printlogo


کد خبر: 229638تاریخ: 1399/11/4 00:00
فدراسیون هندبال چگونه مسأله را حل می‌کند؟
شائبه یا تبانی!

در حالی که زمان زیادی تا آغاز دور بعدی مسابقات لیگ برتر هندبال مردان، نمانده، انتظار می‌رود فدراسیون هندبال آرای کمیته انضباطی درباره شائبه‌های موجود را اعلام کند. به گزارش ایسنا، با پایان دور نخست لیگ برتر هندبال مردان، باید تکلیف رده‌بندی گروه‌ها برای مرحله بعد مشخص می‌شد و تیم‌ها حریفان دور بعدی خود را می‌شناختند اما تنها تیم‌های نیروی زمینی شهید شاملی، ذوب‌آهن اصفهان و پرسپولیس بهبهان از گروه اول و تیم مس کرمان از گروه دوم با کسب بیشترین امتیاز راهی مرحله دوم شدند و هنوز تکلیف ۲ تیم از گروه دوم مشخص نشده است. 
دلیل این موضوع اعتراض تیم زغال‌سنگ طبس نسبت به تساوی بازی ۲ تیم فولاد مبارکه سپاهان و فرازبام خائیز دهدشت است که سبب شده این تیم از صعود به جمع ۳ تیم بالای جدول باز بماند. بر این اساس سرمربی و مسؤولان شهر طبس به تساوی این بازی اعتراض کرده و مدعی شده‌اند در این تساوی شائبه وجود دارد. 
با توجه به جدول مسابقات لیگ برتر هندبال، تیم فرازبام خائیز دهدشت با برد مقابل فولاد مبارکه سپاهان با کسب ۲ امتیاز براحتی و بدون دردسر به مرحله بعد صعود می‌کرد. طبق شواهد، این تیم در دقایق پایانی این مسابقه حتی ۳ یا ۴ گل نیز پیشی گرفته بود اما در نهایت نتوانست با برد از زمین خارج شود. 
از طرفی برد و باخت این بازی برای تیم فولاد مبارکه سپاهان هیچ تاثیری نداشت چون سپاهان با امتیاز بیشتر نسبت به فرازبام و زغال‌سنگ طبس به مرحله بعد صعود می‌کرد. با توجه به جدول مسابقات با صعود فراز به مرحله بعد تساوی این بازی برای سپاهان یک امتیاز دربر داشت. 
البته پیروزی سپاهان در این مسابقه هر چند سودی برای خودش نداشت اما سبب می‌شد زغال‌سنگ طبس با یک امتیاز بیشتر به جای فرازبام به مرحله بعد صعود کند و همین موضوع سبب ایجاد شائبه تبانی برای سرمربی و مسؤولان شهر طبس شده است. آنها مدعی هستند این ۲ تیم برای کسب تساوی تبانی کرده‌اند تا زغال‌سنگ طبس از دور مسابقات حذف شود. 
از طرف دیگر مجید پارسایی، سرمربی فرازبام خائیز دهدشت ادعا دارد برد این بازی برای تیمش خیلی مهم بوده و سعی همه اعضای تیم بر برد بوده است، باید برای تبانی سند و مدرکی وجود داشته باشد و نمی‌توان به کسی انگ زد. 
حسن پروانه از پیشکسوتان این رشته نیز که حتی این مسابقه را از نزدیک و در جایگاه تماشا کرده بود، می‌گوید: ممکن است این شائبه حقیقت داشته باشد اما نه می‌توان آن را اثبات کرد و نه باید به آن دامن زد، چون آسیب آن بیش از هر چیزی به رشته هندبال و بازیکنان این رشته وارد خواهد شد. بیشتر بازیکنان حاضر در این تیم‌ها از ملی‌پوشان بنام این رشته و از مهره‌های کلیدی تیم‌شان بوده‌اند که البته به کمیته انضباطی هم فراخوانده شده‌اند. اگر قرار باشد از روی حدس و گمان و تنها به صرف اینکه نتیجه تساوی برای یک یا ۲ تیم سود داشته است، به این شائبه پرداخته شود، مطمئناً به این ورزشکاران و آینده‌ ورزشی‌شان لطمه وارد خواهد شد. از طرفی اگر موضوع تبانی صحت داشته باشد و ادله‌ای برای اثبات آن موجود باشد فدراسیون هندبال باید با قدرت با آن مقابله کند تا بساط این تبانی‌ها یک بار برای همیشه برچیده شود. البته گویا این موضوع از طریق وزارت ورزش هم در حال پیگیری است. 
مجید پارسایی، سرمربی فرازبام خائیز در این باره به ایسنا گفت: آیا باید فردی سیاسی، این شائبه را درست کند؟ می‌گویند این فرد رفته از وزارت ورزش شکایت کرده است، خب بکند! تبانی دلیل می‌خواهد؛ سند و مدرک می‌خواهد، تلفن، پول، چک و سفته می‌خواهد! تبانی این نیست که چون منافع یک نفر در خطر است اتفاق افتاده باشد. مشکل از تیم‌ها نیست، بلکه مشکل از فدراسیون هندبال است که لیگ را اینگونه طراحی کرده که تساوی یک بازی برای یک تیم اهمیت بیشتری داشته باشد. 
با این شرایط به نظر می‌رسد فدراسیون هندبال و وزارت ورزش کار سختی در پیش دارند و نمی‌توانند براحتی در این باره حکم دهند. چیزی که مهم است فدراسیون هندبال نباید به خاطر فشارهای اطراف با این موضوع احساسی رفتار کند و تنها با سند و مدرک است که می‌توان وجود یا عدم وجود تبانی را اثبات کرد. 
حال با وجودی که تنها ۱۱ روز (آغاز مسابقات ۱۳ بهمن) تا آغاز مرحله بعدی مسابقات لیگ برتر هندبال باقی مانده، هنوز فدراسیون آرای جلسه کمیته انضباطی را در این باره اعلام نکرده است تا تیم‌ها حریفان خود را بشناسند. هنوز جایگاه این ۳ تیم در جدول مسابقات مشخص نیست و همه بی‌صبرانه منتظر اعلام آرای کمیته انضباطی هستند. 
در نهایت باید دید آیا ادله‌ای برای اثبات تبانی یا عدم تبانی درباره این مسابقه وجود دارد تا موضوع با اثبات حل شود یا این ابهام در ذهن برخی افراد تا ابد باقی می‌ماند.

Page Generated in 0/0047 sec