printlogo


کد خبر: 229651تاریخ: 1399/11/4 00:00
سفر وزیر اقتصاد ارمنستان به ایران برای توسعه روابط تجاری
فرصت صادرات به ارمنستان

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت وزیر اقتصاد ارمنستان برای رایزنی به منظور افزایش سطح تعاملات تجاری ۲ کشور دیروز (جمعه سوم بهمن) وارد تهران شد. حمید زادبوم با اشاره به ظرفیت روابط اقتصادی و تجاری ایران و ارمنستان، حضور وهان کروبیان، وزیر اقتصاد ارمنستان در تهران را فرصتی مغتنم برای توسعه و افزایش سطح روابط تجاری ۲ کشور و رایزنی برای حل موانع و مشکلات تجارت با ارمنستان به عنوان دروازه ورود به بازار اوراسیا عنوان کرد. وی با بیان اینکه این دعوت از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران صورت گرفته است، از امضای تفاهمنامه‌ برای توسعه سطح روابط تجاری ۲ کشور طی این سفر خبر داد. زادبوم اظهار داشت: وزیر اقتصاد ارمنستان در سفر 5 روزه خود به ایران، با تعدادی از مقامات دولتی و خصوصی از جمله وزیر صنعت، معدن و تجارت، وزیر نیرو، رئیس کل بانک مرکزی، وزیر اقتصاد و دارایی، معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران دیدار و گفت‌و‌گو خواهد کرد.
پیش از این مقامات ارمنستان تمایل خود برای واردات کالا از ایران را به طور رسمی اعلام کرده بودند. 
 
* فرصت ناخواسته صادرات به بازار ارمنستان
در نامه‌ای که پیشتر سیدمجتبی موسویان، معاون توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت به فرهاد نوری، معاون توسعه صادرات کالا و خدمات این سازمان ارسال کرده، به نامه مقامات ارمنستان به وزارت امور خارجه کشورمان اشاره شده و آمده است: ارمنستان اعلام نموده به دلیل تحریم از سوی ترکیه قصد دارد کالاهای ایرانی را جایگزین 2250 قلم کالاهای وارداتی خود از کشور ترکیه کند و در مرحله بعد مواد اولیه و خام وارداتی خود را از کشورمان تامین کند که این فرصت بسیار خوبی را برای شرکت‌های ایرانی فراهم خواهد کرد. معاون توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت همچنین به سفر قریب‌الوقوع وزیر اقتصاد ارمنستان به ایران اشاره کرده و نوشته بود: خواهشمند است دستور فرمایند با توجه به سفر وزیر اقتصاد این کشور به تهران در اواخر ماه جاری، به قید فوریت بر اساس جدول اقلام کالایی پیوست (نامه) نسبت به تعیین شرکت‌های توانمند ایرانی برای صادرات کالاها و تعیین میزان صادرات آنها به ارمنستان اقدامات مقتضی معمول و از نتیجه این معاونت را مطلع نمایند. 
 
* ظرفیت صادرات ۲ میلیارد دلاری
از نزدیک به ۵ میلیارد دلار واردات ارمنستان، چیزی حدود ۷۵۰ میلیون دلار مربوط به سوخت و انرژی‌های تجدیدناپذیر، 489 میلیون دلار ماشین‌های صنعتی، 372 میلیون دلار وسایل الکترونیکی، 293 میلیون دلار قطعات خودرو و 148 میلیون دلار پلاستیک و مشتقات آن است که توان تولید تمام موارد بیان شده در کشورمان وجود دارد و براحتی می‌توان گفت هم‌اکنون یک ظرفیت ۲ میلیارد دلاری برای صادرات کالا از ایران به ارمنستان مغفول مانده است.

Page Generated in 0/0053 sec