گروه اقتصادی: یکی از اصلیترین نقدهای وارد به لایحه بودجه سال آینده، سهم اندک بودجه طرحهای عمرانی است که به تعبیر کارشناسان و دلسوزان، باعث عقبماندگی اقتصاد و ایضا امتداد رکود اقتصادی کشور میشود. نمایندگان مجلس به دنبال این هستند بدون اینکه فشاری به سقف بودجه بیاورند، اقدام به افزایش سهم بودجه عمرانی در بودجه کنند. به گزارش «وطن امروز»، دبیر کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در رابطه با میزان سهم بودجه عمرانی در لایحه بودجه 1400 گفت: این کمیسیون تلاش خواهد کرد بودجه عمرانی سال آینده را که در حال حاضر 104 هزار میلیارد تومان است، بیش از 50 درصد افزایش دهد تا صرف توسعه متوازن زیرساختها شود.
مجتبی رضاخواه در رابطه با مشکلات اساسی لایحه بودجه 1400 اظهار داشت: بودجه 1400 اشکالات اساسی داشت؛ هزینههای قطعی رشد بسیاری داشت و درآمدهای ناپایدار و موهوم نیز بسیار بود. به مفهوم سادهتر در سال انتهایی دولت، درآمدها هیچ تناسبی با هزینهها نداشت. ما در مجلس به دنبال این هستیم تعادلی ایجاد کنیم و درآمدهای پایدار دولت را افزایش بدهیم. اگر بودجه دولت بدون اصلاحات اساسی مجلس به تصویب میرسید، سال آینده با ابرتورم روبهرو بودیم.
نماینده مجلس ادامه داد: تنها 29 درصد منابع لایحه بودجه دولت، درآمدهای پایدار است و مابقی این درآمدها ناشی از اوراق قرضه، منابع نفتی و اوراق سلف نفت است. ما در مجلس تلاش فراوانی داریم درآمدهای پایدار 50 درصد افزایش یابد و هدف اصلی افزایش مالیات قشر مرفه، سوداگران و واردکنندگان است. در بحث مالیات خودروی لوکس، مجلس یک اقدام انقلابی انجام داد و این مالیات را تصویب کرد. هر کس به تناسب ثروت باید به اقتصاد کشور کمک کند و مالیات بپردازد. عضو کمیسیون تلفیق مجلس درباره کسری تراز عملیاتی بودجه افزود: کسری تراز عملیاتی بودجه دولت 320 هزار میلیارد تومان است. کسری تراز عملیاتی به معنای فاصله بین هزینههای جاری با درآمدهای پایدار مالیاتی است. ما در کمیسیون تلفیق درآمدهای پایدار مالیاتی را افزایش دادیم تا این کسری تراز عملیاتی کاهش خوبی داشته باشد. نسبت درآمدهای مالیاتی به تولید ناخالص ملی در کشورهای مختلف بیش از 25 درصد است ولی در کشور ما تنها 6 درصد است، بنابراین باید با تمرکز بر فعالیتهای غیرمولد و مالی سراغ افزایش درآمدهای پایدار مالیاتی برویم. رضاخواه در رابطه با افزایش بودجه عمرانی در اصلاحات اساسی بودجه توسط مجلس هم گفت: بحث مربوط به مناطق محروم، به موضوع توسعه نامتوازن کشور مرتبط است و باید بودجه عمرانی مربوط به توسعه زیرساختها افزایش یابد. من همینجا اعلام میکنم کمیسیون تلفیق تلاش خواهد کرد بودجه عمرانی را که در حال حاضر 104 هزار میلیارد تومان است، بیش از 50 درصد افزایش دهد تا صرف توسعه متوازن زیرساختها شود. نماینده مردم در مجلس ادامه داد: در رابطه با درآمدهای مالیاتی، تمرکز ما بر حذف معافیتهای بیمورد است. مالیات بر فعالیتهای غیرمولد و موازی تولید مانند مالیات خودروهای لوکس نیز مدنظر کمیسیون تلفیق است. درآمدهای مالیاتی نباید به تولید فشار بیاورد، همچنین افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده کار صحیحی نیست. رضاخواه در پایان گفت: 47 درصد مردم خودرو ندارند، باید یارانه به جای خودرو به فرد اعطا شود. همچنین تولید باید تقویت شود. ما در کمیسیون تلفیق، مالیات بر تولید را کاهش دادیم و این مالیات از 25 درصد به 20 درصد تقلیل یافت.
* سهم حداقلی عمران در لایحه بودجه ۱۴۰۰
دولت در حالی سهم هزینههای عمرانی از کل بودجه عمومی را در لایحه بودجه 1400 با کاهشی عجیب، به 12 درصد رسانده که این نسبت در بودجه سال 92، 31 درصد بود. از آنجا که طرحهای عمرانی با ایجاد اشتغال و درگیر کردن سایر بخشهای اقتصاد به عنوان نیرویی پیشران شناخته میشود، کاهش هزینه این طرحها و متوقف شدن آنها میتواند به افزایش رکود و بیکاری در کشور دامن بزند. طرحهای عمرانی نیاز وسیعی به مواد و مصالح، ابزار و ادوات، تجهیزات و ماشینآلات صنایع مختلف دارد و از این طریق میتواند به عنوان یک پیشران در به حرکت درآوردن بخشهای مختلف صنعت عمل کند؛ همچنین توسعه زیرساختهای اساسی کشور که با هدف تامین بهداشت مردم، تولید آب و برق، زیرساختهای حملونقل، ارتباطات و تولید آب کشاورزی، تولید مسکن و... است، فقط با اجرای طرحهای عمرانی امکانپذیر است. از سوی دیگر توسعه زیرساختهای اقتصادی زمینه را برای توسعه سایر بخشهای اقتصادی نظیر کشاورزی، صنعت، خدمات، بازرگانی و محیطزیست فراهم میکند. طرحهای عمرانی از چنان اهمیتی در اقتصاد برخوردارند که هرگونه بیتوجهی و عدم تخصیص اعتبار، موجب افزایش رکود و بیکاری در کشور میشود. متاسفانه هزینه طرحهای عمرانی، نخستین قربانی کسری بودجه و کاهش درآمدهای دولت است.