printlogo


کد خبر: 229470تاریخ: 1399/10/30 00:00
جزئیات نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران در نشست خبری تشریح شد
از حضور 180 ناشر خارجی تا افزایش یارانه کتاب

رئیس نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران گفت: ۱۷۳۲ ناشر داخلی در نمایشگاه مجازی کتاب تهران ثبت‌نام کردند. 
به گزارش «وطن امروز»، دومین نشست خبری نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران پیش از ظهر دیروز (دوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۹) با حضور محسن جوادی معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رمضانعلی سبحانی‌فر مدیرعامل شرکت ملی پست ایران، ایوب دهقانکار رئیس نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران و مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، حجت‌الله صیدی مدیرعامل بانک صادرات ایران، هومان حسن‌پور رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و اصحاب رسانه برگزار شد. 
در ابتدای این نشست، ایوب دهقانکار گفت: نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران قرار بود از ۲۶ فروردین‌ماه تا ۵ اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی(ره) برگزار شود اما با توجه به شیوع ویروس کرونا و اثراتی که بر همه فعالیت‌های اجرایی کشور داشت، شورای سیاست‌گذاری در ۲۸ تیرماه سال ۱۳۹۹ اعلام کرد سی‌و‌سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار نخواهد شد. 
رئیس نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران ادامه داد: پس از آن، قرار شد فرآیندهای حمایتی از صنعت نشر کشور ادامه داشته باشد. برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران یکی از برنامه‌های حمایتی بود که در دستور کار معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفت، لذا برگزاری نخستین نمایشگاه مجازی کتاب را پیش گرفتیم که جایگزین نمایشگاه کتاب فیزیکی نخواهد بود. 
دهقانکار با بیان اینکه آیین افتتاح نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود، گفت: اول بهمن‌ماه نمایشگاه مجازی کتاب تهران آغاز به کار خواهد کرد. خانه کتاب و ادبیات ایران به عنوان مجری برگزاری این رویداد فرهنگی 4 ماه زمان داشت که در این مدت، با وجود شرایط خاص کرونا و محدودیت‌های ناشی از آن، ادغام مؤسسات زیر مجموعه معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اجرای فعالیت‌های معمول این مجموعه شامل برگزاری ۲ طرح حمایتی از کتابفروشان، بیست‌و‌هشتمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، سیزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد، هفدهمین دوره جشنواره نقد کتاب و پانزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر و... برنامه‌ها و فعالیت‌های برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب را دنبال کند. 
دهقانکار، آماری از میزان حضور و مشارکت ناشران در نمایشگاه مجازی کتاب تهران ارائه داد و گفت: در حوزه ناشران داخلی، هزار و ۷۳۲ ناشر در نمایشگاه مجازی کتاب تهران ثبت‌نام کردند. از این میان هزار و ۱۳۵ ناشر عضو سامانه پست شدند و هزار و ۱۵۲ ناشر فرآیند ویرایش اطلاعات خود را انجام دادند. ناشرانی که تاکنون عضو نشده‌اند، در مدت زمان باقیمانده در سامانه پست کتاب عضو شوند و فرآیند ویرایش اطلاعات خود را انجام دهند. ۱۸۰ ناشر خارجی با بیش از ۲۰ هزار عنوان کتاب شامل کتاب‌های زبان لاتین، عربی و... در این نمایشگاه مجازی شرکت کرده‌اند. در بخش بین‌الملل ۱۴۲ نهاد فرهنگی شامل ناشران، آژانس‌های ادبی و... حضور دارند و قرار است از حدود هزار و ۴۵۰ عنوان کتاب رونمایی شود و ۳۰ نشست بین‌المللی با حضور حدود ۱۸۰ سخنران داخلی و خارجی برگزار شود. 
وی برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران را به رغم کاستی‌ها، گام مهمی در تخصیص عدالت فرهنگی دانست و گفت: هیچ چیز برای ما به این اندازه‌ای که کودکان و خانواده‌های مناطق دورافتاده و محروم در استان‌ها و شهرهای مختلف با استفاده از ظرفیتی که ایجاد شده به کتاب دسترسی پیدا کنند، خوشایند نیست. 
مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران به نقش رسانه‌ها در اطلاع‌رسانی و آگاهی‌دهی به مردم اشاره کرد و گفت: با کمک رسانه‌ها، مردم در جریان اخبار و رویدادهای نمایشگاه مجازی کتاب تهران قرار می‌گیرند. همچنین تبلیغات این نمایشگاه در فضای محیطی در معابر و اتوبان‌ها در شهر تهران انجام خواهد شد و پیامک‌های انبوه برای اطلاع‌رسانی به مردم ارسال خواهد شد. ما در این مدت، نمایشگاه‌های مجازی کتاب در کشورهای مختلف را رصد کردیم و در تعدادی از آنها حضور فعالانه داشتیم. پلت‌فرم نمایشگاه مجازی کتاب تهران تحت وب است. 
وی افزود: سطح توقع خودمان را از نمایشگاه مجازی کتاب تهران بر اساس نمایشگاه فیزیکی کتاب بنا نکنیم. نباید کاری کنیم که خستگی و زحمت برگزارکنندگان بر دوش آنها و مخاطبان بماند. در مقام قضاوت، انتقاد، پیشنهاد و... ابعاد کار را ببینیم و پیش‌داوری نکنیم. باید از نمایشگاه مجازی کتاب تهران بهره ببریم و مسائل را در مرحله اجرا تجزیه و تحلیل کنیم. برای نخستین‌بار نمایشگاه مجازی کتاب تهران برگزار می‌شود؛ مسائلی از جمله تحویل کتاب در این رویداد فرهنگی مطرح است که به منظور در نظر گرفتن تسهیلاتی برای صنعت نشر، شرکت ملی پست ارسال کتاب‌ها را به عهده گرفت. قسمتی از موفقیت این رویداد فرهنگی به این بازمی‌گردد که تمام کارها درست انجام شود و کتاب به دست مخاطب برسد تا اعتماد عمومی افزایش پیدا کند. 
 
* کاهش هزینه نمایشگاه مجازی کتاب برای ناشران
در ادامه این نشست، رمضانعلی سبحانی‌فر، مدیرعامل شرکت ملی پست ایران با تاکید بر اینکه شرکت ملی پست ایران در راستای تحقق عدالت ارتباطی، در کنار مجموعه‌های فرهنگی قرار گرفت تا بتواند نقش خود را در زمینه عدالت فرهنگی ایفا کند، گفت: شرکت پست ملی ایران با تمام توان در کنار نمایشگاه مجازی کتاب تهران قرار گرفت تا به نحو شایسته نقش پشتیبانی را در این زمینه به عهده بگیرد. در نمایشگاه فیزیکی هزار و ۲۰۰ تا هزار و ۳۰۰ ناشر با پست همکاری داشتند اما در نمایشگاه مجازی، میزان مشارکت ناشران افزایش یافته است که می‌تواند الگویی برای سایر نمایشگاه‌ها باشد، چرا که نمایشگاه مجازی کتاب هزینه کمی برای ناشران خواهد داشت. 
سبحانی‌فر با ابراز امیدواری از برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران، عنوان کرد: تلاش می‌کنیم رضایت‌مندی مناسبی برای خریداران و ناشران ایجاد کنیم. بیش از ۱۲۰۰ دفتر ما در زمینه ارسال کتاب‌ها فعال شدند و با نصب پوستر در روستاها، برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران را اطلاع‌رسانی کردیم. 
وی افزود: برای همکاری با ناشران و جمع‌آوری به موقع کتاب‌های بسته‌‎بندی شده، لیست ناشران را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گرفتیم و در اختیار باجه‌های سیار قرار دادیم. در مواردی که تجمع بیشتر است، ماشین‌های سیاری در نظر گرفتیم تا به انتشاراتی‌ها مراجعه کنیم. همکاران ما در زمان مشخص شده که به ناشران اعلام خواهیم کرد برای جمع‌آوری کتاب‌های بسته‌بندی شده مراجعه می‌کنند تا بسته‌ها به مرکز مبادلات ما ارسال شود. 
در ادامه این آیین، محسن جوادی، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن اشاره به امتیازهای نمایشگاه مجازی کتاب تهران، گفت: در این نمایشگاه امکان مشاهده تازه‌های کتاب وجود دارد و مخاطبان می‌توانند بدون محدودیت زمانی و مکانی کتاب‌های مورد نظر خود را ببینند و خریداری کنند. 
وی ادامه داد: در این نمایشگاه همچنین، امکان مبادله رایت، معرفی و رونمایی از کتاب و سخنرانی‌ها فراهم شده است. هر چند ممکن است کاستی‌هایی داشته باشد که طبیعی است؛ ما شجاعانه پیش می‌رویم تا در دوره‌های بعدی این کاستی‌ها را رفع کنیم. 
معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره برگزاری نمایشگاه فیزیکی کتاب در اردیبهشت‌ماه سال آینده توضیح داد و گفت: با توجه به اینکه اواخر سال ۹۹، نمایشگاه مجازی را برگزار می‌کنیم و از سوی دیگر اردیبهشت‌ماه همزمان با ماه رمضان است، امکان دارد با تأخیر نمایشگاهی برگزار شود که قطعا در اردیبهشت‌ماه نخواهد بود، بنابراین سال بعد چه نمایشگاه فیزیکی و چه مجازی باشد، پس از اردیبهشت‌ماه برگزار خواهد شد تا به ناشران فرصت دهیم کتاب‌های تازه‌ای ارائه دهند. ما منتظر می‌مانیم ببینیم شرایط چگونه می‌شود، اگر امکان‌پذیر باشد، نمایشگاه را در بهار برگزار می‌کنیم اما اگر امکان نداشته باشد به واسطه شرایط با تأخیر برگزار خواهیم کرد. 
جوادی درباره میزان اعتبار در نظر گرفته شده برای خرید کتاب، گفت: ما علاقه‌مند هستیم یارانه افزایش پیدا کند اما با محدودیت در بودجه رو‌به‌رو هستیم و بسادگی نمی‌توانیم به ایده‌ها و آرمان‌های مطلوب مدنظر خودمان برسیم. با این وجود سعی کردیم یارانه اعتباری خرید برای دانشجویان، طلاب و اعضای هیأت علمی را افزایش دهیم.

Page Generated in 0/0062 sec