printlogo


کد خبر: 229541تاریخ: 1399/11/1 00:00
اخبار

سرطان معده  کُشنده‌ترین سرطان در ایران
دبیر اجرایی پنجمین کنگره انکولوژی ایران گفت: سرطان معده، کشنده‌ترین سرطان در ایران محسوب می‌شود. به گزارش فارس، محمدعلی برومند، دبیر اجرایی پنجمین کنگره بین‌المللی کلینیکال انکولوژی ایران، در آستانه برگزاری این رویداد بین‌المللی که دوم و سوم و نهم و دهم بهمن‌ماه برگزار می‌شود، اظهار داشت: به دلیل همه‌گیری کرونا، کنگره امسال به صورت وبینار برگزار می‌شود. وی با اشاره به اینکه شعار کنگره امسال «درمان سرطان ورای محدودیت‌ها» است، گفت: با حضور اساتید و صاحب‌نظران برجسته داخلی و خارجی، درباره انواع سرطان‌ها بحث و تبادل‌نظر می‌شود. وی با اشاره به اینکه سرطان معده کشنده‌ترین سرطان در کشور ما محسوب می‌شود، گفت: بر همین اساس نیز در کنگره امسال به درمان سرطان معده به صورت مفصل می‌پردازیم. برومند گفت: انجمن رادیوتراپی و انکولوژی در ابتدای شیوع کرونا، تهیه گایدلاین کشوری درمان سرطان در همه‌گیری کرونا را مدنظر قرار داد و در همکاری با وزارت بهداشت، این موضوع به‌سرعت محقق شد.
***
ابعاد معاهده «کوواکس» باید در مجلس بررسی شود
سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: اینکه مصوبات ستاد کرونا در حکم قانون است و نیازی نیست که مجلس به آن وارد شود، امری درست است اما موضوع خرید واکسن می‌تواند بحثی حاکمیتی باشد. زهرا شیخی در گفت‌وگو با فارس گفت: در حال حاضر واکسن‌های موجود در دنیا در مرحله کارآزمایی بالینی قرار دارند. کارآزمایی بالینی به این معناست که واکسن ابتدا در آزمایشگاه و سپس در فاز حیوانی و در مرحله بعد روی انسان تست می‌شود که با توجه به این موضوع، هنوز یک واکسن امتحان‌شده و امتحان پس‌داده موجود نیست. وی درباره خرید واکسن از کوواکس گفت: کوواکس واکسن‌هایی را در اختیار دارد که ایران نیز اقدام به خرید کرده ضمن اینکه مبلغی را به عنوان پیش‌خرید به ازای 16 میلیون و 800 دوز واکسن پرداخت کرده است؛ این در حالی است که در این باره هیچ تفاهمنامه یا قرارداد و هر اسمی که بر آن می‌گذارند در مجلس بررسی نشده است.
***
افزایش 27 درصدی تردد در جاده‌های کشور
نیروی انتظامی از جریمه کرونایی بیش از ۴۰ هزار خودرو طی یک روز خبر داد. نیروی انتظامی دیروز در تشریح عملکردش در اجرای طرح کاهش زنجیره انتقال بیماری کرونا در روز دوشنبه اعلام کرد در این روز ۳۷۸۹ نیروی خود را در ۱۹۵۸ منطقه از سراسر کشور به کار گرفته اما متاسفانه به‌رغم تمام اقدامات انجام شده، افزایش ۲۷ درصدی تردد خودروها نسبت به روز مشابه در سال قبل نیز به ثبت رسیده است؛ شمار تذکر لسانی ماموران در این روز ۱۸ هزار و ۲۲۷ مورد بود. در حوزه اقدامات انتظامی مرتبط با صنوف نیز ماموران ۱۳۹ واحد صنفی را پلمب کردند. پلیس همچنین از ادامه سفر ۹۹۷۸ دستگاه خودروی سواری نیز جلوگیری کرد و آنان را به مبدا خود بازگرداند. همچنین ۳۸ هزار و ۲۴۳ دستگاه خودروی سواری را در طرح محدودیت تردد شبانه جریمه کردند. موارد اعمال قانون در مناطق نارنجی ۳۹۹۹ دستگاه خودرو و در مناطق قرمز نیز ۶۶۴ دستگاه بود. در این روز همچنین ۳۵ هزار و ۵۲۲ پیامک به رانندگانی که مصوبات ستاد مبارزه با کرونا را رعایت نکرده بودند، ارسال شد.
***
کرونای آفریقای جنوبی مسری‌تر است
کارشناسان سلامت تایید کردند سویه جهش‌یافته کروناویروس در آفریقای جنوبی از قابلیت سرایت بیشتری برخوردار است. به گزارش ایسنا، رئیس مشترک کمیته علمی وزارت بهداشت آفریقای جنوبی گفته است که سویه جهش‌یافته جدید ۵۰ درصد مسری‌تر است. هر چند شواهدی مبنی بر اینکه این گونه نسبت به نوع اصلی ویروس کشنده‌تر باشد، وجود ندارد. تاکنون بیش از 3/1 میلیون نفر در آفریقای‌جنوبی به کروناویروس آلوده شده و این کشور بیشترین تعداد مبتلایان به «کووید-۱۹» را در قاره آفریقا گزارش کرده و همچنین با ۳۷ هزار و ۱۰۵ مورد فوتی بیشتری آمار قربانیان را در این منطقه به خود اختصاص داده است. وزیر بهداشت آفریقای جنوبی گفت: موارد ابتلا کاهش ۲۳ درصدی داشته اما طی هفته گذشته تعداد بیماران بستری شده در بیمارستان 3/18 درصد بیشتر شده است.

Page Generated in 0/0063 sec