printlogo


کد خبر: 229632تاریخ: 1399/11/4 00:00
دور دنیا

راهپیمایی میلیونی پاکستانی‌ها علیه عادی‌سازی
به دنبال برگزاری «راهپیمایی میلیونی» معترضان پاکستانی علیه عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی، تصاویر و ویدئوهای این تظاهرات در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. این تجمع عظیم پنجشنبه گذشته از سوی حزب راستگرای «جمعیت علمای اسلام- فضل» که در راس اپوزیسیون سیاسی این کشور قرار دارد، در مخالفت با هرگونه عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی برگزار شد. روزنامه پاکستانی نیوز اینترنشنال گزارش داد مولانا سلیم‌الله الوازی، رهبر حزب «جمعیت علمای اسلام- فضل» در یک تجمع جداگانه در روز دوشنبه گفت: اسرائیل در نسل‌کشی مسلمانان در فلسطین دست دارد و ما هرگز اجازه نخواهیم داد دولت فدرال به برقراری روابط دیپلماتیک با آن بپردازد. این تظاهرات در پی شایعاتی پیرامون عادی سازی روابط پاکستان و رژیم صهیونیستی صورت گرفت.
***
بگیر و ببند در ترکیه به بهانه کودتای 5 سال پیش؛ ۳۵ نفر بازداشت شدند
نیروهای امنیتی ترکیه در ادامه پاکسازی نهادها و سازمان‌های دولتی این کشور از اعضا و وابستگان جنبش «فتح‌الله گولن» واعظ و اپوزیسیون آمریکانشین، دیروز (جمعه) ۳۵ نفر را بازداشت کردند. به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، دادستانی آنکارا دیروز برای 44 نفر از مظنونان به همکاری با سازمان گولن و دست ‌داشتن در کودتای نافرجام پانزدهم جولای ۲۰۱۶ حکم بازداشت صادر کرد که تا قبل از ظهر بازداشت شدند. 
رئیس پلیس آنکارا خبر داد از این میان، 35 نفر در ۲۳ استان به اتهام عضویت در این «سازمان تروریستی مسلحانه» دستگیر شده‌اند. این افراد به استفاده از نرم‌افزار «بای‌لاک» - برنامه‌ مورد استفاده عوامل گولن در شب کودتا – متهم شده‌اند. مقامات ترکیه‌ می‌گویند عوامل کودتای سال قبل پس از آنکه گروه‌های ارتباطی آنها در شبکه اجتماعی «واتس‌آپ» لو رفته بود، از نرم‌افزار بای‌لاک برای هماهنگی استفاده کردند. آنکارا سازمان گولن را - که به گفته دولتمردان این کشور، اعضای آن به صورت مویرگی در بیشتر نهادها و سازمان‌های دولتی ترکیه نفوذ کرده بودند- تروریستی و عامل کودتای نافرجام ۱۵ جولای ۲۰۱۶ می‌داند و از آمریکا خواسته او را به ترکیه بازگرداند. در جریان این کودتا که توسط تعداد زیادی از نظامیان ترکیه و با توسل به ادوات ارتش مانند تانک، جنگنده و بالگرد انجام شد، ۲۵۰ نفر کشته و بیش از ۲ هزار نفر زخمی شدند. 
***
روسیه خواستار لغو تحریم‌های اتحادیه اروپایی علیه سوریه شد
سخنگوی وزارت خارجه روسیه از بی‌اعتنایی کشورهای غربی به مشکلات انسانی در نتیجه تحریم‌ها علیه سوریه انتقاد کرد و از اتحادیه اروپایی خواست این اقدامات یکجانبه و غیرقانونی را کنار بگذارد. «ماریا زاخارووا» در کنفرانس مطبوعاتی‌ای اعلام کرد اتحادیه اروپایی به دنبال آمریکا فقط در حال تشدید اعمال تحریم‌ها علیه دولت سوریه است که در شرایط اپیدمی ویروس کرونا، تنها تاثیر مخربی بر وضعیت انسانی این کشور دارد و این اقدام باید کنار گذاشته شود. 
وی گفت: «ما از اتحادیه اروپایی می‌خواهیم عاقلانه رفتار کرده و به عرصه حقوق بین‌المللی بازگردد. اکنون دیگر زمان آن رسیده که اتحادیه اروپایی تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی علیه دمشق را به خاطر مردم سوریه که جامعه غربی آنقدر به آن توجه نشان می‌دهد و همچنین به خاطر تأمین ثبات و امنیت کلی در منطقه، لغو کند». دیپلمات روس تأکید کرد به رغم تمام درخواست‌های جامعه بین‌الملل، غربی‌ها تاکنون هیچ اقدامی برای از بین بردن عواقب جدی این تحریم‌ها که مردم سوریه را در شرایط اپیدمی کرونا با مشکلات بسیاری مواجه کرده، انجام نداده‌اند. واقعیت این است که در نتیجه اعمال محدودیت‌های کشورهای غربی، در وهله نخست مردم سوریه آسیب می‌بینند و بحران اجتماعی و اقتصادی در این کشور عمیق‌تر می‌شود.
***
توافق آمریکا و انگلیس برای ادغام نیروها در اعزامی تاریخی
مقامات دفاعی ارشد آمریکا و انگلیس این هفته توافقنامه‌ای را برای ادغام برخی نیروهای نظامی در سال ۲۰۲۱ به منظور تشکیل گروه حمله ترکیبی امضا کردند. پایگاه میلیتاری با انتشار این خبر نوشت «کریستوفر میلر»، وزیر موقت دفاع آمریکا اعلام کرد هواپیمای Marine Corps F-۳۵B Joint Strike Fighter و ناوشکن «سولیوانس» به عنوان بخشی از گروه حمله اعزام خواهند شد. گروه حمله مشترک آمریکا و انگلیس توسط ناو هواپیمابر «ملکه الیزابت» هدایت خواهد شد. این توافق توسط میلر و «بن ‌والاس»، وزیر خارجه انگلیس امضا شد. 
گروه حمله قرار است در سال جاری از «پورتسموث» انگلیس خارج شود. اعلامیه پنتاگون درباره این توافق بیان می‌کند: این اعزام بر قدرت روابط دوجانبه ما تأکید کرده و قابلیت همکاری آمریکا- انگلیس را نشان می‌دهد که هر ۲ از اصول کلیدی استراتژی دفاع ملی آمریکا هستند. بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس نوامبر 2020 گفت این کارگروه در دریای مدیترانه، اقیانوس هند و آسیای شرقی فعالیت خواهد کرد.

Page Generated in 0/0052 sec