printlogo


کد خبر: 229747تاریخ: 1399/11/6 00:00
«وطن امروز» از تحولات جدید تجاری میان ایران و ارمنستان در سفر وزیر اقتصاد این کشور گزارش می‌دهد
ایروان دروازه ورود تهران به اوراسیا

گروه اقتصادی: سفر 5 روزه وزیر اقتصاد ارمنستان و هیأت همراه وی به ایران که با هدف تامین کالاهای مورد نیاز از بازار ایران انجام شده، شنبه هفته جاری با چند دیدار و امضای چندین تفاهمنامه ادامه یافت. در همین راستا، وهان کروبیان، وزیر اقتصاد ارمنستان طی دیداری با علیرضا رزم‌حسینی، وزیر صنعت، معدن و تجارت، تفاهمنامه‌ای به منظور گسترش روابط تجاری با ایران امضا کرد. وی همچنین در دیدار با عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی بر لزوم بهبود مناسبات بانکی میان ۲ کشور تاکید کرد. همچنین لوون اوهانسیان، رئیس مرکز حمایت از سرمایه‌گذاری و توسعه بنگاه‌های کوچک و متوسط ارمنستان هم در دیدار با همتای ایرانی خود، آمادگی ارمنستان را برای استفاده از ظرفیت ایران در توسعه صنایع کوچک و متوسط ارمنستان اعلام و تفاهمنامه‌ای هم در همین رابطه امضا کرد.
پنجشنبه هفته گذشته وزیر اقتصاد ارمنستان به دعوت علیرضا رزم‌حسینی، وزیر صنعت، معدن و تجارت وارد ایران شد. وهان کروبیان در جریان سفر 5 روزه خود به ایران، با برخی مقامات اقتصادی ایران دیدار کرد. شنبه هفته جاری در جریان دیدار کروبیان با رزم‌حسینی، تفاهمنامه‌ای برای توسعه همکاری‌های تجاری دوجانبه به امضای ۲ طرف رسید. 
 
* تفاهمنامه تجاری ایران - ارمنستان امضا شد
علیرضا رزم‌حسینی پس از امضای تفاهمنامه با وزیر اقتصاد ارمنستان درباره توسعه همکاری‌های دوجانبه گفت: صادرات ایران به ارمنستان حدود ۳۰۰ میلیون دلار است که امضای این تفاهمنامه کمک شایانی به ارتقای این رقم خواهد کرد. 
وی با اشاره به جایگاه ارمنستان در میان کشورهای اوراسیا اظهار داشت: ارزیابی مثبتی از تجارت با اوراسیا داریم و طبق تاکیدات رئیس‌جمهور باید مذاکرات برای پیوستن به اوراسیا به صورت دائمی انجام شود که ارمنستان در این حوزه برای توسعه مراودات می‌تواند کمک شایانی کند. 
وزیر صنعت، معدن و تجارت حوزه‌های معادن، مواد غذایی و لوازم خانگی را فرصت‌های مناسبی برای تجار ۲ کشور جهت توسعه همکاری‌های متقابل اعلام کرد. 
 
* آماده واگذاری بازار ارمنستان به تجار ایرانی هستیم
در ادامه وهان کروبیان، وزیر اقتصاد ارمنستان پس از امضای تفاهمنامه همکاری‌های مشترک با وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: در زمینه تجارت متقابل و همکاری‌ها و تولیدات مشترک برای ورود ایران به بازار کشورهای دیگر آماده همکاری هستیم. 
وی با اشاره به اینکه ارمنستان بازار بزرگی در اختیار دارد، گفت: آمادگی داریم عرصه کشورمان را در اختیار تجار ایران برای ورود به کشورهای ثالث قرار دهیم. وزیر اقتصاد ارمنستان همچنین بر تسهیل مراودات تجاری و رفع مشکلات تجار ۲ کشور تاکید کرد. 
 
* برنامه‌ریزی برای حل مسأله تبادلات بانکی بین ۲ کشور
دیدار با رئیس کل بانک مرکزی هم دیگر برنامه وزیر اقتصاد ارمنستان در جریان سفر تجاری خود به ایران بود. شنبه هفته جاری وزیر اقتصاد ارمنستان در ساختمان بانک مرکزی میهمان همتی، رئیس کل این بانک بود. عبدالناصر همتی در ابتدای این نشست با اشاره به سابقه طولانی و تاریخی مراودات تجاری و فرهنگی میان ۲ کشور گفت: اکنون حجم روابط تجاری میان ۲ کشور نمی‌تواند بازتاب‌دهنده قدمت طولانی همکاری‌های دوجانبه باشد، بنابراین امیدوار هستیم با برگزاری نشست‌هایی مشابه، بتوانیم روابط مشترک را بیش از پیش تقویت کنیم و شاهد توسعه مراودات اقتصادی باشیم. 
وی با بیان اینکه ایران و ارمنستان عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا هستند، افزود: ارمنستان با استفاده از جایگاه جغرافیایی خود، می‌تواند تاثیر شگرفی بر توسعه ارتباطات تجاری ۲ کشور و با کل اتحادیه داشته باشد، بویژه اینکه همواره تجار و بازرگانان ایرانی علاقه زیادی برای صادرات به کشور ارمنستان دارند. 
همتی افزود: شرایط اقتصادی ایران با وجود تحمل فشار سنگین تحریم آمریکا رو به بهبود است و توانسته‌ایم در سال جاری به رشد اقتصادی مثبت دست یابیم. 
رئیس شورای پول و اعتبار تاکید کرد: به طور کلی ما معتقدیم تحریم‌ها قابل دوام نیست و هم‌اکنون روابط تجاری ایران با برخی کشورها در حال بازگشایی است و زمان مناسبی است که ارمنستان به عنوان کشور دوست و همسایه نیز برای توسعه روابط خود با ایران اقدام کند. 
وی تصریح کرد: در ۱۰ ماه ابتدایی سال جاری، کشور ایران توانسته است ۲۶۰ میلیون دلار صادرات به ارمنستان داشته باشد که معادل کمتر از ۳۰ درصد آن واردات از کشور ارمنستان بوده که این میزان کم است و باید راهکاری برای ایجاد توازن یا انتقال منابع مازاد تجاری پیدا شود تا ایران بتواند بیش از پیش صادرات خود را افزایش دهد. 
در ادامه وهان کروبیان، وزیر اقتصاد ارمنستان نیز ضمن تشکر از میزبانی بانک مرکزی ایران، خواستار توسعه روابط تجاری و اقتصادی میان ۲ کشور بویژه فعالیت سرمایه‌گذاری و تولیدی شرکت‌های مهم ایرانی در ارمنستان شد. 
وی در پایان با توجه به اهمیت حل مسائل بانکی ۲ کشور از رئیس کل بانک مرکزی دعوت کرد با سفر به ایروان مسائل تخصصی بانکی و مبادلات مالی را با رئیس بانک مرکزی ارمنستان پیگیری کند. 
 
* دعوت از ایران برای توسعه صنایع کوچک و متوسط ارمنستان
در دیدار دوجانبه میان رؤسای سازمان‌های SME‌ (صنایع کوچک و متوسط) ایران و ارمنستان که روز شنبه در سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران برگزار شد، ۲ طرف به معرفی فعالیت‌ها و اقدام‌های انجام شده به منظور توسعه بنگاه‌های کوچک و متوسط پرداختند و زمینه‌های همکاری مشترک بین طرفین تبیین و تبادل‌ نظر شد. 
علی رسولیان، مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در این دیدار با اشاره به ارتباط نزدیک بین مردم ایران و ارامنه و فرصت‌های گسترده همکاری بین ۲ کشور، بر توسعه همکاری بین بنگاه‌های مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی و برگزاری نمایشگاه با حضور شرکت‌های ایرانی و ارمنی در تهران و ایروان تأکید کرد. 
لوون اوهانسیان، رئیس مرکز حمایت از سرمایه‌گذاری و توسعه بنگاه‌های کوچک و متوسط ارمنستان نیز در این دیدار، با ابراز علاقه‌مندی از حضور در ایران به‌ عنوان کشور دوست و همسایه، به تشریح برنامه‌های اجرایی و فعالیت‌های این مرکز پرداخت. 
وی بر آمادگی کشورش در گسترش همکاری‌ها بویژه در حوزه بنگاه‌های کوچک و متوسط و اشتراک تجارب موفق تأکید کرد. 
در این نشست مقرر شد موارد همکاری مشترک در قالب تفاهمنامه همکاری بین ۲ طرف تدوین و پس از تأیید و امضای رؤسای ۲ مجموعه اجرایی شود. 
همچنین مقرر شد با هماهنگی به ‌عمل آمده، در روزهای آینده، یک هیأت ارمنی از شهرک‌های صنعتی و تعدادی از واحدهای تولیدی مستقر در آنها بازدید کند.
 

Page Generated in 0/0064 sec