printlogo


کد خبر: 229748تاریخ: 1399/11/6 00:00
اخبار

مخالف ترانزیت خودروهای آمریکایی در مناطق آزاد هستیم
مهرداد جمال‌‌ارونقی، معاون فنی گمرک ایران درباره ورود خودروهای آمریکایی از مناطق آزاد و درخواست‌های مکرر در این رابطه، گفت: با توجه به اینکه اغلب این درخواست‌ها از مناطق فاقد شعاع تردد مانند کیش و قشم به سمت مناطقی با شعاع محدود از جمله ارس و انزلی بوده و موجب ورود آنها به شهرهای پرجمعیت اطراف خواهد شد و در شرایط کنونی تبعات اجتماعی به همراه دارد، گمرک ایران با ترانزیت خودروهای لوکس آمریکایی بین مناطق مخالف است، در این بین ممنوعیت‌های مربوط به خودروهای آمریکایی نیز مورد توجه قرار دارد.
***
رنگ چک‌های جدید صورتی و بنفش خواهد بود
سخنگوی اجرای قانون چک، درباره مشخصات چک‌های جدید که سال آینده روانه بازار می‌شوند، گفت: چک‌های جدید رنگ‌شان متمایز با چک‌های قدیم است به طوری که رنگ چک‌های فعلی صورتی و سبز است، در حالی که رنگ چک‌های جدید صورتی و بنفش است. آمنه نادعلی‌زاده گفت: این چک‌ها مثل سابق شناسه ۱۶ رقمی دارند ولی یک عبارت تاکیدی مبنی بر اینکه فعال‌سازی چک منوط به ثبت آن در سامانه صیاد است، روی چک‌های جدید درج شده است. 
سخنگوی اجرای قانون چک افزود: چک‌های جدید یک بارکد دوبعدی دارند که گیرنده می‌تواند با اسکن بارکد، وضعیت اعتباری صادرکننده را استعلام کند. نادعلی‌زاده گفت: از سال ۱۴۰۰ که چک‌های جدید چاپ می‌شوند، صادرکنندگان باید این چک‌ها را در سامانه ثبت کنند و گیرنده چک باید از صادرکننده چک بخواهد که چک در سامانه صیاد حتما ثبت شده باشد و اگر چک در سامانه صیاد ثبت نشود، بانک نمی‌تواند مبلغ آن را پرداخت کند. وی افزود: اگر گیرنده بخواهد چک جدید را به شخص ثالث انتقال دهد، این عمل نیز می‌بایست در سامانه صیاد به ثبت برسد. 
سخنگوی اجرای قانون چک گفت: صدور چک‌های جدید در وجه حامل ممنوع است و گیرنده از پذیرش چک جدید در وجه حامل خودداری کند. نادعلی‌زاده ادامه داد: همچنین در قانون جدید برای صادرکننده چک برگشتی محدودیت‌های بیشتری مانند محدودیت افتتاح حساب، دریافت تسهیلات، ضمانت و محدود شدن حساب‌ها در سایر بانک‌ها در نظر گرفته شده است. وی افزود: چک‌های جدید با لوگوی جدید بانک‌های مختلف چاپ می‌شود ولی به لحاظ رنگ و محتوا یکسان‌سازی شده است.
***
رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی منصوب شد
وزیر اقتصاد در حکمی، حسنعلی قنبری‌ممان را به معاونت وزیر و ریاست کل سازمان خصوصی‌سازی منصوب کرد. وی در این حکم بر اولویت‌های برنامه‌ای از جمله دستیابی به اهداف سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، شفاف‌سازی و ارتقای نظام ارزش‌گذاری دارایی‌های مشمول واگذاری، ساختاردهی مجدد و تفکیک وظایف حاکمیتی شرکت‌ها به منظور آماده‌سازی واگذاری، تقویت نظام کنترل اهداف پس از واگذاری در ترتیبات حقوقی و قراردادی واگذاری‌ها و استفاده از روش‌های علمی و نوین در طراحی روش‌های جدید و ترکیبی واگذاری‌ها تاکید کرده است. 
***
شکایت نمایندگان از دولت به دلیل عدم اجرای صحیح قانون یارانه کرونا
عضو کمیسیون تلفیق بودجه گفت: شکایت نمایندگان از دولت درباره عدم اجرای صحیح قانون یارانه معیشتی کرونا در کمیسیون اصل 90 مجلس مطرح شده است. حجت‌الاسلام جواد نیک‌بین در گفت‌وگو با فارس ادامه داد: البته ما به همراه سایر نمایندگان به دولت تذکر دادیم که چرا به طور واضح بیان نمی‌کند به چند نفر و به چه شکلی خدمات یارانه‌ها را ارائه می‌کند. وی افزود: دولت تبعیض‌های ناروا یا بهتر بگویم ناعادلانه‌ای را در شهرستان‌ها و روستاهای مختلف نسبت به این تقسیم‌بندی‌ها انجام می‌دهد. نیک‌بین همچنین گفت: چند روز پیش دیدم که نمایندگان در حال جمع‌آوری امضا برای شکایت از دولت بودند و قطعا این شکایت در کمیسیون اصل 90 مجلس مطرح شده است. وی تصریح کرد: در صورت محرز شدن تخلف دولت و عدم اجرای صحیح قانون کالاهای اساسی در کمیسیون اصل 90 این پرونده به قوه ‌قضائیه ارسال خواهد شد. 
***
نگرانی درباره آینده مدیریت سازمان بورس
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به استعفای رئیس سازمان بورس و ضرورت انتخاب فردی صالح برای جایگزینی در این سمت، گفت: در چند روز اخیر پس از شنیدن خبر استعفای رئیس سازمان بورس، موضوعاتی مطرح شد که موجب نگرانی مجلس، افکار عمومی و فعالان اقتصادی شده است، چرا که فرد جایگزین باید بتواند نیاز امروز جامعه و عملکرد ضعیف بازار بورس را طی ماه‌های اخیر جبران کند، لذا درخواست ما از وزیر اقتصاد این است که با انتخاب فرد صالح دغدغه‌های حوزه بورس را کاهش دهد. محمدرضا پورابراهیمی در گفت‌وگو با خانه ملت افزود: متأسفانه خبرهایی از دولت شنیده می‌شود مبنی بر اینکه افراد پیشنهادی برای انتخاب جایگزین چندان کارآمد نیستند و این نگرانی ما را در رابطه با بازار سرمایه دو‌چندان کرده است. 

Page Generated in 0/0063 sec