printlogo


کد خبر: 229495تاریخ: 1399/10/30 00:00
اخبار

بسته بازگشت واحد‌های تحت تملک بانکی رونمایی می‌شود
وزیر صمت در جلسه شورای صنعتی وزارت صنعت، معدن و تجارت، با تاکید بر اینکه به عنوان نخستین وزارتخانه در جهت کاهش مجوز‌ها و حذف بروکراسی (کاغذبازی) اداری گام برداشته‌ایم، از مجلس شورای اسلامی خواست قوانین مخل کسب‌و‌کار را تعدیل یا رفع کند. علیرضا رزم‌حسینی از مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران خواست به سرمایه‌گذاران مستقر در شهرک‌های صنعتی اجازه داده شود با در اختیار داشتن یک سوله چند پروانه بهره‌برداری داشته باشند و چند محصول تولید کنند یا اینکه با اجاره چند سوله کنار هم در یک شهرک به امر تولید مبادرت ورزند. وی همچنین از رونمایی از بسته بازگشت واحد‌های تحت تملک بانکی خبر داد و گفت: این واحد‌های تحت تملک در اختیار وزارت صمت و زیرمجموعه‌های آن از جمله ایدرو، معاونت صنایع و ایمیدرو بسته به نوع فعالیت‌شان قرار می‌گیرند تا دوباره احیا شوند. 
***
شرط مالیات صفر برای درآمد صادراتی
معاون حقوقی و فنی مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور با صدور بخشنامه‌ای، اعلام کرد: اعمال نرخ صفر مالیاتی موضوع ماده ۱۴۱ قانون مالیات‌های مستقیم به درآمد حاصل از صادرات کالا و خدمات برای عملکرد سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ منوط به برگشت ارز حاصل از صادرات طبق مقررات اعلامی بانک مرکزی به چرخه اقتصاد کشور با رعایت مقررات مربوط است. محمود علیزاده گفت: صادرات بخش کشاورزی و خدمات فنی و مهندسی برای عملکرد سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ از شمول این حکم مستثنا هستند. وی افزود: اعمال سایر معافیت‌ها یا نرخ صفر مالیاتی از جمله مواد ۸۱ و ۱۳۲ قانون مالیات‌های مستقیم، ماده ۱۳ قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری- صنعتی و معافیت‌های دانش‌بنیان و پارک‌های علم و فناوری موضوع قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات، فارغ از برگشت ارز حاصل از صادرات آنها، با رعایت مقررات مربوط امکان‌پذیر است. 
***
ثبت درخواست بیمه بیکاری ۲۰۹ هزار نفر از ابتدای خرداد
مدیرکل پایداری اشتغال و بیمه بیکاری وزارت تعاون گفت: از ابتدای اسفندماه سال گذشته تا ۳۱ اردیبهشت‌ماه امسال، ۷۳۰ هزار نفر مشمول قانون کار، بیکار شدند و جزو واجدان شرایط دریافت بیمه بیکاری شناسایی شدند. وی تصریح کرد: یک میلیارد یورویی که به دستور رهبر معظم انقلاب از صندوق توسعه ملی برداشت شد، حدود هزار و ۳۷۸ میلیارد تومان بار مالی برای دولت داشت؛ به این صورت که یکهزار و ۲۲ میلیارد تومان به بیکاران پرداخت شد و ۳۵۵ میلیارد تومان هزینه بیمه ایام بیکاری شد تا این مدت جزو سابقه کار و بیمه‌ای افراد محاسبه شود. مسعود بابایی همچنین گفت: به دلیل محدودیت منابع و ریزش بالای نیروی کار در ماه‌های ابتدایی شیوع بیماری کرونا، میزان پرداختی مقرری بیکاری ۵۵ درصد حداقل دستمزد افراد بین ۸۲۵ هزار تومان تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و متناسب به تعداد افراد تحت تکفل متفاوت بود. وی افزود: از ابتدای خردادماه ۲۰۸ هزار و ۹۹۹ نفر از متقاضیانی که بیکاری آنان استمرار داشته یا در این تاریخ بیکار شده‌اند، در سامانه بیمه بیکاری ثبت‌نام کردند که تاکنون درخواست ۱۵۹ هزار و ۳۹۵ نفر رسیده شده است. 
***
امضای ۳ سند افزایش همکاری‌های ریلی بین ایران و ترکیه
مدیرعامل راه‌آهن از امضای ۳ سند مشترک بین ایران و ترکیه خبر داد و گفت: این توافق در راستای به حداکثر رساندن ظرفیت حمل بار و مسافر بین ۲ کشور اجرایی می‌شود. سعید رسولی از توافق با طرف ترکیه‌ای به ‌منظور تقویت کریدور شرق به غرب از چین، افغانستان و پاکستان به ترکیه از مسیر ایران خبر داد و تصریح کرد: هم مسیر چین به اروپا از شاخه جنوبی و هم ترکیه- افغانستان و ترکیه- پاکستان و همین‌طور اتصال بنادر جنوبی ایران به ترکیه موضوعاتی است که با امضای این سند، سرعت خواهد گرفت و عملیاتی خواهد شد. وی تأکید کرد: انتظار می‌رود کریدور فراملی موسوم به خط آهن استانبول- تهران- اسلام‌آباد با اتصال راه‌آهن بین چین و ترکیه به پروژه راه ابریشم جدید چین متصل شود. 
***
رشد 40 درصدی سپرده‌های بانکی در یک سال منتهی به پایان مهر 99
گزارش جدید بانک مرکزی از وضعیت کل مانده سپرده‌ها و تسهیلات ریالی و ارزی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری به تفکیک استان‌ها در پایان مهرماه سال 1399 حاکی از آن است که مانده کل سپرده‌ها بالغ بر 5/33380 هزار میلیارد ریال شده است که نسبت به مقطع مشابه سال قبل 9/9654 هزار میلیارد ریال (7/40 درصد) و نسبت به پایان سال قبل معادل 7/6217 هزار میلیارد ریال (9/22 درصد) افزایش را نشان می‌دهد. 

Page Generated in 0/0056 sec