printlogo


کد خبر: 229440تاریخ: 1399/10/29 00:00
مرگ مشکوک 10 آلمانی و 23 نروژی پس از تزریق واکسن کرونای آمریکایی جنجال‌ساز شد
کشتار فایزر در اروپا
رکوردشکنی مرگ و میر کرونایی در آلمان؛ پزشکان و پرستاران آلمانی به واکسن کرونا اعتماد ندارند

گروه اجتماعی: آلمان که در ماه‌های ابتدایی شیوع کرونا جزو کشورهای موفق در مهار کرونا محسوب می‌شد، این روزها با رکوردشکنی‌های پی‌درپی مرگ‌و‌میر ناشی از کرونا دست و پنجه نرم می‌کند و حالا با یک فاجعه جدید مواجه شده: مرگ مشکوک 10 آلمانی بعد از تزریق واکسن آمریکایی فایزر!
به گزارش «وطن ‌امروز»، رسانه‌های آلمانی از جمله روزنامه «آیسبورگر آلگماینه سایتونگ» گزارش داد انستیتوی «پاول اهرلیش» آلمان که مسؤول تایید ایمنی واکسن‌ها در این کشور است، در حال حاضر مشغول بررسی علل 10 مورد مرگ بعد از تزریق واکسن کرونای شرکت فایزر- بیون‌تک است. در بین افراد فوت‌شده بعد از تزریق این واکسن یک زن 90 ساله هم وجود داشته است. گفته می‌شود برخی افرادی که ظرف 4 روز بعد از تزریق واکسن کرونا مرده‌اند، از بیماری‌های جدی زمینه‌ای رنج می‌بردند. مسؤول بخش ایمنی داروها و دستگاه‌های پزشکی در آلمان در این باره گفته است: براساس داده‌هایی که ما در اختیار داریم، این فرضیه وجود دارد که این بیماران به دلیل بیماری‌های زمینه‌ای خود و به صورت تصادفی بعد از تزریق واکسن کرونا فوت کرده‌اند. یکی از موارد مرگ بعد از تزریق واکسن کرونا در آلمان مربوط به یک زن 90 ساله بود که در یکی از خانه‌های سالمندان در این کشور زندگی می‌کرد و حدود یک ساعت بعد از تزریق واکسن با وجود اقدامات فوری برای احیا از دنیا رفت؛ این خبر را یکی از مقام‌های محلی اعلام کرد. 
این مقام محلی آلمانی اعلام کرد با وجود مرگ مشکوک این زن بعد از تزریق واکسن کرونا اما وی به کیفیت مواد و تیم سیاری که این زن را واکسینه کرده است، شکی ندارد و اقدامات واکسیناسیون بر اساس برنامه پیش خواهد رفت. 
بر اساس اطلاعات نهادهای بهداشتی تا به حال بیش از 800 هزار نفر در آلمان واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند. تا روز یکشنبه گذشته 325 مورد مشکوک با 913 عوارض جانبی توسط انستیتوی پاول اهرلیش کشف شده که 51 مورد عوارض جدی تزریق واکسن را نشان داده‌اند. در حال حاضر شایع‌ترین عوارض جانبی گزارش شده سردرد، درد در محل تزریق، خستگی و بدن‌درد بوده است. قرار است در روزهای آینده نهادهای بهداشتی آلمان به صورت هفتگی موارد تزریق‌ها با عوارض جانبی احتمالی آن را گزارش دهند. این تنها پرونده‌ای نیست که درباره استفاده از واکسن فایزر هشدار می‌دهد؛ مرگ مشکوک 23 نفر در نروژ نیز مسؤولان این کشور را مجبور کرده به بررسی بیشتر آثار واکسن بپردازند.  بنا بر اعلام وبسایت آژانس دارویی نروژ، ۱۳ مورد از افرادی که پس از تزریق واکسن جان خود را از دست داده بودند، مورد مطالعه قرار گرفته‌اند. این آژانس خاطرنشان کرد این واکسن در واقع می‌تواند عوارض جانبی ایجاد کند که منجر به «سیر جدی‌تر بیماری‌های موجود در سالمندان» شود. 
کسانی که فوت کرده‌اند، همه افراد مسن و ضعیف بودند، بنابراین آژانس دارویی نروژ خواستار آن شد بررسی شود که آیا واکسیناسیون افراد بسیار ضعیف به رغم آنکه ادعا می‌شود این واکسن «خطر بسیار کمی» دارد، واقعا بلامانع است؟ متخصصان می‌گویند: به نظر می‌رسد برخی از این بیماران عوارض جانبی شدیدی به صورت تب و کسالت دارند که می‌تواند به یک بیماری بسیار جدی و حتی مرگ آنها منجر شود. همچنین مرگ یک مرد 91 ساله سوییسی بعد از تزریق واکسن کرونا در این کشور نگرانی‌هایی ایجاد کرد. هفته گذشته رسانه‌های محلی کانتون لوسرن سوییس درباره مرگ یک مرد ۹۱ ساله چند روز پس از دریافت واکسن کرونا خبری منتشر کرده بودند اما نهاد ناظر دارویی سوییس (سوییس‌مدیک) می‌گوید بررسی پرونده پزشکی و سوابق بیماری‌های حاد این مرد هیچ ارتباطی میان تزریق واکسن کرونا و درگذشت او نشان نمی‌دهد. خبرگزاری آلمان گزارش داده مرد یادشده چند روز پس از دریافت دوز اول واکسن کرونا در محل اقامت خود در یکی از خانه‌های سالمندان کانتون لوسرن درگذشته است. همچنین یک رسانه مستقر در آمریکا مدعی شده طبق گزارش‌هایی که به سامانه فدرال رسیده 55 آمریکایی بعد از دریافت واکسن‌های فایزر و مدرنا مرده‌اند. البته رسانه‌های رسمی آمریکا هنوز مرگ 55 آمریکایی را تایید نکرده‌اند. مسؤولان آمریکایی هم این خبر را تایید یا تکذیب نکرده‌اند.
 
* کادر درمان آلمان هم واکسن نمی‌زنند!
نکته جالب در آلمان این است که پزشکان و پرستاران زیادی هستند که علاقه‌ای به تزریق واکسن کرونا ندارند. این در حالی است که نرخ مرگ‌و‌میر در آلمان به بالاترین حد رسیده و فقط در 24 ساعت، هزار و 244 نفر در این کشور بر اثر کرونا فوت کردند. مؤسسه روبرت کخ آلمان اعلام کرد 27 دی ماه و در مدت ۲۴ ساعت، ۲۵ هزار و ۱۶۴ مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا در آلمان ثبت شده است. همچنین تعداد فوت‌شدگان بر اثر بیماری «کووید-۱۹» در این بازه زمانی ۱۲۴۴ نفر بوده است. 
از آغاز شیوع پاندمی کرونا در آلمان تاکنون یک میلیون و ۹۷۸ هزار و ۵۹۰ نفر به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند‌ و مجموعا ۴۳ هزار و ۸۸۱ نفر جان‌شان را از دست داده‌اند. شاخص ابتلای جدید به ویروس کرونا به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت در عرض یک هفته نیز در آلمان به 2/151 رسیده است. هدف تعیین‌شده دولت این است که این شاخص به ۵۰ برسد. به نظر کارشناسان پزشکی، آمار نشان می‌دهد تاکنون تدابیر برای مهار پاندمی کافی نبوده است. در آلمان شمار افرادی که با شناسه‌های قطعی بر اثر پاندمی جان باخته‌اند، به ۴۴ هزار و ۹۹۴ مورد رسیده است. 
این در حالی است که بیش از یک میلیون و ۶۴۱ هزار نفر از بیماری بهبود یافته‌اند. نرخ سرایت در آلمان اکنون ۰۲/‌۱ است، بدین معنی که هر ۱۰۰ نفر می‌توانند ویروس را به ۱۰۲ نفر دیگر منتقل کنند. کارشناسان تأکید می‌کنند که ارزیابی آمار و رسیدن به رقم قطعی گسترش ویروس در آلمان بسیار دشوار است و آمار را همواره باید تقریبی تلقی کرد. پایگاه خبری دویچه وله آلمان گزارش داده که بخش عظیمی از کادر درمان این کشور از تزریق واکسن کرونا ابا دارند و به آن اطمینان ندارند. به عنوان مثال ویوین کوخمن، پرستار بیمارستان بیتل برلین ماه‌هاست که به محدودیت‌های کرونایی از جمله استفاده از ماسک و شستن مرتب دستان بسیار توجه می‌کند و به عنوان مادر یک کودک، تماس‌های خود را هم بشدت کاهش داده اما در رابطه با واکسیناسیون بسیار محتاط است. او می‌گوید: «من برای واکسن کرونا ارزش زیادی قائلم اما هنوز تا حدودی از آن می‌ترسم، زیرا عمر این واکسن آنقدر زیاد نبوده است که بتوانم بگویم من اکنون صد درصد به آن اطمینان دارم. راستش را بخواهید، کمی نگران هستم. این احساس شخصی من است». ویوین کوخمن به طور کلی با واکسیناسیون مشکل ندارد و می‌گوید علیه بسیاری از بیماری‌ها واکسینه شده است اما هنوز اطمینان ندارد که چقدر زمان برای پی بردن به تمام عوارض جانبی یک واکسن لازم است. 
دویچه وله گزارش داد: شک و تردید در بین کادر پزشکی آلمان معمول است. براساس یک نظرسنجی که توسط ۲ انجمن درمانی در ماه دسامبر انجام شد، تنها ۷۳ درصد پزشکان و حتی کمتر از آن، ۵۰ درصد پرستاران آلمان به واکسیناسیون علیه کرونا علاقه نشان می‌دهند. به احتمال زیاد پس از آغاز واکسیناسیون در ماه دسامبر، نظر برخی عوض شده ولی واقعیت این است که هنوز شمار قابل توجهی از کادر درمانی برای واکسینه شدن درنگ می‌کنند. 
 
 زمان جهانی بهداشت از تولید واکسن‌های بی‌کیفیت جلوگیری می‌کند
در این باره نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مرگ تعدادی از افراد دریافت کننده واکسن فایزر بی‌اعتمادی عمومی را به مصرف این نوع واکسن در دنیا ایجاد کرده است، افزود: هر چند آمریکا به دلیل اعمال نفوذ و سلطه‌گری بر خیلی از کشورها تلاش می‌کند تبلیغ منفی علیه واکسن فایزر نشود اما سازمان جهانی بهداشت در صورت مشخص شدن علت مرگ افرادی که واکسن فایزر را تزریق کرده‌اند، مانع از تولید و مصرف آن خواهد شد. 
محمد پاک‌مهر در گفت‌وگو با روزنامه «وطن امروز» اظهار داشت: هر کشوری که واکسن فایزر را دریافت می‌کند کمیته علمی وزارت بهداشت آن کشور باید به دقت پروسه استحصال، اثربخشی، عوارض و پیامدهای آن را مورد بررسی دقیق علمی قرار دهد و پس از حصول نتایج علمی، مجوز آن را برای مصرف صادر کند. اکنون طبق گزارش‌های موجود مشخص شده است که تزریق‌کنندگان واکسن فایزر آمریکایی بعضا دچار عوارض و پیامدهایی جبران‌ناپذیری چون مرگ شده‌اند. وی با تاکید بر اینکه سازمان جهانی بهداشت رسالت دارد چنانچه عوارض منفی واکسن کرونا را ثابت‌شده ببیند، در تولید و استحصال این نوع واکسن تجدیدنظر کند، افزود: در صورت محرز بودن پیامدها و عوارض منفی واکسن فایزر، جامعه جهانی نباید سکوت کند. شکی نیست که سازمان جهانی بهداشت بدون اغماض از تولید واکسن‌های بی‌کیفیتی که با جان بشریت بازی می‌کند جلوگیری خواهد کرد. 
نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: مقام معظم رهبری با هوشیاری اعلام کردند نباید واکسن‌های آمریکایی و انگلیسی وارد کشور شود. ایشان بر توجه به تولید ملی این نوع واکسن در داخل تاکید دارند. حال با توجه به روند مطلوب ساخت واکسن کرونای ایرانی و نتیجه‌بخش بودن آزمایشات اولیه آن، بی‌تردید این واکسن پس از تست نهایی از واکسن‌های خارجی مطمئن‌تر خواهد بود. وی اضافه کرد: اکنون چند شرکت داخلی در حال ساخت واکسن کرونای ایرانی هستند و یک شرکت توانسته است مراحل تست اولیه آن را با موفقیت بگذراند، این در حالی است که تاکنون تزریق‌کنندگان واکسن داخلی هیچ علائمی دال بر بروز عوارض واکسن نداشته‌اند. وی اضافه کرد: واکسن کرونای ایرانی نیز در نهایت باید مورد تایید سازمان جهانی بهداشت قرار گیرد. از طرفی روند تولید این نوع واکسن در کشور تاکنون مورد تایید نمایندگان سازمان جهانی بهداشت بوده است.

Page Generated in 0/0096 sec