printlogo


کد خبر: 229152تاریخ: 1399/10/20 00:00
چرا کفه ترازو در داربی پیش ‌رو به نفع آبی‌ها سنگینی می‌کند؟
اوج‌گیری در بهترین زمان

بهروز رسایلی: در چند سال اخیر با توجه به نتایج و موقعیت پرسپولیس در بالای جدول، پیش از داربی کم‌وبیش کارشناسان شانس قرمزها را برای پیروزی بیشتر می‌دانستند اما این بار اوضاع متفاوت است. بعد از چندین سال این بار این استقلال است که هم در صدر جدول حضور دارد و هم درون زمین تیم گلزن‌تر و کامل‌تری تا اینجای کار نشان داده است. مشکل بزرگ قرمزها در میانه میدان است؛ جایی که مهم‌ترین بازیکن خود یعنی بشار رسن را از دست دادند و از سوی دیگر هیچ مهاجم زهرداری در این تیم وجود ندارد. از مهدی عبدی و آریا برزگر جوان گرفته تا آرمان رمضانی که اصولا برای جنگیدن و کارگری درون زمین می‌رود تا گلزنی. 
از این رو اکثر کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند در طول 90 دقیقه این استقلال است که صاحب موقعیت‌های بهتری خواهد شد، بویژه از سوی مهدی قائدی که در داربی قبل هر کاری دوست داشت با دفاع حریف کرد؛ از زدن سوپرگل تا پاس گل دیدنی، از لرزاندن تور تا تیر. او هر بار اراده کرد براحتی از شیری و کنعانی‌زادگان عبور کرد؛ از دریبل دو‌طرفه تا باز کردن دالان بین ۲ پای مدافعان حریف. تیمی که قائدی را دارد طبیعتا شانسش برای گلزنی بیشتر است. 
با این وجود در فوتبال هیچ چیزی قابل پیش‌بینی نیست و ممکن است استقلال با توجه به ۳ مهاجم زهردارش صاحب چندین موقعیت عالی شود و در آن سو پرسپولیس برخلاف چند بازی گذشته، بتواند در کوچک‌ترین موقعیتی به گل برسد. از این رو نمی‌شود نتیجه را با قطعیت پیشگویی کرد اما تیمی که در 3 بازی آخر خود در لیگ نتوانسته پیروز شود، طبیعتا شانس زیادی در برتری 90 دقیقه‌ای ندارد. 
گل‌محمدی از 7 سهمیه لیگ برتری خود ۵ خرید قابل قبول انجام داد اما آرمان رمضانی و علی شجاعی تا امروز چیز خاصی از خود نشان نداده‌اند و شاید همین ۲ اشتباه باعث شد یحیی نتواند بالانسی بین خروجی‌ها و ورودی‌ها ایجاد کند. قرمزها 6 بازیکن خود را از دست دادند که منهای نادری 5 تای آنها هر یک، ستونی برای خود به حساب می‌آمدند؛ از بیرانوند درون دروازه تا خلیل‌زاده در خط دفاعی، بشار و ترابی همه‌کاره میانه میدان و علیپور تنها گلزن چند فصل اخیر پرسپولیس. یحیی مردان کلیدی خود را از دست داد از این رو باید روی تک‌تک خریدهایش دقت و وسواس بیشتری نشان می‌داد، البته از یاد نبریم که لیست اولیه او بسیار کارآمد بود اما مدیریت مهره وزارت ورزش یعنی رسول‌پناه، باعث شد بازیکنان ارزشمندی از دست پرسپولیس بلغزند. گل‌محمدی روی آمدن دانیال اسماعیلی‌‌فر که شاگرد سابقش در ذوب‌آهن بود بسیار حساب باز می‌کرد تا بعد از مدت‌ها جناح راست تیمش را به توپخانه تبدیل کند. در خط حمله مهاجمی همچون قوچان‌نژاد و شهاب زاهدی یا شهریار مغانلو را نشانه رفته بود اما رسول‌پناه نتوانست با هیچ‌کدام به توافق برسد. سنگ بزرگ پیش ‌رو هم مسائل مادی عنوان شد. از این رو همان ۲ خرید که ناکارآمد از آب درآمدند، کار را برای پرسپولیس بسیار سخت کرده است. البته بدشانسی بزرگ آنها هم محرومیت عجیب و تاریخی عیسی آل‌کثیر بود که قربانی تصمیمات مساله‌دار کنفدراسیون فوتبال آسیا شد. از این رو تک‌تک این اتفاقات دست به دست هم داد تا بعد از 4 فصل درخشان، اینک هواداران پرسپولیس در آستانه داربی، وضعیت متفاوتی را تجربه کنند. اما بپردازیم به داشته‌های حریف که برخلاف قرمزها آنقدر دست‌‌شان باز است که فکری در هر پست با چند بازیکن خوب مواجه است. 
 
* صعود آبی‌ها در بهترین زمان
استقلال بازی پیش از داربی را کم‌هزینه و پرفایده به پایان برد. این تیم توانست با پیروزی 2 بر صفر برابر آلومینیوم اراک، بار دیگر به صدر جدول برگردد. در حالی ‌که همه در پیش‌داربی نگران مصدومیت و محرومیت بازیکنان کلیدی‌شان هستند، هیچ‌کدام از این ۲ اتفاق برای استقلال رخ نداد. به این ترتیب دست‌کم 4 دلیل وجود دارد که نشان می‌دهد استقلال در آستانه شهرآورد تبدیل به یک رقیب «خطرناک» برای پرسپولیس شده است. یکی از کاستی‌های استقلال امسال نسبت به تیم فصل گذشته، کم‌رمق شدن خط حمله بود. پارسال هر ۳ فوروارد آبی‌ها یعنی مهدی قائدی، ارسلان مطهری و شیخ دیاباته بوی گل می‌دادند اما امسال نشان چندانی از آن آمادگی به چشم نمی‌خورد. با این حال پای مهدی قائدی هفته گذشته به گل باز شد و این بازیکن برابر آلومینیوم هم دومین گل فصلش را زد. ارسلان هم که چند هفته افول کرده بود، بعد از پنالتی گرفتن مقابل گل‌گهر سیرجان این هفته یک گل زیرطاقی زیبا زد و در نهایت شیخ دیاباته نیز در چند دقیقه‌ای که برای داربی تست شد، نشان داد می‌تواند خط دفاعی حریف را آزار دهد. حالا دست فکری برای انتخاب بهترین‌ها در خط حمله کاملا باز است. او اگر با 2 مهاجم بازی کند، یک گزینه خوب هم برای تعویض دارد. 
 
* نقطه‌ضعفی که قوت شد
پارسال استقلال به ‌طور کلی مشکل دروازه‌بان داشت و این مساله در داربی‌ها هم نمود ویژه‌ای پیدا می‌کرد. گل مهدی عبدی در داربی رفت با دخالت مؤثر حسین حسینی به ثمر رسید. حسینی همچنین در 2 داربی برگشت لیگ و حذفی هم مجموعا 4 گل خورد که روی برخی از آنها می‌توانست عملکرد بهتری داشته باشد. امسال اما تا اینجا رشید مظاهری بسیار خوب عمل کرده و نه‌تنها نقطه‌ضعف و پاشنه آشیل استقلال نیست، بلکه تبدیل به دلگرمی این تیم شده است. رشید گل مفت نمی‌خورد و سیوهای روحیه‌بخش زیادی هم دارد. بنابراین کار پرسپولیسی‌ها برای گل زدن به استقلال هرگز به آسانی فصل قبل نیست. محمود فکری در مسابقات اخیر از احمد موسوی به ‌عنوان دفاع راست استفاده کرده تا وریا غفوری کاملا آزاد شود و در حرکات تهاجمی به تیمش یاری برساند. این حتی با سیستم دفاع 3 نفره که وریا در آن هافبک می‌شد هم فرق دارد، چرا که با حضور موسوی، غفوری دیگر دغدغه دفاعی ندارد و گاهی حتی به سمت چپ خط میانی منتقل می‌شود. آزاد شدن وریا کاملا اثرش را روی روند حرکتی استقلال گذاشته و به علاوه زوج موفقی هم بین او و موسوی تشکیل شده که می‌تواند به تنوع تاکتیکی آبی‌ها کمک کند. 
 
* افزایش اعتماد به فکری
در نهایت اینکه جایگاه فعلی محمود فکری نزد هواداران قابل مقایسه با یک‌ ماه پیش نیست. او بتدریج توانست مقبولیت عمومی بیشتری کسب کند. بخشی از این ماجرا به نتیجه‌گیری موفق آبی‌ها مربوط می‌شود و بخش دیگر ناشی از تصمیمات مهمی است که فکری گرفت. تنبیه میلیچ حتی با وجود مصدومیت محمد نادری باعث شد محمد دانشگر به سمت چپ خط دفاعی برود و عملکرد خوبی داشته باشد. او نشان داد یک مربی اهل ریسک است و از اتخاذ تصمیمات بزرگ نمی‌ترسد. پس حالا لحن منتقدان درباره او عوض شده است. یادمان باشد پارسال استراماچونی در حالی وارد داربی رفت شد که هنوز موفق به تثبیت جایگاه خودش نزد هواداران نشده بود. تکلیف فرهاد مجیدی هم روشن است و درباره او تا روز آخر کارش تردید وجود داشت. با نتایج اخیر اما فکری کاملا دست بالا را دارد و طبیعی است بازیکنان هم بیشتر حرفش را بخوانند. 

Page Generated in 0/0067 sec