گروه فرهنگ و هنر: مجموعه «کبریت» یک ایده خوب و موثر است و قطعا در صورت استمرار میتوان به آینده آن امیدوار بود؛ یک مجموعه چابک که با انتخاب سوژههای خوب و در قالبهای جذاب و مردمی توانسته است خود را به عنوان یکی از برندهای تولید کلیپ در فضای مجازی تثبیت کند. یکی از ویژگیهای قابل تحسین این مجموعه، پرداخت جذاب و مردمی نسبت به موضوعات اجتماعی است، بویژه موضوعاتی که در منظومه گفتمان انقلاب اسلامی است.
با این حال اما اخیرا برخی کلیپهای منتشرشده توسط این گروه، باعث تعجب شده است بویژه اینکه ماهیت این کلیپها هیچ سنخیتی با ماهیت و مختصات پیامهای قبلی این مجموعه ندارد. به عنوان مثال، اخیرا چند کلیپ با برند کبریت درباره سربازی منتشر شده است که اگر برند سازنده آن مشخص نبود، شاید تصور میشد عوامل و تهیهکنندگان سریال اسرائیلی «تهران» آن را ساختهاند! این کلیپها یک سیاهنمایی تند علیه سربازی در ایران را روایت میکند؛ آنقدر سیاه و تلخ که حقیقتا باورپذیر نیست مجموعهای در ایران اقدام به ساخت و انتشار آن کرده باشد، چه رسد به اینکه متاسفانه سازنده آن، وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی باشد!
درباره موضوع سربازی، نکات زیادی مطرح است. از نزدیک به 20 سال قبل مجموعه اقداماتی توسط نیروهای مسلح برای انجام برخی اصلاحات درباره کیفیت خدمت نیروهای وظیفه انجام شد؛ از انعطاف قوانین برای مشمولان متاهل گرفته تا افزایش حقوق و تسهیل در انتقال نیروها به استان یا شهر محل تولد. تسهیلات خدمت وظیفه برای نخبگان نیز از جمله اقداماتی بوده است که طی سالهای اخیر عزم نیروهای مسلح کشور برای بهبود کیفیت خدمت وظیفه مشمولان را نشان داده است. با این حال اما معتقدیم باید ایدهها و تسهیلات بیشتری درباره خدمت وظیفه سربازی اندیشیده و اجرایی شود تا تمام مدت سربازی تبدیل به یک فرصت و زمان کاملا مفید برای مشمولان شود. با این وجود اما چند نکته وجود دارد که اگر به آنها توجه شود، شاید دیدگاه سازمان تبلیغات اسلامی علیه خدمت مقدس سربازی تعدیل شود.
اول اینکه به وسعت جغرافیایی و وضعیت مرزهای کشور توجه شود. ایران دارای 16 استان مرزی است، یعنی بیش از نیمی از استانهای ایران، استانهای مرزی هستند. ایران 5440 کیلومتر مرز زمینی و 2440 کیلومتر مرز دریایی دارد. این 7 هزار و 880 کیلومتر مرز میان ایران با 16 کشور است. در کنار این وسعت مرزها که ایران را در زمره 25 کشور اول دنیا در داشتن مرزهای طولانی با همسایگان قرار میدهد، تهدیدات امنیتی نیز بسیار زیاد است. با توجه به ماهیت انقلاب اسلامی و سیاستهای نظام اسلامی، دشمنیها و توطئهها و فتنههای زیادی علیه ایران طراحی میشود، به همین خاطر حساسیت نیروهای نظامی و امنیتی برای مراقبت از مرزها و حراست از امنیت مردم، بسیار زیاد است. قطعا در این مسیر و در تقابل با اشرار و مزدوران دشمن، فرزندان این سرزمین اعم از کادر و وظیفه به شهادت میرسند یا جانباز میشوند. موضوع موادمخدر، قاچاق کالا و... نیز از جمله مواردی است که موضوع مراقبت از مرزها را حساستر کرده است.
اما از همه اینها مهمتر، این است که کلیپهای تخریبی توسط مجموعه وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی درست زمانی منتشر میشود که کشور در یک شرایط بسیار ویژه و حساس امنیتی قرار دارد. در شرایطی که نیروهای نظامی ایران در حال برگزاری مانورهای گسترده هستند و پیشرفتهترین تجهیزات دفاعی ایران رونمایی میشود تا دشمن آمریکایی و صهیونیستی را از هر نوع شیطنت علیه خاک و امنیت مردم ایران عقب نگه دارند؛ انتشار کلیپهای بسیار سیاه علیه خدمت سربازی آن هم توسط یک مجموعه وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی، آیا معنایی جز کبریت کشیدن زیر امنیت ملی دارد؟
آنچه موجب تأسف بیشتر شده، این است که براساس برخی شنیدهها، ظاهرا منشأ این انحرافات خطرناک، نفوذ برخی افراد بدنام به این مجموعه وابسته به سازمان تبلیغات است؛ بدنامهایی که چند سالی است در اجاره برخی طیفهای سیاسی هستند و مزدوران پروژههای سیاسی- انتخاباتی شدهاند؛ پروژههایی که بعضا در تضعیف ارکان نظام میکوشد. بر همین اساس است که نفوذ این افراد بدنام به مجموعههای موجه و خوشنام و سفارش ساخت کلیپهایی علیه امنیت آن هم در این مقطع مهم، بسیار خطرناک و مشکوک جلوه میکند.
این موضوعی نیست که بشود براحتی از آن گذشت. با این حال اما با توجه به روحیات و شخصیت انقلابی و ولایتمدار ریاست محترم سازمان تبلیغات اسلامی، فعلا در حد اشاره به آن پرداخته میشود و امید است جناب آقای قمی که طی سالهای اخیر با جذب جوانان انقلابی، منشأ برخی اقدامات موثر شدهاند، نسبت به حراست از مجموعه سازمان تبلیغات و دفع افراد بدنام اقدام کنند.