printlogo


کد خبر: 229427تاریخ: 1399/10/29 00:00
در تظاهرات خشونت‌آمیز سراسری در فرانسه شماری از معترضان بازداشت و تعدادی از نیروهای پلیس زخمی شدند
فرانسه باز هم صحنه تظاهرات ضددولتی

گروه بین‌الملل: مردم فرانسه در اعتراض به لایحه امنیتی دولت مکرون برای هشتمین هفته متوالی به خیابان‌ها آمدند. در پی این اعتراضات چندصد هزار نفری تعدادی بازداشت و زخمی شدند. 
 
* تظاهرات هزاران نفری فرانسوی‌ها علیه طرح‌های امنیتی دولت
به گزارش «وطن امروز» به نقل از خبرگزاری فرانسه، هزاران نفر از مردم فرانسه برای هشتمین هفته متوالی با برگزاری تظاهرات سراسری مخالفت خود را با طرح‌های امنیتی دولت مکرون اعلام کردند. سازمان‌دهندگان اعتراضات اعلام کردند حدود ۲۰۰ هزار نفر در سراسر کشور در این تظاهرات شرکت کردند اما پلیس شمار شرکت‌کنندگان را ۳۴ هزار نفر اعلام کرد. معترضان در پاریس پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آنها نوشته شده بود: پلیس همه جا، عدالت هیچ جا. وضعیت اضطراری، دولت پلیسی. «ژرالد دارمانن» وزیر کشور فرانسه اعلام کرد ۷۵ نفر از معترضان از جمله ۲۴ نفر در پاریس بازداشت شدند. همچنین ۱۲ نیروی پلیس نیز در درگیری با معترضان زخمی شدند. از زمانی که دولت مکرون پیش‌نویس جنجالی لایحه‌ای را معرفی کرد که طبق آن نیروهای امنیتی فرانسه به ابزار جاسوسی بیشتری مجهز می‌شوند، این کشور شاهد موجی از تظاهرات ضددولتی شده است. دولت فرانسه در صدد است با لایحه امنیتی، ابزارهای نظارتی دولت را افزایش داده و حق انتشار تصاویر نیروهای پلیس در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی را محدود کند. طبق این گزارش، لایحه یادشده بخشی از اقدامات مکرون برای تشدید قوانین قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۱ است. در پی افزایش اعتراضات مردمی علیه این لایحه جنجالی، فراکسیون‌های حامی دولت فرانسه در مجلس ملی این کشور اعلام کردند ماده جنجال‌برانگیز طرح «امنیت جامع» درباره ممنوعیت پخش تصاویر نیروهای پلیس را «بازنویسی» خواهند کرد. بازنویسی این طرح توسط فراکسیون‌های حامی دولت به منزله عقب‌نشینی دولت و شخص مکرون از این طرح جنجالی بر اثر اعتراضات است. 
 
* بازی انتخاباتی مکرون با ارائه لایحه امنیتی
بررسی سلسله اقدامات مکرون در ماه‌های گذشته در جامعه فرانسه حاکی از این است که رئیس‌جمهور فرانسه خود از اصلی‌ترین عوامل نقض امنیت عمومی در این کشور است. مکرون که با سیاست‌های اسلام‌ستیزانه خود در ۳ ماه گذشته ضمن جریحه‌دار کردن احساسات میلیون‌ها مسلمان در سراسر جهان، به اصطلاح از آزادی بیان و حقوق بشر دفاع کرده است، یکی از اصلی‌ترین چهره‌های فرانسه در تقویت نژادپرستی و حمایت تلویحی از گفتمان گروه‌های نژادپرست دست‌راستی است. رئیس‌جمهور فرانسه که برای بار دوم سودای ماندگاری در این سمت را در سر می‌پروراند با ارائه لوایحی جهت محدود‌سازی جامعه مسلمانان این کشور و بازرسی مساجد و اقداماتی از این دست، آشکارا در مسیر نژادپرستی گام برداشته است؛ اقداماتی که به زعم اکثریت مطلق گروه‌های سیاسی و حقوقی فرانسه منجر به افزایش اقدامات تروریستی و خشونت‌بار در فرانسه خواهد شد. از این رو مکرون به دلیل ترس از تحولات سیاسی و اجتماعی ماه‌های آینده در این کشور سعی دارد خود را در لوای ابزار و قوه قهریه مسلط بر امور نشان دهد.

Page Generated in 0/0055 sec