printlogo


کد خبر: 229771تاریخ: 1399/11/7 00:00
دور دنیا

تغییرات در هیأت حاکمه سعودی
سلمان بن‌عبدالعزیز، پادشاه عربستان دستوراتی را درباره تعیین، برکناری و ارتقای درجه تعدادی از مسؤولان و وزرای سعودی صادر کرد. پادشاه عربستان دستور ادغام وزارت مسکن با وزارت امور شهر و روستا و تغییر نام وزارتخانه به «وزارت امور شهر و روستا و مسکن» را صادر کرد. وی همچنین ماجد بن‌عبدالله بن‌حمد الحقیل را به عنوان وزیر این وزارتخانه تعیین کرد.  دستورات وی همچنین شامل برکناری فهد بن‌عبدالله بن‌عبداللطیف المبارک از سمتش به عنوان وزیر مشاور و عضو کابینه و برکناری احمد بن‌عبدالکریم الخلیفی، رئیس بانک مرکزی عربستان و تعیین فهد بن‌عبدالله در این پست با درجه وزیر است.  پادشاه عربستان همچنین الخلیفی را به عنوان مشاور دفتر پادشاهی با رتبه وزیر تعیین کرد و دستور ارتقای سلیمان بن‌عبدالعزیز بن‌ابراهیم الیحیی، مدیرکل دفتر ویزا و مهاجرت را داد.
***
هدف آمریکا از همکاری با داعش در سوریه
روزنامه الاخبار به بررسی حملات مجدد داعش در سوریه و علت آن پرداخت و نوشت حملات در صحراهای حمص و حماه و غرب و جنوب غرب استان دیرالزور، شرق استان رقه، صحرای السویدا و منطقه «التنف» صورت گرفته که نظامیان تروریست آمریکایی آن را اشغال کرده‌اند. یک منبع میدانی وابسته به ارتش سوریه به این روزنامه گفت: «هسته‌های داعش اخیرا فعالیت خود را در ۲ محور اصلی از سر گرفته‌اند: نخست مثلث صحراهای حمص، دیرالزور و مرزهای عراق. دوم؛ صحرای بین حماه، رقه و دیرالزور». این منبع تصریح کرد، ورود و خروج شماری از عناصر داعش تحت نظر بوده و مشخص شده است که «شماری از حملات خود را از منطقه التنف و اطراف پایگاه آمریکایی موجود در آن آغاز می‌کند».  یک منبع بلندپایه ارتش سوریه هم گفت آمریکا، حرکت عناصر وابسته به داعش را تسهیل و از آنان حمایت می‌کند تا بتواند بی‌ثباتی این منطقه از نظر امنیتی را اثبات کند و جنگ فرسایشی علیه ارتش سوریه در منطقه صحرای سوریه ادامه یابد. وی خاطرنشان کرد، هدف آمریکا این است که هر گونه ارتباط بین شرق سوریه را با دمشق و حمص قطع کند. به همین دلیل، از زندانیان داعشی در زندان شبه‌نظامیان کرد وابسته خود استفاده کرده و آنان را به صحرای سوریه و مرزهای عراق منتقل می‌کند.
***
سخنگوی نیروهای مسلح عراق:
 انفجار طیران اهمال امنیتی بود
سرتیپ «یحیی رسول» سخنگوی فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق اعلام کرد: سرویس‌های اطلاعاتی به سرنخ‌هایی درباره عاملان و برنامه‌ریزان عملیات انتحاری و تسهیل‌کنندگان ورود آنها به میدان الطیران رسیدند. وی افزود: نبرد کنونی، نبرد اطلاعاتی است و داعش در حال حاضر مانند باندهای جنایتکار عمل می‌کند. سرویس‌های امنیتی تاکنون توانسته‌‌اند چند عملیات انتحاری برنامه‌ریزی شده در بغداد را به کمک تلاش‌های اطلاعاتی صورت گرفته، شناسایی و خنثی کنند. سرتیپ رسول تاکید کرد: آنچه در میدان الطیران روی داد یک شکاف امنیتی و اهمال بود که به آن اعتراف شد. سخنگوی فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق در ادامه گفت عاملان حمله تروریستی پنجشنبه گذشته در بغداد عراقی بودند. وی افزود: داعش از مناطق باز، تپه‌ها و مناطق مورد منازعه سیاسی سوءاستفاده می‌کند. وجود ۳ هزار داعشی در عراق مبالغه‌آمیز است و شمار آنها تنها چند صد نفر است و در حال حاضر داعش نمی‌تواند کنترل هیچ منطقه امنیتی را به دست گیرد، تنها حملاتی را با هدف وارد کردن بیشترین تلفات انجام می‌دهد و سپس عقب‌نشینی می‌کند.  
***
آتش زدن پرچم آمریکا در تاکوما
به دنبال زیر گرفته شدن ۲ شهروند شهر تاکوما در ایالت واشنگتن آمریکا توسط یک خودروی پلیس، اوضاع این شهر متشنج شده است. به گزارش شبکه ان‌بی‌سی، موجی از تظاهرات مردم خشمگین از ساعت 11 یکشنبه‌شب به وقت ساحل غربی آمریکا در این شهر به راه افتاده که در جریان آن در محله پیرس کاونتی در مرکز شهر، ویترین مغازه‌ها شکسته و برخی اموال عمومی آسیب دیده یا به آتش کشیده شده است، از جمله خودروی منسوب به کلانتر محل. این اقدامات واکنشی بود به مجروح شدن ۲ جوان که یک شب جلوتر در حال تماشای مسابقه رانندگی خیابانی بودند و توسط یک خودروی شاسی‌بلند پلیس در همین منطقه زیر گرفته شدند. متعاقب اعتراضات مردمی به این سانحه، پلیس راننده خودرو را که یک نظامی سابق و 59 ساله است تا زمان انجام تحقیقات از کار معلق کرد. به گفته شاهدان عینی، در جریان تظاهرات تاکوما پرچم آمریکا نیز به آتش کشیده شد. گسترش موج اعتراضات در ایالت واشنگتن در حالی است که شهر سیاتل، مرکز این ایالت یکی از کانون‌های اصلی شورش ضددولتی مردم آمریکا در آخرین ماه‌های ریاست‌جمهوری ترامپ بود.
***
روسیه دخالت آمریکا در تظاهرات شنبه را محکوم کرد
احضار دیپلمات‌های آمریکایی در مسکو
به دنبال دخالت سفارت آمریکا در تظاهرات روز شنبه روسیه، مسکو مواضع محکمی در این باره اتخاذ کرد. این تظاهرات با فراخوان آلکسی ناوالنی، مخالف دولت ولادیمیر پوتین و با هدف اعتراض به بازداشت او پس از بازگشت از آلمان به روسیه در اغلب شهرهای این کشور برگزار شد و در جریان آن حدود 2 هزار نفر از معترضان بویژه در مسکو و سنت‌پترزبورگ از جمله همسر و یکی از هم‌حزبی‌های ناوالنی دستگیر شدند. این در حالی بود که رسانه‌های سراسری روسیه از چند روز قبل در این باره که فراخوان مزبور در چارچوب مداخلات غربی‌ها در کشورشان است به عموم مردم هشدار داده بودند. دیروز ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در این باره گفت: «سفارت آمریکا در مسکو مسیر برگزاری اعتراض‌ها در شهرهای روسیه را در سایت اینترنتی خود منتشر کرد». متعاقب این سخنان دیپلمات‌های ارشد آمریکایی در مسکو به وزارت خارجه کشور میزبان احضار شدند.

Page Generated in 0/0073 sec