اجتماعی می‌دهد. به گزارش «وطن امروز»، روند نزولی شمار فوتی‌ها و بستری‌شدگان مبتلا به کرونا در کشور هرگز به معنی از بین رفتن بیماری نیست، بلکه ویروس کرونا همچنان بدون هیچ‌گونه تسامحی در کمین ماست. سخنگوی وزارت بهداشت دیروز با اشاره به روند کاهشی مرگ‌و‌‌میر ناشی از کرونا در کشور، در عین حال از شناسایی ۶ هزار و ۲۸۳ بیمار جدید «کووید-19» طی ۲۴ ساعت خبر داد. سیماسادات لاری گفت: از ظهر روز سه‌شنبه تا ظهر امروز و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۶ هزار و ۲۸۳ بیمار جدید مبتلا به «کووید-19» در کشور شناسایی شدند که ۶۰۳ نفر از آنها بستری شدند. وی افزود: مجموع بیماران «کووید-19» در کشور به یک میلیون و ۲۶۱ هزار و ۹۰۳ نفر رسید. به گفته وی، متاسفانه در طول این مدت ۸۲ بیمار «کووید-19» جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۵۵ هزار و ۸۳۰ نفر رسید. لاری ادامه داد: خوشبختانه تاکنون یک میلیون و ۴۰ هزار و ۵۲۱ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. سخنگوی وزارت بهداشت افزود: ۴۷۸۰ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-19» در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. به گفته وی، تاکنون ۷ میلیون و ۹۳۹ هزار و ۶۳۳ آزمایش تشخیص «کووید-19» در کشور انجام شده است. لاری گفت: در حال حاضر بر اساس آخرین تحلیل‌ها، ۴ شهرستان ساری، آمل، رامسر و سوادکوه شمالی در وضعیت قرمز، ۴۳ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۴۰۱ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.
 آمار جان‌باختگان کرونا در کشور حالی نزولی است که دبیر کمیته امنیتی و اجتماعی ستاد ملی کرونا از شناسایی دومین فرد مبتلا به کرونای انگلیسی در کشور خبر داد. حسین قاسمی در پاسخ به این سوال که آیا پیشنهادی به ستاد مقابله با کرونا برای اعمال محدودیت‌های بیشتر پس از تایید ورود کرونای انگلیسی به کشور شده است، گفت: تنها تفاوت کرونای جهش‌یافته انگلیسی با پیک اول کرونا، نوع ژن آن است و باید مثل قبل دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنیم.  وی با اشاره به مورد مشکوک به ابتلا به کرونای انگلیسی در کردستان گفت: پزشکان به ابتلای یک پزشک در کردستان که از انگلیس بازگشته بود مشکوک بودند اما آزمایش‌ کرونای او منفی شد، البته اسکن‌ ریه این فرد نشان می‌داد که او چند هفته قبل به‌ این بیماری مبتلا شده است. 
قاسمی بیان کرد: یک فرد دیگر مبتلا به کرونای انگلیسی نیز در تهران شناسایی شد که البته او هم از انگلیس به کشور آمده بود و بلافاصله طبق نظر پزشکانی که او را شناسایی کرده بودند خود را قرنطینه و ایزوله کرد. او هیچ ملاقاتی با افراد و اقوام نزدیک خود نداشته است اما برای اطمینان بیشتر از نزدیکان او هم تست کرونا گرفته شد که پاسخ آن منفی بود، اکنون او در بیمارستان تحت درمان است و جز این ۲ مورد تاکنون مورد جدیدی گزارش نشده است. 
 
* امکان ابتلای بهبودیافتگان کرونا به ویروس جدید انگلیسی
ویروس‌شناس با اشاره به تغییرات ویروس کرونای جهش‌یافته در انگلستان نسبت به ویروس قبلی گفت: البته خطرناک‌ترین سویه از ویروس کرونا واریانت آفریقای جنوبی است، زیرا به نظر می‌رسد آن جهش، علائم خطرناک‌تری ایجاد کند. علیرضا ناجی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره ویروس جهش‌یافته کرونا در انگلستان گفت: موضوعی که به صورت قطعی درباره این جهش ویروس می‌توان گفت این است که تغییرات اخیر سبب افزایش میزان سرایت‌پذیری ویروس شده است. بر اساس آمارهایی که اعلام می‌شود سرایت‌پذیری ویروس حتی تا ۷۰ درصد افزایش یافته است. وی افزود: مشاهدات دیگری هم مانند ابتلای وخیم‌تر به بیماری، کاهش کارایی واکسیناسیون و... گزارش شده که البته هنوز مورد تایید قرار نگرفته است. وی در پاسخ به این سوال که آیا بهبودیافتگان از گونه‌های قبلی کرونا ممکن است به این ویروس جهش‌یافته هم مبتلا شوند، گفت: تغییراتی در ویروس شکل گرفته است که این احتمال را به وجود می‌آورد تا ابتلا به این نوع از ویروس هم ممکن باشد. 
 

Page Generated in 0/0071 sec