printlogo


کد خبر: 229540تاریخ: 1399/11/1 00:00
۸۷ فوتی جدید کرونا در کشور؛۴۲۷۲ تن در وضعیت شدید بیماری
کرونای انگلیسی به تهران رسید

با آنکه آمار جان‌باختگان «کووید-19» در کشور مدتی است روند نزولی دارد اما کارشناسان بهداشت تاکید می‌کنند کرونا همچنان در کمین سلامت مردم است و چنانچه نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی کم‌توجهی شود، شاهد بازگشت به دوران سخت این بیماری خواهیم بود. به گزارش «وطن امروز»، سخنگوی وزارت بهداشت دیروز جدیدترین آمار بیماران و جان‌باختگان ناشی از «کووید-19» در کشور را طی ۲۴ ساعت اعلام کرد. سیماسادات لاری گفت: از ظهر دوشنبه تا ظهر سه‌شنبه ۳۰ دی‌ماه و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۵ هزار و ۹۱۷ بیمار جدید مبتلا به «کووید-19» در کشور شناسایی شدند که ۵۱۸ نفر از آنها بستری شدند. 
وی گفت: متاسفانه در طول این مدت زمان، ۸۷ بیمار «کووید-19» جان خود را از دست دادند که مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۵۶ هزار و ۹۷۳ نفر رسید. به گفته وی، خوشبختانه تاکنون یک میلیون و ۱۳۱ هزار و ۸۸۳ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. وی ادامه داد: ۴۲۷۲ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-19» در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. به اذعان لاری، بر اساس آخرین تحلیل‌ها ۱۰ شهر در وضعیت قرمز، ۲۳ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۶۳ شهر در وضعیت زرد و ۲۵۲ شهر در وضعیت آبی قرار دارند. سخنگوی وزارت بهداشت همچنین گفت: ۱۰ شهر قرمز کشور مربوط به استان مازندران و شامل آمل، بابل، تنکابن، جویبار، رامسر، ساری، سوادکوه، فریدونکنار، قائمشهر و نکا است. 
 
* افزایش تعداد بیماران بستری کرونایی ۵ تا ۱۷ سال
فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران با اشاره به افزایش تعداد بیماران بستری‌ در بخش‌های کرونایی و افزایش میزان مراجعات سرپایی به بخش‌های بهداشتی و درمانی استان در روزهای اخیر، هشدار داد هر گونه شتاب در بازگشایی‌ها می‌تواند سناریوی تلخ اردیبهشت‌ماه را مجددا تکرار کند. دکتر علیرضا زالی درباره وضعیت کرونا در استان تهران اظهار کرد: رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی در استان تهران با شیب ملایمی رو به کاهش است. وی با بیان اینکه معدل رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در هفته اخیر به 6/76 درصد رسیده است، گفت: این درحالی است که میزان رعایت شیوه‌نامه‌ها در هفته‌های قبل به 3/82 درصد می‌رسید و این تنزل نشان‌دهنده کاهش رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی است. دکتر زالی تاکید کرد: این موضوع نشان‌دهنده این است که کاملا از رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در حال فاصله گرفتن هستیم که می‌تواند یک زنگ خطر جدی باشد. همواره بین کاهش رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و شیوه‌نامه‌های بهداشتی و بروز بیماری و افزایش میزان مراجعان بستری و مرگ‌و‌میر در طول امواج قبلی ارتباط پررنگی وجود داشته است که یک زنگ خطر جدی است. وی یادآور شد: تغییری که در میزان مراجعان سرپایی ما در بخش‌های بهداشتی و درمانی اتفاق می‌افتد، نخستین زنگ خطری است که معمولا می‌تواند نشان‌دهنده شکل‌گیری موج جدید بیماری باشد. دکتر زالی با بیان اینکه بررسی گروه سنی مبتلایان نشان می‌دهد متاسفانه در طول ۲ هفته اخیر با یک روند رو به رشد اما با شیب نسبتا ملایم میزان بستری‌ها در گروه سنی 5 تا ۱۷ سال در استان تهران رو‌به‌رو بوده‌ایم، اظهار کرد: اگر چه قدر مطلق مرگ‌و‌میر در افراد زیر ۱۰ سال پایین است اما حتی در گروه سنی صفر تا ۱۰ سال نیز شاهد افزایش مرگ‌و‌میر بوده‌ایم. 
 
* مشاهده کرونای انگلیسی در استان تهران
معاون سیاسی - اجتماعی استاندار تهران گفت: مواردی که در کشور از نوع انگلیسی کرونا را شاهد بودیم نوعا در استان تهران هستند که پیگیر هستیم تا اطرافیان چنین افرادی رهگیری و قرنطینه شوند. به گزارش فارس، شکرالله حسن‌بیگی اظهار داشت: درباره وضعیت بازگشایی مدارس در جلسه گذشته به مصوبه ایراداتی داشتیم که خوشبختانه اعلام شد حضور دانش‌آموزان در مدرسه اجباری نیست. وی درباره وضعیت بیماران کرونایی در استان تهران افزود: یک درصد پذیرش بیماران کرونایی در بخش‌های ویژه بیشتر شده و سن فوتی‌ها نیز کم شده که این موارد نیازمند پیگیری و کنترل جدی است و در صورت عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی با مشکل مواجه می‌شویم. معاون سیاسی و اجتماعی استاندار تهران تصریح کرد: میزان رعایت پروتکل‌ها و فاصله‌گذاری اجتماعی در استان به ۷۷ درصد رسیده، در صورتی که اثر‌گذاری در گرو رعایت بالای ۹۰ درصدی است. حسن‌بیگی درباره کرونای انگلیسی گفت: مواردی که در کشور از نوع انگلیسی کرونا را شاهد بودیم نوعا در استان تهران هستند که پیگیر هستیم تا اطرافیان چنین افرادی رهگیری و قرنطینه شوند. وی تاکید کرد: بر اساس گزارشات، ۲ صدم درصد مراجعات به بیمارستان‌ها بیشتر شده، ضمن اینکه مسافرت به شهرهای شمالی نیز نگرانی‌ها را افزایش داده است که از شهروندان درخواست می‌کنیم پروتکل‌ها را رعایت کنند و از سفر به شهرهای شمالی اجتناب کنند. 
 
* کلانتری: قانون هوای پاک ۷۰ درصد اقتصاد کشور را تعطیل می‌کند
رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست ضمن اینکه تحریم‌ها را مانع اصلی کاهش آلودگی هوا می‌داند، معتقد است اجرای قانون هوای پاک، موجب تعطیلی ۷۰ درصد اقتصاد کشور می‌شود. به گزارش تسنیم، عیسی کلانتری در مراسم رونمایی از برنامه جامع اقدام ملی کاهش آلودگی هوا اظهار کرد: 300 روز از سال می‌گذرد و 107 روز سال آلوده بوده که یک‌سوم روزهای سال بوده است. وی با تاکید بر اینکه در موضوع آلودگی هوا دانشگاه‌ها می‌توانند برنامه‌ریزی درستی داشته باشند، گفت: ما باید شرایط کشور را در نظر بگیریم؛ واقعیت این است که با اجرایی شدن قانون هوای پاک، 70 درصد اقتصاد تعطیل می‌شود. وی همچنین با تأکید بر اینکه علت آلایندگی 99 درصد کلانشهرها با محوریت انسان است، افزود: نمی‌توانیم بگوییم 3 میلیون موتورسوار کاربراتوری وارد شهر نشوند یا اینکه برق نداشته باشیم. رئیس سازمان محیط‌زیست تحریم‌ها را یکی از دلایل تشدید شرایط آلودگی هوا دانست و گفت: به خاطر تحریم‌ها نتوانستیم خودروهای‌مان را جایگزین کنیم به طوری که اصل آلاینده‌ها نیز مربوط به موتورهای گازوئیل‌سوز و صنایع مازوت‌سوز است.
 

Page Generated in 0/0068 sec