printlogo


کد خبر: 229524تاریخ: 1399/11/1 00:00
ستاد اطلاع‌رسانی امنیتی عراق ضمن تکذیب حمله هوایی به شمال بابل، انفجارهای بامداد سه‌شنبه در این منطقه را ناشی از اقدامات تروریستی داعش دانست
گمانه‌ها پیرامون انفجارها در «جرف الصخر»

گروه ‌بین‌الملل: بامداد دیروز رسانه‌های منطقه از وقوع چندین رشته انفجار در منطقه جرف الصخر در شمال استان بابل عراق بر اثر حمله هوایی خبر دادند اما ساعاتی پس از آن ستاد اطلاع‌رسانی امنیتی عراق مسؤولیت انفجار در این منطقه را متوجه گروه تروریستی داعش کرد. این در حالی است که رسانه‌های محلی حتی درباره نوع جنگنده‌های مشارکت‌کننده در این عملیات نیز توضیحاتی ارائه کردند. این اعلام موضع مقامات دولتی که در مغایرت با اخبار رسانه‌هاست، گمانه‌ها در رابطه با مشکوک‌بودن این انفجارها را تشدید کرده است.  
 
* تکذیب حمله هوایی از سوی ستاد اطلاع‌رسانی امنیتی عراق
به گزارش «وطن امروز»، ستاد اطلاع‌رسانی امنیتی عراق با انتشار بیانیه‌ای درباره رشته ‌انفجارهای بامداد سه‌شنبه در جرف‌الصخر در شمال بابل، اخبار رسانه‌ها درباره حمله هوایی به مراکز ارتش این کشور در این منطقه را تکذیب کرد. در این بیانیه آمده است: بامداد دیروز برخی رسانه‌ها و سایت‌های شبکه‌های اجتماعی اخباری نادرست از حمله به نیروهای امنیتی در شمال استان بابل منتشر کردند. این ستاد همچنین از رسانه‌ها خواست در انتقال اطلاعات دقت به ‌خرج دهند و شایعات را منتشر نکنند. این ستاد در عین حال برای تکمیل بیانیه اولیه خود در توضیح این حادثه، آن را اقدامی خرابکارانه از سوی عناصر تروریستی دانست. در این بیانیه آمده است: برق دکل‌های انتقال برق در منطقه البهبهانی در شمال استان بابل از سوی عناصر تروریستی داعش هدف حمله و اقدامات خرابکارانه قرار گرفته است که برخی آن را حمله هواپیماهای جنگنده تصور کرده‌اند. بامداد دیروز شبکه خبری الجزیره قطر و چند رسانه دیگر نیز با انتشار گزارشی از حمله هوایی آمریکا به مراکزی در منطقه «جرف الصخر» در شمال استان بابل در عراق خبر دادند. گزارش‌های اولیه حکایت از آن داشت که حمله به جرف الصخر با جنگنده‌های اف‌16 آمریکایی انجام شده است. برخی منابع از شنیده شدن صدای ۳ یا ۴ انفجار قوی در جرف الصخر در جنوب غرب بغداد خبر دادند. 
 
* واکنش سخنگوی ارتش عراق به انفجارهای جرف الصخر
در همین حال «یحیی رسول» سخنگوی فرمانده‌کل نیروهای مسلح عراق اعلام کرد عملیات خرابکارانه در منطقه «جرف الصخر» در شمال بابل تلفات انسانی نداشته است. 
وی تأکید کرد یک گروه غیرقانونی یکی از برج‌های انرژی در منطقه نظامی جرف الصخر را طی عملیاتی خرابکارانه مورد هدف قرار داد. سخنگوی فرمانده‌کل نیروهای مسلح عراق افزود: این حمله منجر به آسیب تنها یکی از دکل‌های برق شده و خسارت انسانی در پی نداشته است. یحیی رسول تصریح کرد که «علی الهاشمی» فرمانده عملیات کربلا به محل حادثه اعزام شده است و بر اوضاع امنیتی این منطقه نظارت دارد، ضمن اینکه واحدهای امنیتی نیز شرایط را تحت کنترل گرفته‌اند. 
 
* آمریکا: حمله هوایی در کار نبوده است
فرماندهی مرکزی آمریکا نیز بلافاصله پس از انتشار این خبر، هرگونه حمله هوایی در عراق را رد کرد. یک مقام ارشد پنتاگون در گفت‌وگو با شبکه فاکس‌نیوز، گزارش‌ها درباره حمله جنگنده‌های آمریکا به جرف الصخر را تکذیب کرد و گفت: آمریکا در آن زمان هیچ حمله‌ای در نزدیکی بغداد انجام نداده است. سفارت آمریکا در بغداد نیز در این بیانیه اعلام کرد: تأکید می‌کنیم که هیچ یک از عناصر یا واحدهای آمریکایی در نزدیکی جرف الصخر حضور ندارند و ایالات متحده در این حادثه دخالتی نداشته است.

Page Generated in 0/0064 sec