printlogo


کد خبر: 229477تاریخ: 1399/10/30 00:00
دور دنیا

آشفتگی در جبهه متجاوزان به یمن
شورای انتقالی جنوب (تحت حمایت امارات) تاکید کرد اگر تصمیمات صادر شده از جانب «عبد ربه منصور هادی» رئیس‌جمهور فراری یمن که بدون توافق قبلی بوده مورد بررسی قرار نگیرد، این شورا اقدامات مناسبی را اتخاذ خواهد کرد. شورای انتقالی جنوب تاکید کرد: امکان ندارد به تصمیمات منصور هادی عمل کنیم. این شورا افزود: تصمیمات یک‌طرفه منصور هادی به معنای یک کودتای خطرناک و تجاوز از بندهای «توافق ریاض» (توافقی که به منظور پایان اختلافات میان مزدوران سعودی و اماراتی در جنوب یمن، نوامبر 2019 در پایتخت عربستان امضا شد) است و ما تلاش‌های مستمر برای جلوگیری از تکمیل این توافق را محکوم می‌کنیم. منابع خبری اخیرا گفتند تشکیل دولت خودخوانده عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهور فراری و مستعفی یمن باز هم با شکست مواجه شد. قرار بود این دولت برآمده از «توافق ریاض»، 27 آذر تشکیل شود. این مهلت زمانی جدیدی بود که میانجی‌های عربستان سعودی برای تشکیل این دولت تعیین کرده بودند. توافق ریاض، توافق عربستان و امارات برای تقسیم قدرت در عدن و پایان دادن به درگیری نواب یکدیگر در جنوب یمن است که سال 2019 میان متحدان آنان در ریاض امضا شد.
***
حمله جدید جنگنده‌های صهیونیستی به جنوب نوار غزه
جنگنده‌های ارتش رژیم صهیونیستی صبح دیروز اهدافی را در جنوب نوار غزه بمباران کردند. منابع محلی فلسطینی اعلام کردند در حملات جنگنده‌های صهیونیستی چندین پایگاه مقاومت فلسطین و زمین‌های کشاورزی فلسطینیان در شرق شهر رفح و خان‌یونس واقع در جنوب نوار غزه هدف قرار گرفته است. این حملات تلفات جانی در پی نداشته است. رژیم صهیونیستی مدعی شده بود بامداد دیروز ۲ راکت از نوار غزه به سمت اراضی اشغالی شلیک شده و به اطراف این باریکه اصابت کرده است. این رژیم مدعی شد این حمله در واکنش به شلیک ۲ راکت از غزه و اصابت آن به اطراف سواحل اشدود انجام شده است. 
***
قطع آب آشامیدنی یک میلیون سوری در شهر الحسکه توسط ترکیه
خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) گزارش داد نظامیان ترکیه و مزدوران آنها بار دیگر آب آشامیدنی شهر الحسکه و حومه غربی آن را قطع کرده‌اند. مقامات محلی سوری اعلام کردند نظامیان ترکیه دیروز از ورود کارکنان سازمان آب الحسکه جلوگیری کردند تا با عدم فعالیت دستگاه‌های پمپاژ، آب آشامیدنی قریب به یک میلیون سوری در شهر الحسکه و حومه غربی آن قطع شود. بنا بر این گزارش، این برای نخستین‌بار نیست که نظامیان ترکیه آب آشامیدنی ساکنان الحسکه را قطع می‌کنند و از اکتبر 2019 (آغاز اشغال این منطقه از سوی نظامیان ترکیه) این رخداد بارها تکرار شده است. نظامیان ترکیه‌ همچنین بارها با قطع برق این مناطق، مردم سوریه را از دسترسی به نخستین نیازهای زندگی محروم کرده‌اند.
***
آمریکا به اتباع خود در افغانستان هشدار داد
سفارت آمریکا در کابل با اشاره به افزایش تهدیدات امنیتی، از اتباع این کشور خواست از سفر به افغانستان خودداری کنند. خبرگزاری «خامه پرس» دیروز دوشنبه به نقل از اطلاعیه سفارت آمریکا در کابل نوشت: هتل‎ها، مجتمع‌های مسکونی، سازمان‌های بین‌المللی، سفارتخانه و دیگر مکان‌های محل تردد اتباع خارجی بویژه آمریکایی‌ها، با تهدید بلندمدت مواجه هستند. سفارت آمریکایی در کابل به دلیل افزایش میزان جرم، آدم‌ربایی، حمله‌های تروریستی و گسترش بیماری کرونا از شهروندان آمریکایی خواست به افغانستان سفر نکنند. در ادامه این اطلاعیه آمده است اتباع آمریکایی که مایل به ترک افغانستان نیستند باید سفرهای خود را محدود کنند. اطلاعیه سفارت آمریکا در افغانستان در شرایطی منتشر شده است که طی ماه‌های گذشته ایالات متحده در بالاترین سطح از هشدارهای امنیتی به سر می‌برد و شرایط ناپایداری از لحاظ تامین امنیت در همه 50 ایالت آمریکا برقرار است. 
***
تحرکات نظامی آنکارا- باکو در مرز ارمنستان
مقام‌های ترکیه از تدارک برای برگزاری «جامع‌ترین رزمایش‌های نظامی زمستانه» در این کشور با حضور نظامیان جمهوری آذربایجان از ۱۳ تا ۲۴ بهمن‌ماه خبر دادند. بنا بر گزارش روزنامه «دیلی صاباح»، ارتش ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد نیروهای مسلح این کشور در حال آماده شدن به منظور برگزاری یک رزمایش نظامی زمستانه در استان «قارص» هستند. قرار است در رزمایش «زمستان ۲۰۲۱» در استان قارص ترکیه که هم‌مرز با ارمنستان است، نظامیان جمهوری آذربایجان هم شرکت کنند. طبق اعلام مقام‌های ارتش ترکیه، لشکرهای زرهی، تانک، توپخانه، تیم‌های تک‌تیرانداز، فرماندهی نیروهای ویژه، بالگردها و کماندوها در این رزمایش از اول تا دوازدهم فوریه (۱۳ تا ۲۴ بهمن) مشارکت می‌کنند. بنا بر اعلام آنکارا، تمرکز این رزمایش روی توانمندی عملیاتی ارتش‌های ۲ کشور در شرایط آب و هوایی سخت زمستان است و ترکیه و جمهوری آذربایجان همچنین حملات زمینی، هوایی، بمباران، عملیات هوایی و پشتیبانی لجستیکی را تمرین می‌کنند. تدارک ترکیه و جمهوری آذربایجان برای برگزاری رزمایش نظامی مشترک در مرز ارمنستان در شرایطی انجام شده که رایزنی مقام‌های کشورهای دخیل درباره آتش‌بس درگیری‌ها بر سر منطقه قره‌باغ کوهستانی ادامه دارد. 

Page Generated in 0/0059 sec