printlogo


کد خبر: 229631تاریخ: 1399/11/4 00:00
آمریکا در نخستین روز ریاست‌جمهوری بایدن شاهد برپایی تظاهرات خشونت‌آمیز در شهرهای مختلف بود
استقبال از بایدن با تظاهرات ضددولتی

گروه‌بین‌الملل: برگزاری تظاهرات خشونت‌آمیز از سوی گروه‌های چپ و راست در شهرهای مختلف آمریکا آن هم ساعاتی پس از تحلیف جو بایدن، نشان داد نگرانی چهل‌وششمین رئیس‌جمهوری آمریکا درباره وضعیت اسفبار شکاف اجتماعی در این کشور جدی است. سخنان بایدن در روز تحلیف بر مبارزه با تروریسم داخلی و حل بحران اجتماعی معطوف بود و این درحالی است که نزدیک به 30 درصد رای‌دهندگان آمریکایی همچنان بر وقوع تقلب در انتخابات این کشور تاکید دارند و دولت بایدن را دولت قانونی نمی‌دانند. 
به گزارش «وطن امروز» به نقل از اسپوتنیک، شامگاه چهارشنبه به وقت محلی (بامداد پنجشنبه به وقت ایران) پس از تحلیف جو بایدن به عنوان چهل‌و‌ششمین رئیس‌جمهوری آمریکا، شهرهای مختلف این کشور صحنه اعتراضات خشونت‌آمیز مخالفان دولت آمریکا بود. نکته قابل توجه اینکه این تظاهرات نه در حمایت از ترامپ و حزب جمهوری‌خواه که در مخالفت با ساختار موجود سیاست و حکومت در آمریکا رقم خورد. بیشترین سطح خشونت‌ها مربوط به درگیری‌ها در شهر پورتلند بود که در آن گروه موسوم به آنتی‌فا متشکل از چند صد نفر با حمله به مقر حزب دموکرات در این شهر، ضمن تخریب قسمت‌هایی از این ساختمان، نمادها و شعارهای آنارشیستی گروه خود را بر مقر حزب دموکرات در پورتلند نصب کردند. معترضان در پورتلند همچنین با بنرهای خود به راهپیمایی در شهر پرداختند. روی یکی از این بنرها نوشته شده بود: «ما بایدن را نمی‌خواهیم، ما انتقام می‌خواهیم! برای قتل‌های پلیس، جنگ‌های امپریالیستی و قتل‌عام‌های فاشیستی». به گفته پلیس محلی، آنتی‌فا یکی از دست‌کم ۴ گروهی بود که برنامه داشتند اعتراضاتی را در پورتلند برپا کنند. نیروهای امنیتی در این تظاهرات برای فراری دادن معترضان به استفاده از نارنجک دودزا رو آوردند. در همین حال تظاهرات در دیگر شهرهای آمریکا هم رخ داد. معترضان در کلمبوس، دنور، ساکرامنتو و سیاتل مقابل ساختمان‌های فدرال با شعارهای ضدپلیس تجمع کرده و پرچم‌های آمریکا را سوزاندند. تظاهرات‌کنندگان شعارهایی نیز در محکومیت هم جمهوری‌خواهان و هم دموکرات‌ها سر دادند. معترضان در ساکرامنتو که برخی از آنها دارای سپر و چماق بودند، در شهر به راهپیمایی پرداختند و علیه «اجرای مهاجرت و گمرک ایالات متحده» شعار دادند. 
 
* 20 درصد حمله‌کنندگان به کنگره کهنه‌سرباز بودند
در همین حال پایگاه اطلاع‌رسانی کنگره گزارش داد نتایج تجزیه و تحلیل سایت «ان‌پی‌آر» حاکی است حدود یک‌پنجم افرادی که در ارتباط با حمله مرگبار 6 ژانویه به ساختمان کنگره آمریکا متهم شده‌اند، به گونه‌ای سابقه فعالیت نظامی داشته‌اند. بر اساس این گزارش، در حمله 6 ژانویه طرفداران دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا به ساختمان کنگره، حداقل 5 نفر از جمله یک مامور پلیس کشته شد و ده‌ها نفر بازداشت شدند. تاکنون 140 نفر نیز در ارتباط با این حمله متهم شده‌اند که حداقل 27 نفر از آنها یعنی حدود 20 درصد در ارتش آمریکا خدمت کرده یا در حال خدمت هستند. درصد بالای نظامیان مشارکت‌کننده در این حمله نگرانی‌های زیادی را درباره گسترش روحیه‌های افراط‌گرایانه در بین اعضای ارتش آمریکا به وجود آورده است. این مساله موجب شده پنتاگون تحقیقات زیادی را درباره جلوگیری از پیوستن سفیدپوستان افراطی و اعضای سایر گروه‌های افراط‌گرا به ارتش آمریکا آغاز کند.

Page Generated in 0/0131 sec