printlogo


کد خبر: 229437تاریخ: 1399/10/29 00:00
ایران آماده پاسخ است؛ رزمایش موشکی سپاه و هشدار معنادار به آمریکا
می‌زنیم

گروه سیاسی: مرحله اول پانزدهمین رزمایش پیامبر اعظم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روزهای جمعه و شنبه در کویر مرکزی ایران با رمز مقدس یا فاطمه‌الزهرا طی ۲ مرحله برگزار شد. رزمایش پیامبر اعظم (ص) 15 سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از جمله رزمایش‌های سالانه است. در مرحله اول رزمایش پیامبر اعظم(ص) پس از حمله پهپادهای تهاجمی بمب‌افکن نیروی هوافضای سپاه از همه جهت‌ها به سپر موشکی دشمن فرضی و انهدام کامل هدف‌ها، انبوه موشک‌های بالستیک نسل جدید سپاه در کلاس‌های ذوالفقار، زلزال و دزفول هم به سمت اهداف تعیین شده شلیک و اینگونه ضربات مهلکی بر پایگاه فرضی دشمن وارد شد.
مرحله دوم و نهایی رزمایش پیامبر اعظم(ص) 15 سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صبح روز شنبه با اجرای عملیات راهبردی موشک‌های بالستیک دوربرد ضد ناوهای متخاصم فرضی دشمن و انهدام اهداف به انجام رسید. در این مرحله از رزمایش که با حضور سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سردار سرتیپ پاسدار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه و جمعی از فرماندهان و مسؤولان عالی‌رتبه نیروهای مسلح برگزار شد، با بهره‌گیری از نسل جدید موشک‌های بالستیک زمین به زمین و پهپادها، تهاجم ترکیبی به پایگاه دشمن فرضی و انهدام تمام اهداف تعیین شده انجام پذیرفت. همچنین کشف موقعیت ناوهای متخاصم فرضی دشمن توسط سامانه‌های اطلاعاتی نیروی هوافضای سپاه انجام شد و موشک‌های بالستیک دوربرد کلاس‌های متنوع از فاصله 1800 کیلومتری اهداف منظور رزمایش در شمال اقیانوس هند را با موفقیت مورد اصابت قرار داده و منهدم کردند. پانزدهمین رزمایش پیامبر اعظم که در 2 بخش پهپادی و موشکی برگزار شد، دارای نکات در خور توجهی بود که برخی از آنها برای نخستین مرتبه در جریان رزمایش اجرایی شدند. نمونه عملیات ترکیبی پهپادی و موشکی قبلا در جریان عملیات سال 1397 و در جریان هدف قرار دادن مواضع داعش در شرق فرات دیده شده بود. در بخش پهپادی این رزمایش، تایپ‌های گوناگون پهپادی‌های نیروی هوافضای سپاه ماموریت‌های متنوعی را تمرین کردند. پهپاد شاهد 141، شاهد 161 و شاهد 129 با پرواز جمعی در آسمان منطقه رزمایش با بمب‌های هوشمند و نقطه‌زن «سدید» اهداف خود را با دقت بالا منهدم کردند. ماموریت بعدی پهپادهای سپاه حمله به سایت‌های پدافندی و سایت‌های شبیه‌سازی شده سپر دفاع موشکی بود. در این بخش از رزمایش، پهپادهای انتحاری و نقطه‌زن سپاه با استفاده از فناوری هوش مصنوعی، سایت‌های پدافندی و سپر دفاع موشکی دشمن فرضی را با دقت بالا منهدم کردند تا راه برای شلیک موشک‌های بالستیک و در هم کوبیدن پایگاه‌های دشمن فراهم شود.
انهدام سایت‌های راداری و موشکی دشمن در رزمایش‌های قبلی سپاه نظیر پیامبر اعظم 14 نیز تمرین شده بود، با این تفاوت که در رزمایش‌های گذشته، موشک‌های «هرمز» و «ذوالفقار» مجهز به سرجنگی ضدرادار، سایت‌های شبیه‌سازی‌شده سامانه‌های پدافند موشکی پاتریوت و تاد آمریکایی را هدف قرار داده و منهدم کرده بودند اما در این رزمایش انهدام سایت‌های پدافندی و ضد موشکی دشمن به عهده پهپادهای انتحاری گذاشته شد.
 اخلال در شبکه پدافندی دشمن با هدف انحراف سامانه‌های راداری از دیگر ماموریت‌های پهپادهای سپاه بود. این پهپادها با پرواز در منطقه دشمن، توجه سامانه‌های راداری و پدافندی را به خود معطوف کرده و پس از آنکه سامانه‌های راداری توان خود را برای انهدام این پهپادها متمرکز کردند، پهپادهای بمب‌افکن یا موشک‌های بالستیک و کروز با یورش به سمت هدف آن را منهدم می‌کنند. از آنجا که یک سامانه پدافندی توان درگیری با تعداد محدودی از اهداف را دارد، قادر به رهگیری تعداد زیادی هواگرد نبوده و پرواز فوجی پهپادهای هدف در منطقه دشمن موجب اخلال در شبکه پدافندی دشمن می‌شود. در بخش دوم این رزمایش، نوبت به انجام عملیات توسط موشک‌های بالستیک و نقطه‌زن سپاه در کلاس‌های مختلف رسید. در مرحله اول رزمایش، شلیک همزمان چندین فروند از موشک‌های بالستیک تاکتیکی در کلاس ذوالفقار، دزفول و زلزال و انهدام پایگاه‌های دشمن به مرحله اجرا در آمد. در این مرحله، موشک‌های بالستیک تاکتیکی نیروی هوافضای سپاه که به سرجنگی‌های قابل هدایت تا لحظه اصابت به هدف با قابلیت اخلال در سامانه‌های راداری مجهز شده‌اند، با دقت بالا اهداف خود را منهدم کردند.
در این مرحله از رزمایش که پس از اخلال و انهدام سامانه‌های پدافندی و سپر دفاع موشکی دشمن فرضی انجام شد، موشک‌های بالستیک تاکتیکی، با دقت و سرعت بالا اهداف خود را که بسیار کوچک‌تر از مقیاس واقعی شبیه‌سازی شده بودند، منهدم کردند. تصاویر منتشر شده از اصابت موشک‌ها به اهداف خود نشان می‌دهد سرجنگی آنها در فاز پایانی اصابت به هدف به حالت پلاسما یا گداخته در آمده که نشان دهنده آن است سپاه به جمع دارندگان موشک‌های بالستیک هایپر سونیک (ابر صوت) وارد شده است. دستیابی به این فناوری و رسیدن سرجنگی موشک به سرعتی فراتر از سرعت صوت امکان رهگیری و درگیری سامانه‌های پدافند موشکی با موشک‌های سپاه را بسیار مشکل می‌کند. همچنین اصابت دقیق چند موشک به یک هدف با خطای نزدیک به صفر علاوه بر اثبات دقت آنها قدرت تخریب بالای این موشک‌ها را نیز به نمایش گذاشت. در مرحله نهایی رزمایش پیامبر اعظم 15 نوبت به موشک‌های بالستیک دوربرد رسید تا با انهدام اهداف متحرک دریایی، قدرت و دقت خود را به رخ دشمن بکشند. در این مرحله، موشک‌های بالستیک سوخت جامد «سجیل» و موشک‌های سوخت مایع «عماد» و «قدر» از فاصله 1800 کیلومتری اهداف شبیه‌سازی شده ناوهای هواپیمابر و رزم‌ناوهای دشمن در عمق اقیانوس هند را مورد هدف قرار دادند. تا پیش از این، موشک‌های بالستیک دریایی سپاه مانند موشک «خلیج فارس» و «هرمز1» بردی معادل 300 کیلومتر داشتند. بعد از آن و با رونمایی از موشک «ذوالفقار بصیر»، این برد به 700 کیلومتر افزایش پیدا کرد و حالا برد موشک‌های ضد کشتی سپاه به 1800 تا 2000 کیلومتر رسیده است. دستیابی سپاه به چنین موشک‌هایی یعنی در صورتی که شناورهای آمریکایی برای شلیک کروزهای خود در فاصله 2000 کیلومتری سواحل ما نیز مستقر شوند، باز هم در برد موشک‌های بالستیک ضدکشتی ایرانی هستند و این به معنی بی‌اثر کردن این تهدید آنهاست.
***
پیامی به آمریکا و اسرائیل
روزنامه جروزالم پست در یادداشتی به بررسی رزمایش گسترده موشکی پیامبر اعظم ۱۵ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران پرداخت و نوشت این رزمایش حامل پیام صریحی به آمریکا، رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس است. در ابتدای این یادداشت آمده است: «این [رزمایش] یک سال بعد از شلیک موشک‌های بالستیک توسط ایران به نیروهای آمریکایی در عراق انجام می‌شود».
جروزالم پست نوشت: «رزمایش موشکی گسترده ایران به عنوان پیامی برای کشورهای [عربی حاشیه] خلیج [فارس]، آمریکا و اسرائیل عمل می‌کند». این روزنامه نوشت: «ایران از پهپادها برای حمله به یک سامانه پدافند موشکی استفاده کرد و سپس بارانی از موشک‌های بالستیک ذوالفقار، زلزال و دزفول شلیک کرد. پهپادها به منظور خنثی کردن پدافندهای هوایی برای موشک‌های در حال نزدیک شدن استفاده شدند».
 در ادامه این یادداشت آمده است: «گزارش‌ها حاکی از آن است که برخی از این پهپادها دارای برد 2 هزار کیلومتری هستند و این بدان معناست که می‌توانند به اسرائیل برسند. موشک‌ها هم برد کافی برای هدف قرار دادن احتمالی اسرائیل را دارند. آنها همچنین می‌توانند کشتی‌های آمریکایی یا کشورهای عربی حاشیه خلیج [فارس] را هدف قرار دهند».
جروزالم پست تصریح کرد: «تصاویر دریافتی از ایران نشان‌دهنده دقت و نقطه‌زنی موشک‌های ایران بود... ایران می‌خواهد نشان دهد یک ابرقدرت موشکی است».
این روزنامه در پایان نوشت ایران در حال نشان دادن تسلیحاتی است که طی سال‌های اخیر و در زمان ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ ساخته شد و دولت جدید آمریکا به ریاست جو بایدن را به نوعی با یک «عمل انجام شده موشکی عظیم» مواجه می‌کند. همچنین این رزمایش بزرگ از دید رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی نیز پنهان نماند. «تی‌آر‌تی»، «چاینا دیلی»، «دیلی هرالد»، «سیاتل تایمز»، «آسوشیتدپرس»، «تایمز آو ایندیا»، «خبرگزاری فرانسه»، «نیویورک پست» و «تایمز آو اسرائیل» به پوشش خبر برگزاری رزمایش پیامبر اعظم(ص) پرداختند. پایگاه آمریکایی «هیل» هم نوشت: «ایران توانست در زمینه پهپاد‌ها موفقیت و پیشرفت بزرگی کسب کند».
 «فرانس ۲۴» نیز درباره رزمایش اخیر ضمن اشاره به وسعت و بزرگی آن نوشت: «این رزمایش به دنبال رزمایش نیروی دریایی‌ ارتش در خلیج‌فارس و رزمایش پهپاد‌ها در ۵ و ۶ ژانویه (۱۶ و ۱۷ دی) انجام شد». همچنین «ای‌بی‌سی» در گزارشی که به پوشش این رزمایش اختصاص داد، نوشت: «برد برنامه موشکی ایران ۲ هزار کیلومتر است که برای رسیدن به پایگاه‌های نظامی آمریکا و اسرائیل در منطقه کافی است؛ ژانویه گذشته ایران پس از اقدام آمریکا مبنی بر ترور ژنرال سلیمانی، موشک‌های بالستیکی را به سمت ۲ پایگاه عراقی میزبان سربازان آمریکایی شلیک کرد که سبب ضربه مغزی ده‌‌ها نفر از آنان شد».

***

اهداف رزمایش در عمق 1800 کیلومتری اقیانوس هند معنادار است

سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در حاشیه برگزاری مرحله نهایی رزمایش پیامبر اعظم ۱۵ سپاه که در منطقه عمومی کویر مرکزی ایران برگزار شد، اظهار کرد: رزمایش‌های ۱۵ روز اخیر و تا ۵ روز آینده که در زمان فشرده و تقریباً همزمان انجام می‌شود، نشان دهنده آمادگی فوق‌العاده نیروهای مسلح در تمام ابعاد زمینی، هوایی، دریایی و پدافند هوایی و موشکی است. وی با اشاره به برگزاری رزمایش پیامبر اعظم ۱۵ سپاه با اجرای عملیات ترکیبی و شلیک موشک در کلاس‌های متنوع گفت: برگزاری رزمایش گسترده پیامبر اعظم (ص)۱۵ نشان‌دهنده این است که قدرت موشکی جمهوری اسلامی ایران در برد‌های کوتاه، متوسط و بلند با تمام قوا آماده دفاع از میهن اسلامی، منافع ملی و اهداف جمهوری اسلامی ایران است.
 سرلشکر باقری انتخاب اهدافی در فاصله بیش از ۱۸۰۰ کیلومتری در جنوب دریای عمان و ابتدای اقیانوس هند را معنادار توصیف و تصریح کرد: انتخاب انبوهی از موشک‌های دوربرد برای اهداف دریایی نشانگر این است که اگر دشمنان جمهوری اسلامی نیت سوئی نسبت به منافع ملی، مسیرهای تجارت دریایی و سرزمین ما داشته باشند، با اقدام موشکی مورد هدف قرار گرفته و منهدم خواهند شد. رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در پایان برگزاری رزمایش پیامبر اعظم (ص)۱۵ را نشان دهنده قدرت دفاعی جمهوری اسلامی ایران در صیانت از منافع ملی توصیف و تاکید کرد: هر چند قصد انجام هیچ تهاجمی را نداریم اما با این رزمایش‌ها اعلام می‌کنیم چنانچه هر متخاصمی نیت سوئی نسبت به کشور ما داشته باشد، با تمام توان و در کمترین زمان مورد تهاجم قرار خواهد گرفت.
***

راهبرد دفاعی هدف قرار دادن ناوهای دشمن با موشک بالستیک است

سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حاشیه مرحله نهایی رزمایش پیامبر اعظم ۱۵ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در منطقه عمومی کویر مرکزی ایران برگزار شد، با اشاره به اهداف برگزاری این مرحله از رزمایش گفت: یکی از هدف‌های مهم ما در سیاست‌ها و راهبردهای دفاعی، این است که بتوانیم ناوهای جنگی دشمن اعم از ناوهای هواپیمابر و رزم‌ناوها را با استفاده از موشک‌های بالستیک دوربرد هدف قرار دهیم.
وی افزود: مرسوم است در دریا با استفاده از موشک‌های کروز با سرعت کم هدف‌های متحرک مورد اصابت قرار گیرد اما استفاده از موشک‌های بالستیک به دلیل اعماق و مسافت‌های طولانی که از قلب سرزمین خودمان می‌توانیم اهداف متحرک در اقیانوس را هدف قرار دهیم، دستاورد بزرگ دفاعی است که در نیروی هوافضای سپاه عینیت یافته و به تکامل رسیده است. سرلشکر سلامی در پایان تاکید کرد: امروز شاهد اجرای تمرین قدرتمندانه‌ای از نیروی هوافضای سپاه بودیم که این بخش از سیاست دفاعی در میدانی رزمایشی مورد ارزیابی قرار گرفت تا در مواقعی که اقتضا کند، در شرایط واقعی تکرار شود.
گفتنی است در مرحله نهایی رزمایش پیامبر اعظم 15 موشک‌های بالستیک دوربرد اهداف متحرک دریایی را منهدم کردند. در این مرحله، موشک‌های بالستیک سوخت جامد «سجیل» و موشک‌های سوخت مایع «عماد» و «قدر» از فاصله 1800 کیلومتری اهداف شبیه‌سازی شده ناوهای هواپیمابر و رزم‌ناوهای دشمن در عمق اقیانوس هند را مورد هدف قرار دادند.
***

هدف؛ انهدام ناوگان دشمن در شمال اقیانوس هند

سردار سرتیپ امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه با اشاره به مراحل مختلف این رزمایش، با بیان اینکه ۲ نوع تهدید متصور را پیش رو داریم، گفت: اگر دشمنان‌مان روزی بخواهند شیطنت کنند، یک بخش استفاده از پایگاه‌های ثابت و زمینی است که در مرحله اول رزمایش با ترکیبی از استفاده پهپادها و موشک‌های زمین به زمین مقابله با آنها تمرین شد؛ تهدید دوم نیز جنبه دریایی دارد که مقابله با ناوگان متخاصم دشمن فرضی در مرحله نهایی این رزمایش بخوبی انجام شد.
وی با بیان اینکه در گذشته تا محدوده ۳۰۰ کیلومتری در خلیج‌فارس این اقدام انجام شده بود، اظهار کرد: امروز هدف ما انهدام ناوگان دشمن در شمال اقیانوس هند و در فاصله هزار و ۸۰۰ کیلومتری بود که موشک‌های بالستیک به سمت این منطقه روانه شد و اهداف را منهدم کرد.
فرمانده نیروی هوافضای سپاه از مرحله نهایی رزمایش پیامبر اعظم ۱۵ به عنوان تمرین ناکارآمد‌سازی نقاط قوت دشمن در بخش‌های دریایی یاد کرد و گفت: در صورتی که دشمنان ما در شعاع ۲ هزار کیلومتری ناکارآمد شوند، در واقع با ناکارآمدی قطعی مواجه می‌شوند و توان شلیک موشک‌های کروز را ندارند و دیگر هواپیمایی نمی‌تواند از روی این ناوها بلند شود.
سردار حاجی‌زاده با تاکید بر اینکه روند ارتقای توان موشکی جمهوری اسلامی ایران را باید از اعتراف دشمن به این توان بازدارنده شنید، گفت: همین که دشمنان ما روی مساله موشکی متمرکز شده‌اند و دائماً در این باره ابراز نگرانی کرده و از محدود کردن آن سخن می‌گویند، دلیل قدرتی است که وجود دارد و روز به روز در حال رشد است.

Page Generated in 0/0064 sec