printlogo


کد خبر: 229131تاریخ: 1399/10/18 00:00
اخبار

ضرورت حمایت از دهک‌های پایین همزمان با حذف ارز 4200 تومانی
نماینده مردم شهرکرد در مجلس شورای اسلامی درباره بحث تک‌نرخی شدن ارز که در کمیسیون تلفیق بودجه سال 1400 مطرح شده و تاثیراتی که بر اقتصاد کشور دارد، گفت: باید بررسی شود روش قیمت‌گذاری نرخ ارز طی سال‌های گذشته در «اصلاح ساختار بودجه» موثر بوده یا خیر؟ به گفته کارشناسان این نوع قیمت‌گذاری نه‌تنها به حل مشکلات اقتصادی منتهی نشده، بلکه شبکه‌ای از فساد، رانت و ویژه‌خواری را ایجاد کرده است. احمد راستینه ادامه داد: همچنین نوع قیمت‌گذاری ارز سبب شده، سبدهای حمایتی به نقطه هدف اصابت نکنند، به عبارتی ارز ترجیحی که دولت سالیان سال است پرداخت می‌کند، به کنترل قیمت کالاهای اساسی مردم کمک نکرده است، در واقع هم ارز دولتی پرداخت شده و هم مردم کالاهای اساسی را گران تهیه می‌کنند. باید در تنظیم سبدهای حمایتی متشکل از کالاهای اساسی و دارو که مورد حمایت اصلی ارز ترجیحی در سال‌های گذشته بوده، دهک‌های پایین را مورد توجه قرار دهیم. 
***
روحانی رکورددار افزایش قیمت ارز در تاریخ ایران است
عضو هیات‌رئیسه مجلس در واکنش به سخنان رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه دولت چنان با هوشمندی عرضه ارز 4200 تومانی را کاهش داده است که گرانی‌ها به چشم نیامده و مردم متوجه آن نشده‌اند، در گفت‌وگو با خانه ملت گفت: متاسفانه دولتمردان اظهارات متناقضی دارند، چرا که تاکنون می‌گفتند تمام نهاده‌های دامی را با ارز 4200 تومانی وارد کرده‌اند اما اکنون می‌گویند طوری با هنرمندی عرضه ارز 4200 تومانی را کاهش داده‌اند که مردم اصلا متوجه گرانی‌ها نشدند. حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی ادامه داد: در حالی که بر اساس برخی اسناد، نزدیک به 5 میلیارد دلار ارز 4200 تومانی در سال جاری عرضه شده است اما آقای رئیس‌جمهور از کاهش عرضه ارز 4200 تومانی سخن می‌گوید. همچنین در پی این عرضه قیمت نهاده‌های دامی، مرغ، تخم‌مرغ و دیگر کالاهای اساسی چند برابر شده و تعجب‌آور است که آقای رئیس‌جمهور نمی‌داند قیمت هر یک دانه تخم‌مرغ به 1700 تومان رسیده است. وی تصریح کرد: آقای رئیس‌جمهور باید بداند ایشان رکورددار افزایش قیمت ارز در تاریخ ایران است، البته آقای روحانی نزدیک به یک سال است که در قرنطینه به سر می‌برد، به همین دلیل از فشار اقتصادی وارد شده به خانواده‌ها بی‌اطلاع است. 
***
معرفی گرانفروشان بلیت هواپیما به دستگاه قضا
دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی درباره افزایش بی‌رویه قیمت بلیت هواپیما در هفته‌های اخیر به ایسنا گفت: هیچ شرکت هواپیمایی داخلی بلیت پروازهای خود را فراتر از نرخی که اخیرا تصویب و ابلاغ شد، نفروخته و همه ملزم به رعایت مصوبه شورای عالی هواپیمایی هستند. مقصود اسعدی‌سامانی افزود: مسلما چنین تخلفی از سوی ایرلاین‌های داخلی رخ نداده و اگر گرانفروشی در این زمینه شده، از سوی سایت‌های فروش بلیت هواپیما بوده که باید با آنها برخورد لازم شود. رئیس سازمان هواپیمایی کشوری نیز در این باره اظهار کرد: گرانفروشی بلیت هواپیما گزارش شده و وجود دارد اما این اتفاق ربطی به شرکت‌های هواپیمایی ندارد و آنها این کار را انجام نداده‌اند، بلکه این تخلف از سوی برخی سایت‌ها و آژانس‌های هواپیمایی رخ داده است. تورج دهقان‌زنگنه افزود: بر اساس جدول نرخ‌نامه‌ای که اخیرا از سوی شورای عالی هواپیمایی کشوری تصویب و ابلاغ شد، کسی حق فروش بلیت هواپیما بالاتر از نرخ‌های مصوب را ندارد و در همین راستا با گرانفروشان برخورد قاطع خواهیم کرد تا در حق مردم اجحافی نشود. 
***
خط‌شکنی نسل جدید فناوری‌های نوظهور در بازار پول و سرمایه
بر اساس آمار اعلام‌شده از سوی کورش پرویزیان، رئیس کانون بانک‌ها و مؤسسات اعتباری خصوصی، حدود 20‌درصد تولید ناخالص داخلی کشورهای توسعه‌یافته در سال 2020 از کانال فناوری اطلاعات تحقق پیدا کرده، این در حالی است که در ایران با وجود فراهم بودن زیرساخت‌های لازم برای رشد این پدیده نوظهور، این نسبت بسیار اندک است.  وی در پنجمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت صنعتی گفت: بانک‌های کشور امروز بشدت نیاز دارند با تمرکز بر ظرفیت فناوری‌های اطلاعاتی، هزینه‌های خود را به صورت قابل ملاحظه‌ای کاهش دهند و این موضوع می‌تواند از طریق فین‌تک‌ها یا فناوری‌های مالی تحقق یابد. 
به گفته مدیرعامل بانک پارسیان، به واسطه تحریم‌های ظالمانه امکان دسترسی آسان به بازارهای بین‌المللی محدود شده است. بدون شک در چنین شرایطی استفاده از تکنولوژی جدید نظام مالی می‌تواند به عنوان خط‌شکن عمل کند. پرویزیان افزود: متاسفانه مقررات متفاوتی که در این حوزه اعمال می‌شود، کمتر به نهادهای اصلی اجازه ورود به این چرخه را می‌دهد. تنها راه باقیمانده در این شرایط تقویت فین‌تک‌ها در عرصه مالی و کمک آنها برای مقابله با محدودیت اعمال شده از بیرون است. این فعال نظام بانکی در ادامه سخنان خود گریزی هم به محدودیت‌های مقرراتی زد و گفت: مقررات موجود در این بخش نیازمند یک بازنگری دقیق است تا ظرفیت‌های فین‌تک‌ها در نظام مالی و بازار سرمایه شکل گیرد. به عنوان مثال قوانین مربوط به حوزه رمزارز‌ها نیازمند تغییراتی است و بهتر است کمی از سختگیری‌هایی را که در این حوزه وجود دارد تعدیل کنیم. وی کاهش بروکراسی‌های اداری کاهش هزینه‌ها در عین حفظ کیفیت و افزایش سرویس‌های مالی و توانایی هوشمندانه در ارزیابی خطرها و ریسک‌های احتمالی را از جمله مهم‌ترین آثار به‌کارگیری فین‌تک در حوزه پرداخت برشمرد و ادامه داد: در فضای تحریمی استفاده از رمزارزها و توسعه آن خیلی می‌تواند به وضعیت اقتصادی و مراودات تجاری کمک کند. پرویزیان همچنین درباره رتبه ریسک ایران گفت: اوایل دولت یازدهم و دوازدهم ریسک کشور به 5 رسیده بود و در حال حرکت به سمت 4 بودیم اما حالا رتبه ریسک‌پذیری ایران به عدد 7 رسیده که بسیار بالاست.

Page Generated in 0/0056 sec