printlogo


کد خبر: 229239تاریخ: 1399/10/22 00:00
گفت‌و گوی «وطن امروز» با علی لطیفی درباره شهرآورد امروز
شانس استقلال 2 درصد بیشتر است

زهره فلاح‌زاده: نود و چهارمین داربی پایتخت از ساعت ۱۶:۳۵ امروز دوشنبه برگزار خواهد شد. آبی‌ها با ۱۸ امتیاز و ۲ بازی بیشتر نسبت به قرمزها در رده دوم جدول قرار دارند و پرسپولیس با ۱۱ امتیاز در رده یازدهم جدول قرار دارد. استقلال در صورت برد در این دیدار بار دیگر به صدر بازخواهد گشت و پرسپولیس با توجه به نتایج ضعیف در ۳ دیدار گذشته، با باخت یا تساوی شرایطش در جدول بهم می‌ریزد. «وطن امروز» برای بررسی این دیدار با علی لطیفی، پیشکسوت فوتبال که سابقه بازی در هر ۲ تیم را دارد، گفت‌وگو کرد. 
***
* استقلال شرایط بهتری دارد
من سابقه بازی در هر ۲ تیم را دارم. برای پرسپولیس به عنوان یار کمکی در رقابت‌های جام باشگاه‌‌های آسیا بازی کردم و استقلال هم که تیم محبوبم از دوران کودکی تا زمان بازی کردنم و تا حالا بوده است. ابتدا درباره تیم پرسپولیس صحبت می‌کنم. پرسپولیس یک مشکل اساسی دارد و آن هم از دست دادن قهرمانی لیگ قهرمانان آسیاست. شاید سال‌ها و دهه‌ها طول بکشد که مقابل یک تیم ایرانی در این رقابت‌ها، یک تیم متوسط یا ضعیف مثل اولسان هیوندای کره‌جنوبی قرار بگیرد. پرسپولیس می‌توانست راحت و برای اولین‌بار قهرمان آسیا شود اما این فرصت را از دست داد. این تیم بعد از شکست در فینال لیگ قهرمانان نتایج خوبی نگرفته و در ۳ دیدار به ۳ تساوی رسیده است. در واقع از نظر روحی-روانی بازیکنان پرسپولیس دچار مشکل شده‌اند. در طرف مقابل تیم محمود فکری قرار دارد که هواداران و کارشناسان به نحوه بازی آنها ایراد می‌گرفتند اما در ۲ دیدار اخیر بازی‌های خوب و پرموقعیتی را به نمایش گذاشته و تا حدودی این انتقادات و فشار از روی دوش او و کادرش برداشته شده است. به اعتقاد من استقلال پرمهره‌ترین تیم این فصل لیگ است و از ابتدا باید به فکری فرصت می‌دادیم تا در هفته هفتم، هشتم به ترکیب و تاکتیک مدنظرش برسد؛ اتفاقی که حالا افتاده است. به هر حال استقلال از نظر روحی- روانی شرایط بهتری دارد. 
 
* جایگاه جدولی ۲ تیم اهمیت چندانی ندارد
شرایط جدول در طول تاریخ داربی‌ها نشان داده تعیین‌کننده نیست. بارها این اتفاق افتاده که تیم پایین‌تر جدول پیروز داربی شده است. ۴ عامل حیاتی در داربی می‌تواند تعیین‌کننده باشد؛ اول- شرایط روحی-روانی اعضای یک تیم، دوم- جنگندگی بازیکنان، سوم- تمرکز بالا و چهارم- تاکتیک تیم‌ها. البته در داربی بحث تاکتیک در اولویت نیست. آنچه باعث می‌شود یک داربی جذاب و دیدنی‌ را ببینیم این است که هر دو مربی به دنبال برد باشند و نه به دنبال نباختن. متأسفانه در بسیاری از داربی‌‌ها مربیان علاقه دارند نبازند. همین امر باعث شده داربی معمولا کسل‌کننده باشد. 
 
* بهترین دفاع مقابل بهترین حمله
خط حمله استقلال بسیار خط حمله توانمندی است و در طرف مقابل پرسپولیس خط دفاع بسیار منسجم و خوبی دارد. یعنی ساختار قوی دفاع پرسپولیس مقابل ساختار قوی حمله استقلال قرار می‌گیرد. محمود فکری می‌تواند اشتباه فرهاد مجیدی را نکند و همزمان از دیاباته، قائدی و مطهری استفاده کند. 
 
* زوج عالی موسوی- غفوری
به نظر من زوج‌سازی سید احمد موسوی و وریا غفوری در سمت راست خیلی خوب جواب داده است. موسوی یکی از بهترین هافبک- مدافعان راست ایران است که در حال حاضر می‌تواند حتی نفر اول در سمت راست تیم‌ ملی هم باشد. زوج موسوی- غفوری من را یاد زوج زرینچه- نامجومطلق می‌اندازد که فوق‌العاده بودند. 
 
* معضل دیده نشدن رمضانی در پرسپولیس
آرمان رمضانی، مهاجم پرسپولیس از شاگردان خود من بوده است که روی توپ‌های هوایی خیلی خوب کار می‌کند. معضل دیده نشدن این بازیکن این است که پرسپولیس سعی‌ می‌کند روی زمین بازی کند. البته پرسپولیس مشکل گلزنی دارد اما دلیل اصلی آن رفتن بشار رسن و نبود یک بازیکن خلاق در میانه زمین است. 
 
* تقابل ۲ دروازه‌بان ستاره
هر ۲ دروازه‌بان، بازیکنان قابلی هستند. ۳ سال پیش گفتم رشید مظاهری می‌تواند رقیبی جدی برای علیرضا بیرانوند در تیم‌ ملی باشد. به نظر من مظاهری آماده‌ترین دروازه‌بان ایرانی در کنار بیرانوند است. حامد لک هم خیلی خوب توانسته خودش را به یک دروازه‌بان ایده‌آل نزدیک کند. خوشحالم بابت اینکه ایران چنین دروازه‌بانانی دارد. چنین رقابتی باعث می‌شود فوتبال‌مان پیشرفت کند. 
 
* پیش‌بینی نتیجه داربی
جذابیت فوتبال به غیرقابل پیش‌بینی بودنش است اما با توجه به نیروهایی که فکری در اختیار دارد و شرایط روحی بهتری که بازیکنان آنها دارند، اگر بخواهم درصد و شانس به تیم برنده بدهم، ۵۱ درصد شانس برد به استقلال می‌دهم. 
 
* بازی کم‌گل می‌شود
فکر می‌کنم داربی یک یا ۲ گل بیشتر نداشته باشد. هر چقدر هم صحبت از بازی هجومی کنیم، باز هم مربیان برای نباختن به میدان می‌آیند. امیدوارم یکی از ۲ تیم همان دقایق ابتدایی گل بزند که تیم مقابل برای جبران گل حمله کند و بازی زیباتر دنبال شود. 
 
* ۲ تیم تهاجمی بازی کنند
من خواهشم از کادر و بازیکنان ۲ تیم این است که بازی زیبا و هجومی را آن هم به خاطر هواداران در دستور کار قرار دهند. حتی اگر قرار باشد تیمی هم ببازد، بهتر است زیبا بازی کند.

Page Generated in 0/0064 sec