printlogo


کد خبر: 229770تاریخ: 1399/11/7 00:00
۲ کشور شمال اروپا شاهد ناآرامی‌های اجتماعی شدیدی هستند
منع تاریخی آمدوشد در هلند با مشت آهنین پلیس

درست زمانی که رسانه‌های اروپایی مشغول گزارش پرآب و تاب دستگیری گسترده مخالفان دولت روسیه بودند، در شمال اروپا، در مهد به اصطلاح لیبرال- دموکراسی، تظاهرات مردمی با مشت آهنین پلیس هلند و دانمارک سرکوب شد. 
هلند روز یکشنبه صحنه درگیری‌های خشونت‌بار پلیس با معترضان در اغلب شهرهای این کشور بود. اعتراضات مردمی به نخستین مقررات منع آمد‌وشد در این کشور از زمان جنگ دوم جهانی که به بهانه شیوع کرونا وضع شده، با مشت آهنین پادشاهی هلند سرکوب شد. پلیس ضدشورش با نهایت خشونتی که در سال‌های اخیر دیده شده با استفاده از باتوم، ماشین‌های آب‌پاش، گاز اشک‌آور و سگ‌های ویژه بیش از 240 نفر را در 9 شهر لاهه، آمستردام، آیندهوون، انشده، استین، فنلو، رویرموند، اوسترهوت و بردا دستگیر کرد. تنها در آمستردام بیش از 10 درصد اجتماع 1500 نفری مردم معترض بازداشت شدند. برخی رسانه‌های محلی شدت ناآرامی‌ها را بی‌سابقه توصیف کرده‌اند. 
برخی معترضان با دوچرخه سدهایی را بین خود و پلیس ایجاد کرده و در بعضی شهرها اقدام به آتش زدن خودروها، پرتاب وسایل آتش‌زا به سمت پلیس و شکستن ویترین مغازه‌ها کردند. روز شنبه نیز در شمال این کشور یک مرکز آزمایش کرونا در دهکده اورک به آتش کشیده شده بود. این اعتراضات در پی وضع قوانین جدید منع رفت‌و‌آمد پیاده و سواره در هلند انجام شد که پنجشنبه گذشته در پارلمان به تصویب رسید. بر این اساس وضعیتی شبیه حکومت نظامی از ساعت 9 یکشنبه شب آغاز شده و تا 04:30 بامداد روز شنبه آینده برقرار خواهد بود و هر کس در این فاصله از منزلش خارج شود، با جریمه 95 یورویی مواجه خواهد شد. 
این علاوه بر تعطیلی مدارس، فروشگاه‌های غیرضروری و رستوران‌های هلند در ۲ ماه گذشته بوده است؛ کشوری با 17 میلیون جمعیت که تاکنون بیش از 13600 نفر در آن قربانی ویروس «کووید-19» شده‌اند. 
در کپنهاگ، پایتخت دانمارک نیز تظاهرات صدها نفر از اعضای گروه موسوم به مردان سیاه‌پوش علیه محدودیت‌های کرونایی به درگیری با پلیس و زخمی شدن معترضان انجامید. آنها که مشعل به دست داشتند، آدمک نخست‌وزیر این کشور را آتش زدند و متعاقب آن با سرکوب شدید پلیس مواجه شدند.

Page Generated in 0/0056 sec