printlogo


کد خبر: 229137تاریخ: 1399/10/18 00:00
گزارش محرمانه وزارت کشور عراق درباره ترور شهید سلیمانی و همراهانش منتشر شد
گرای انگلیسی ترور

گروه سیاسی: کمیته تحقیقات در پرونده ترور شهیدان سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس در گزارش خود از این جنایت، جزئیاتی از عملیات ترور این دو شهید را منتشر کرد. 
به گزارش «وطن امروز»، کمیته تحقیقات وزارت کشور عراق گزارش اولیه خود درباره جنایت ترور شهید قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس توسط آمریکا را به نهادهای مسؤول در این کشور ارائه کرد. 
در این گزارش که «فوق‌محرمانه» توصیف شده و به رسانه‌ها درز کرده، آمده است:
ماموریت کمیته، تحقیق درباره چگونگی هدف قرار گرفتن خودروهای سازمان حشدالشعبی در جاده فرودگاه بین‌المللی بغداد و بررسی همه جزئیات مربوط به این حمله و اطلاع از حقایق آن و ارائه پیشنهادهای لازم برای پیگیری بهتر این پرونده است. 
برای تدوین این گزارش از ۶ کارمند شرکت هواپیمایی اجنحه‌الشام (متعلق به سوریه)، ۲ کارمند بخش خدمات خطوط هوایی العراقیه، ۲ کارمند شرکت «بر» دوبی، ۹ کارمند شرکت امنیتی «جی‌فور‌اس» انگلیس و ۶ کارمند دستگاه‌های امنیتی فعال در فرودگاه بغداد بازجویی شده است و تمام تصاویر و فیلم‌های ضبط شده در دوربین‌های مدار بسته و همچنین گزارش‌های دستگاه‌های گوناگون از جمله سازمان هوانوردی، سازمان اطلاعات ملی و شرکت امنیتی جی‌فور‌اس بررسی شده است. 
 
* آنچه  اتفاق افتاد
ساعت ۰۰:۰۶ بامداد تا ساعت ۰۰:۱۱ بامداد جمعه سوم ژوئن ۲۰۲۰، دو خودرو به شماره‌های ۲۰۵۶۶ /ف بغداد از نوع تویوتا آوالون مشکی و ۲۰۹۲۱ /ف بغداد با پلاک تاکسی هیوندای استارکس وارد فرودگاه بین‌المللی بغداد شدند و پس از تفتیش و بازرسی به سوی پله‌های هواپیما حرکت کردند. ساعت ۰۰:۲۶ هواپیمای شرکت هوایی «اجنحه‌الشام» از مبدأ دمشق در بغداد به زمین نشست و پس از توقف، تدارکات لازم برای خارج شدن مسافران آن صورت گرفت و همزمان خودروی شرکت امنیتی جی‌فوراس در نزدیکی هواپیما توقف کرد تا به شکل روتین به وظایف خود عمل کند. ساعت ۰۰:۲۸ از ۲ خودروی مذکور که شماره‌های آنها ذکر شد و مقابل پلکان هواپیما توقف کرده بودند، «حسن عبدالهادی الساعدی» و «محمد عبدالرضا الجابری» از اعضای تشریفات حشدالشعبی به استقبال 5 نفر از افرادی که از هواپیما پیاده شدند، رفتند. از این 5 نفر، ۲ نفر نسبتا مسن بودند و ماسک بر صورت و کلاه بر سر داشتند و سوار خودروی تویوتا آوالون شدند و ۳ نفر دیگر سوار خودروی دوم شدند. 
ساعت ۰۰:۳۱ دو خودرو از فرودگاه خارج شدند و ۲ دقیقه بعد سایر مسافران از هواپیما پیاده شدند. 
ساعت ۰۰:۳۷ صدای ۳ انفجار در نزدیکی فرودگاه به گوش رسید و از زمان حرکت ۲ خودرو تا اصابت موشک به آنها تنها 6 دقیقه طول کشید. ساعت ۰۰:۴۵ نخستین نیروهای امنیتی خود را به محل حادثه رساندند و مشخص شد این ۲ خودرو هدف حمله موشکی قرار گرفته‌اند و همه سرنشینان آنها از جمله ژنرال قاسم سلیمانی به شهادت رسیده‌اند که تعداد آنها به 10 نفر می‌رسید. ۵ شهید این حادثه از طریق گذرنامه‌های‌شان و مدارک به دست آمده در محل حادثه شناسایی شدند. 5 نفر از عراقی‌های شهید شده در این حادثه عبارت بودند از ابومهدی المهندس، حسن عبدالهادی الساعدی، محمدعبدالرضا الجابری، محمد‌رشید الشیبانی و علی حیدر. 
پیکرهای شهدا با آمبولانس‌های حشدالشعبی از محل حادثه انتقال یافتند و اجزای خودروهای منفجر شده و مواد ضبط شده از محل حادثه نیز برداشته شد و تحقیقات اولیه درباره این حادثه از سوی مرکز پلیس مستقر در فرودگاه آغاز شد. 
 
* شریک انگلیسی
یکی از نکات قابل تامل در این گزارش اشاره به مصاحبه با 6 کارمند شرکت امنیتی جی‌فور‌اس انگلیس است. در بخش دیگری از این گزارش هم اشاره شده است که همزمان با توقف هواپیما در باند فرودگاه بغداد، خودروی شرکت امنیتی جی‌فور‌اس در نزدیکی هواپیما توقف می‌کند و ۲ دقیقه بعد 5 نفر از افراد حاضر در هواپیما که سردار سلیمانی و همراهانش بودند از پلکان هواپیما پایین آمدند. اما کارکنان شرکت جی‌فور‌اس انگلیس چرا در فرودگاه بغداد حضور دارند؟
جی‌فور‌اس شرکت خدمات امنیتی چندملیتی است که در بریتانیا (شهر کرولی در ساسکس غربی) مستقر است. این شرکت در 6 قاره (بیش از ۱۲۰ کشور) فعالیت و ۶۱۸ هزار نفر پرسنل دارد و خود را به عنوان شرکتی پیشرو در عرصه خدمات امنیتی می‌داند. این سازمان خدمات مختلفی در عرصه امنیت و خدمات مرتبط ارائه می‌دهد، مانند نگهبانی، محصولات و سیستم‌های امنیتی، خدمات نقدی، خدمات آمبولانسی، آتش‌نشانی، آموزش، مدیریت تاسیسات، سربازگیری و خدمات نظارتی و واکنشی. این شرکت از ژانویه ۲۰۱۰ با مسؤولان هوانوردی تجاری و دولت عراق همکاری نزدیک دارد و از همان سال تامین امنیت فرودگاه بغداد را بر عهده گرفت. جی‌فور‌اس سپتامبر ۲۰۱۳ قرارداد خود برای تامین امنیت فرودگاه بغداد را تمدید کرد. این شرکت توانست قرارداد امنیت هوایی این فرودگاه را ۲ سال دیگر تمدید کند. 5/22 میلیون دلار به ازای هر سال ارزش این قرارداد است که با وزارت راه عراق بسته شده است. شرکت جی‌فور‌اس با ۸۴۰ کارمند در فرودگاه بین‌المللی بغداد حضور دارد که بیش از ۷۰۰ نفر از این کارمندان عراقی هستند و هدف این است که تعداد کارمندان محلی بیشتر شود. آموزش برخی از این مدیران در عراق و انگلیس انجام می‌شود. تیم جی‌فور‌اس تمام جنبه‌های امنیتی را پوشش می‌دهد: مدیریت پروژه، پشتیبانی اداری، آمادی و عملیاتی، امنیت فیزیکی ایست و بازرسی در ورودی اصلی فرودگاه و نیروهای واکنش سریع. این شرکت امنیت ۲۴ ساعته ترمینال‌های نینوا و بابل را بر عهده دارد. اما سوال این است: آیا ارتباطی میان ترور سردار سلیمانی و همراهانش با شرکت انگلیسی جی‌فور‌اس وجود دارد و اساسا چرا از 9 نفر از اعضای این شرکت امنیتی مستقر در فرودگاه بازجویی شده‌اند؟ پاسخ به این سوال توسط دبیر کل جنبش عصائب اهل‌الحق عراق داده شده است. 
قیس الخزعلی، دبیر کل جنبش عصائب اهل‌الحق عراق در گفت‌وگو با شبکه العهد درباره نقش شرکت جی‌فور‌اس در ترور سردار سلیمانی و همراهانش گفت: شرکت انگلیسی جی‌فور‌اس که امور امنیتی فرودگاه بغداد را برعهده دارد در بخشی از عملیات اطمینان از هدف برای انجام ترور شرکت کرد. روتین فرودگاه بغداد این است که هنگام نشستن یک هواپیما در فرودگاه، شرکت جی‌فور‌اس باید در یک مکان مشخصی از فرودگاه حضور داشته باشد اما تنها در آن روز و آن پرواز خودروی این شرکت انگلیسی در مکان خود حضور نیافت، بلکه دقیقاً در مقابل راه‌پله هواپیما و محل پیاده شدن مسافران ایستاد، بنابراین این امر نشان می‌دهد که این شرکت مسؤول انجام این ماموریت بوده است. الخزعلی بیان کرد: افسران امنیتی به دوربین‌های رصد در نزدیکی پله هواپیما دست یافتند که ماموریت آنها رصد حرکت حاج‌قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس بود. 
در واقع نقش این شرکت در ترور ژنرال سلیمانی اطمینان حاصل کردن از پیاده شدن ژنرال سلیمانی از هواپیما و سوار شدن وی در ماشین‌های مربوط به حشدالشعبی و انتقال این پیام به واسطه‌های اطلاعاتی بوده تا پس از تایید نهایی و اطمینان‌بخشی از سوی اعضای جی‌فور‌اس، دستور قطعی عملیات به فرماندهان یگان‌های پهپادی که منتظر دریافت دستور بودند داده شود.  

Page Generated in 0/0065 sec