printlogo


کد خبر: 229168تاریخ: 1399/10/20 00:00
اخبار

منابع حاصل از اصلاح نرخ ارز متعلق به مردم است
رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس در گفت‌وگوی ویژه خبری درباره نرخ ارز 4200 تومانی گفت: در لایحه بودجه صراحتا اثری از ارز 4200 تومانی نیست و نرخ محاسباتی بدون اینکه تصریح شده باشد، گویی 11‌هزار و 500 تومان است. سیدشمس‌الدین حسینی افزود: در مذاکرات، نمایندگان دولت مطرح می‌کنند 8 میلیارد دلار برای کالاهای اساسی ارز 4200 تومانی در سال آینده پیش‌بینی شده اما آنچه در لایحه بودجه مطرح می‌شود، این است که دولت به صورت ضمنی اجازه افزایش نرخ ترجیحی - که گویی ارز 4200 تومان نیز جزو آن است- به نرخ سامانه معاملات الکترونیکی‌(ETS)  را که در حال حاضر حدود 26 هزار تومان است، داده است. حسینی ادامه داد: 8 میلیارد دلار ارز دولتی را اگر در 20 هزار تومان ضرب کنیم عددی برابر 160 هزار میلیارد تومان به دست می‌آید، چگونه از این منابع درآمدی به راحتی بگذریم در حالی که بودجه عمرانی برخی شهرستان‌ها حدود 20 میلیارد تومان است. رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید با اشاره به تجربه هدفمندی یارانه‌ها ادامه داد: ما تأکید داریم که منابع حاصل از اصلاح نرخ ارز متعلق به مردم است و برای نظام توزیع آن نیز می‌توان مانند هدفمندی یارانه‌ها عمل کرد. خط قرمز ما معیشت، مردم است اما نباید به بهانه معیشت رانت بزرگی را توزیع کنیم؛ بهتر است این منبع میان 80 میلیون ایرانی توزیع شود تا اینکه به دست عده‌ای خاص برسد. 
***
تقویت تولید داخلی با اخذ مالیات  از صادرات مواد خام
عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۰ در مجلس در گفت‌وگو با خانه ملت با اشاره به مصوبه کمیسیون بودجه سال 1400 مبنی بر اینکه درآمدهای حاصل از صادرات مواد خام و نیمه‌خام پتروشیمی، نفت و گاز مشمول مالیات می‌شود، گفت: این مهم با هدف جلوگیری از خام‌فروشی و حمایت از تولید داخلی مورد توجه قرار گرفت. رمضانعلی سنگدوینی با بیان اینکه عدم دریافت مالیات از صادرات مواد خام و نیمه‌خام به معنای حمایت از نیروی انسانی و تولیدات خارجی است، افزود: حدود 10 هزار میلیارد تومان از حذف معافیت مالیات بر درآمد حاصل از صادرات مواد خام و نیمه‌خام به دست می‌آید. 
***
اجرای برنامه اقدام FATF خودتحریمی است
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس درباره عدم اجرای توصیه‌های FATF برای ایران گفت: اهداف آمریکا از تلاش برای عضویت ایران در کنوانسیون‌های پالرمو و تامین مالی تروریسم کاملا مشخص است. مهم‌ترین هدف آنها این است که می‌خواهند روزنه‌هایی  را که ایران به وسیله آنها ارز کشور را تأمین می‌کند و تحریم‌ها را دور می‌زند شناسایی کنند. حسین رئیسی افزود: در حال حاضر بانک‌ها، نهادهای مالی و صرافی‌هایی در کشورهای منطقه وجود دارند که در رفع تحریم‌های بانکی و مالی به ایران کمک می‌کنند. پیاده‌سازی توصیه‌های FATF، معرفی کردن آنها به کشورهای غربی از جمله آمریکاست. به عبارتی، آدرس مسیرهایی را که به واسطه آن تحریم‌ها را دور می‌زنیم می‌خواهیم به آمریکا بدهیم. رئیسی در ادامه تصریح کرد: اجرای برنامه اقدام FATA خودتحریمی است. متأسفانه در داخل هستند کسانی که بر این موضوع اصرار دارند و همان‌طور که برجام را به کشور تحمیل کردند، احساس می‌کنند این را اگر مثلا به تصویب برسانند، شاید مشکلات آنها حل شود اما قطعا اینگونه نخواهد بود. 
***
آرامش در بازارها و کاهش تورم در آینده نزدیک
رئیس کل بانک مرکزی در یادداشتی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی اینستاگرام با عنوان «آنچه گذشت» نوشت: در سال‌های ۹۸ و ۹۹ ( تاکنون ) درآمد ناشی از صادرات نفت ایران جمعا کمتر از ۲۰ میلیارد دلار و دسترسی بانک مرکزی به آن نیز بسیار کمتر بود. این در حالی است که درآمد‌های ارزی سالانه ناشی از صادرات نفت، در سال‌های قبل، همراه با دسترسی به آن، سالانه بیش از ۴۰ میلیارد دلار بوده است. بی‌شک ملت بزرگ ایران، با مقاومت تحسین‌برانگیز و به‌رغم سختی‌ها و مشکلات ناشی از گرانی‌های عمدتا برخاسته از آثار تحریم‌ها، پیروز این میدان است. عبدالناصر همتی در پایان نوشت: با فروکش کردن انتظارات و هیجانات سیاسی و رشد صادرات نفت و فرآورده‌ها در ماه‌های اخیر از یک طرف و گشایش‌های آغاز شده درباره برخی منابع بانک مرکزی، همانگونه که قبلا اعلام کردم، امیدوارم به‌تدریج شاهد آرامش بیشتر در بازارها، ثبات قیمت‌ها و کاهش تورم باشیم. 
***
ایجاد 260 هزار شغل با پرداخت تسهیلات به طرح‌های اشتغال‌زایی
سید علی اصغر میرمحمد صادقی، مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی با اشاره به قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری گفت: بر اساس آخرین عملکرد ارائه‌شده، میزان تسهیلات پرداخت‌شده به طرح‌های اشتغال‌زایی در بانک‌های عامل حدود 120 هزار میلیارد ریال، تسهیلات طرح‌های مصوب شده در بانک‌های عامل معادل 3/131 هزار میلیارد ریال و تسهیلات طرح‌های منعقدشده در بانک‌های عامل حدود 128 هزار میلیارد ریال است که این تسهیلات منجر به ایجاد حدود 260 هزار شغل جدید شده است. 

Page Generated in 0/0058 sec