printlogo


کد خبر: 229523تاریخ: 1399/11/1 00:00
دور دنیا

انصارالله: سامانه‌هایی داریم که قادرند تحولات بزرگی در جنگ ایجاد کنند
محمدناصر العاطفی، وزیر دفاع دولت نجات ملی یمن وابسته به انصارالله گفت: تجاوز علیه یمن تنها با زور متوقف می‌شود و ما این قدرت را داریم. ما به پیشرفت چشمگیری در زمینه ساخت انواع سلاح دست یافته‌ایم. نیروهای مسلح یمن سامانه‌های دارای تکنولوژی پیشرفته‌ای دارند و از جمله آنها سامانه‌هایی است که اکنون در دفاع از یمن استفاده می‌شود و برخی از آن در آینده نزدیک رونمایی خواهد شد. این سامانه‌ها تحولات بزرگی را در استراتژی جنگ و مقابله با تجاوز ایجاد خواهند کرد. ما پیشرفت چشمگیری در زمینه ساخت انواع سلاح و موشک‌های بالستیک زمین به زمین و تاکتیکی و استراتژیک به دست آورده‌ایم. العاطفی نقش سازمان اطلاعات و تحول بزرگ در پیشرفت در سطح سلاح‌های استراتژیک را ستود. العاطفی درباره درج نام انصارالله در لیست تحریم‌ها گفت، این مساله برای ما مهم نیست. تمام جهان می‌دانند که این یک مساله سیاسی است، چراکه آمریکا حق ندارد طرفی را که از کشور و مردمش دفاع می‌کند، تروریست بخواند. آمریکایی‌ها خودشان تروریست هستند به این دلیل که از این تجاوز حمایت کرده و مردم را می‌کشند. گروه‌های تروریستی ساخت دست آمریکا هستند.
***
خودداری کادر درمان آمریکا از دریافت واکسن کرونا
پایگاه اطلاع‌رسانی کنگره آمریکا اعلام کرد تعداد زیادی از کارکنان بهداشت و درمان آمریکا هنوز حاضر به دریافت واکسن کرونا نشده‌اند که این مساله موجب ارسال پیام نادرست و نگران‌کننده‌ای برای افکار عمومی شده و خطر کمبود نیروهای کادر بهداشت و درمان در صورت ابتلا به این ویروس را تشدید کرده است. بر اساس این گزارش، ممانعت نیروهای کادر بهداشت و درمان آمریکا از دریافت واکسن کرونا در حالی است که شیوع گونه جدیدی از این ویروس که سرعت و قدرت سرایت بیشتری دارد، موجب تشدید نگرانی‌ها شده است. این در حالی است که راشل والنسکی، مدیر بعدی مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا یکشنبه در مصاحبه با شبکه سی‌بی‌اس نیوز پیش‌بینی کرد: تلفات ناشی از ابتلا به ویروس مرگبار کرونا در آمریکا تا اواسط فوریه به بیش از 500 هزار نفر خواهد رسید. 
***
بازداشت 254 نفر در ترکیه به اتهام عضویت در داعش و جنبش گولن
سازمان امنیت ترکیه دیروز سه‌شنبه اعلام کرد نیروهای امنیتی این کشور در شهر استانبول ۱۶ نفر را به اتهام عضویت در گروهک تروریستی داعش دستگیر کردند. به نوشته خبرگزاری آناتولی، در عملیاتی که دوشنبه‌شب در مناطق مختلف استانبول صورت گرفت، نیروهای امنیتی ترکیه با حمله به ۲۰ خانه، این افراد را بازداشت کردند. این ۱۶ نفر به مشارکت در حملات داعش در عراق و سوریه و همچنین تأمین لجستیکی و مالی این گروهک تروریستی متهم هستند. همزمان ۲۳۸ نفر دیگر نیز در ترکیه به اتهام عضویت در گروه «فتح‌الله گولن» و در ارتباط با کودتای ۱۵ جولای ۲۰۱۶ بازداشت شدند. از این تعداد ۱۶۰ نفر در استان «ازمیر» به دستور دادستان این استان دستگیر شده‌اند. یک نفر نیز در شمال قبرس جایی که ارتش ترکیه در آن حضور دارد بازداشت شده است. از میان این ۲۳۸ بازداشتی، ۲۱۸ نفر در ارتش ترکیه عضویت دارند که 6 نفر از آنها با درجه سرهنگی، 3 تن با درجه سرهنگ دوم و ۹ نفر با درجه سرگرد هستند. از زمان کودتای ۲۰۱۶، مقامات ترکیه ۸۰ هزار نفر را بازداشت کرده‌ و ۱۵۰ هزار نفر از کارمندان دولت و نیروهای ارتش را نیز اخراج کرده‌اند. 
***
نگرانی رژیم صهیونیستی از پیروزی حماس در انتخابات فلسطین
برخی منابع امنیتی و سیاسی آگاه با اشاره به اینکه انتخابات فلسطین در نوار غزه، شرق قدس و دفاتر نمایندگی فلسطین در خارج نیز برگزار خواهد شد، گفتند این امر ممکن است به خلق سناریوهای امنیتی مختلف منجر شود. وبگاه عبری زبان «مکور ریشون» به نقل از این منابع درباره پیروزی حماس در انتخابات و پیامدهای آن ابراز نگرانی کرد و نوشت که تاکنون ارزیابی‌ای از نتایج انتخابات وجود ندارد اما برخی نکات خوش‌بینانه در کرانه باختری وجود دارد و آن اینکه وضعیت کرانه باختری بسیار بهتر و باثبات‌تر است و احتمال ازسرگیری مقاومت در آن واقعا ضعیف است، حال آنکه در نوار غزه جنبش حماس زمام امور را در دست دارد و تأثیرگذاری ایران بر حماس و جهاد اسلامی نیز اوضاع را پیچیده‌تر می‌کند. به نوشته روزنامه «رأی الیوم»، در این گزارش همچنین آمده است اگر چه نوار غزه به دلیل شلیک راکت‌ها از این منطقه تهدید بزرگی است اما شرق قدس و خارج از آن به دلیل عدم کنترل اسرائیل بر این مناطق، اوضاع پیچیده‌تری دارند، چرا که تشدید اوضاع در قدس تأثیرات فوری بر کرانه باختری و نوار غزه خواهد داشت و حساس‌ترین مکان در قدس نیز مسجدالاقصی است که متشنج شدن اوضاع آن تهدیدی برای کل منطقه است. آخرین بار که فلسطینیان در سرزمین‌های اشغالی انتخابات ریاستی و پارلمانی برگزار کردند، به ترتیب سال‌های ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ بود که به پیروزی جنبش حماس منجر شد اما جنبش فتح به ریاست محمود عباس آن را به رسمیت نشناخت. 
***
سقوط بالگرد آمریکا در سوریه
منابع محلی حاضر در استان الحسکه واقع در شمال شرق سوریه از سقوط یک بالگرد آمریکایی خبر دادند. این منابع به خبرگزاری روسی اسپوتنیک گفتند که این بالگرد داخل پایگاه شهر نفت‌خیز «الشدادی» در جنوب الحسکه سقوط کرده است. به گفته این منابع، بالگرد به صورت ناگهانی در پایگاه غیرقانونی‌ای سقوط کرده که تروریست‌های آمریکایی در اطراف میادین نفت «الجبسه» واقع در الشدادی احداث کرده بودند. به گفته این منابع، این بالگرد در خلال عملیات سوختگیری سقوط کرده و خبرها از زخمی شدن خدمه آن حکایت دارد. منابع مذکور تصریح کردند پایگاه الشدادی اخیرا شاهد پرواز گسترده بالگردهای آمریکایی است که در حال انتقال عناصر تروریستی بازداشتی داعش از زندان مرکزی و زندان «الصناعه» واقع در الحسکه به منطقه الشدادی و صحرای «التنف» هستند. 

Page Generated in 0/0073 sec