printlogo


کد خبر: 229789تاریخ: 1399/11/7 00:00
گزارش «وطن امروز» از جدیدترین مصوبات کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰
طرح‌های حمایتی جدید برای اقشار کم‌درآمد
تجهیز مدارس مناطق محروم، کاهش آسیب‌های اجتماعی وحمایت از زنان سرپرست خانوار، از مهم‌ترین مصوبات حمایتی کمیسیون تلفیق بود

گروه اقتصادی: چند روز از بررسی لایحه بودجه 1400 توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی می‌گذرد و در این مدت تغییرات مناسبی در لایحه بودجه دولت رخ داده است. تغییرات شکل‌‌گرفته در لایحه را می‌توان به 5 محور کلی افزایش درآمدها و کاهش هزینه‌های دولت با حذف رانت گروه‌های خاص، افزایش درآمدهای مالیاتی بدون ایجاد فشار بر عموم مردم، حمایت از معیشت مردم و بخش تولید، کاهش وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی و افزایش شفافیت بودجه دسته‌بندی کرد. به طور مصداقی اصلی‌ترین مصوبات عبارتند از: حذف ارز 4200 تومانی کالاهای اساسی، افزایش نرخ ارز مبنای محاسبه حقوق ورودی کالاها از 4200 تومان به نرخ نیمایی، حذف معافیت مالیاتی انتشارات کمک‌درسی و مؤسسات کنکوری، کاهش 37 درصدی کف حقوق‌های نجومی، اختصاص درآمد ناشی از حذف ارز 4200 تومانی به مردم، تنظیم لایحه بر اساس صادرات 5/1میلیون بشکه‌ای نفت خام، اضافه کردن برخی بودجه‌های خارج از بودجه به منابع و مصارف عمومی بودجه و الزام دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌های دولتی به شفاف‌سازی میزان حقوق و مزایای پرداختی به کارکنان. 
کمیسیون تلفیق در جلسات قبلی با اضافه کردن برخی منابع درآمدی به تبصره 14 لایحه بودجه، مبلغ یارانه نقدی را افزایش داد تا بخشی از فشار تورم ایجادشده را جبران کند. طبق این مصوبه، مبلغ یارانه نقدی برای سال آینده به حدود 2 برابر میزان کنونی افزایش می‌یابد. این اصلاحات باعث شده تا حدودی امید به تصویب لایحه بودجه در صحن علنی به وجود آید، البته اگر دولتی‌ها این اصلاحات را نپذیرند، شرایط برای سال آینده بسیار پیچیده می‌شود و شاید کار به تصویب بودجه سه‌دوازدهم برسد. روز گذشته نیز این کمیسیون مصوبات جدیدی داشت که اکثر آنها بر محور حمایت از اقشار کم‌درآمد بود. 
 
* مصوبه‌های حمایتی کمیسیون تلفیق
رحیم زارع در تشریح مصوبات این کمیسیون گفت: ۲هزار میلیارد تومان برای خرید تبلت، عینک، سمعک و تجهیز هنرستان‌ها و مدارس شبانه‌روزی در مناطق محروم سال آینده در اختیار وزارت آموزش‌وپرورش قرار می‌گیرد. 
وی اظهار کرد: به موجب مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه، مبلغ 13 هزار و 400 میلیارد تومان برای کاهش فقر مطلق در سال 1400 در اختیار کمیته امداد و سازمان بهزیستی قرار خواهد گرفت. 
زارع ادامه داد: همچنین مبلغ 3 هزار و 200 میلیارد تومان برای کاهش آسیب‌های اجتماعی، 500 میلیارد تومان برای حمایت از زنان سرپرست خانوار، 400 میلیارد تومان برای حمایت از خانواده‌های زندانیان، 5 هزار و 600 میلیارد تومان برای حقوق و غذای سربازان و ۲ هزار و 70 میلیارد تومان برای بیمه باربران، خادمان مساجد و دیگر موارد مشخص در سال 1400 تخصیص داده شد. 
 
* 22 هزار میلیارد تومان برای خرید تضمینی گندم
سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 1400 مجلس اظهار کرد: بر اساس مصوبه این کمیسیون، 22 هزار میلیارد تومان برای خرید گندم، ۲ هزار و 950 میلیارد تومان برای یارانه نهاده‌ها، عوامل تولید و خرید تضمینی محصولات کشاورزی، 5 هزار میلیارد تومان برای خرید یا ساخت مسکن محرومان و رزمندگان معسر، 900 میلیارد تومان برای امور رفاهی و تغذیه دانشجویان، هزار و 70 میلیارد تومان برای صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر و همچنین 4 هزار و 90 میلیارد تومان برای بیمه تکمیلی ایثارگران در سال آینده تخصیص یافت. 
وی تأکید کرد: باقی موارد هم به تناسب ذکرشده در تبصره 14 در حوزه‌های مختلف مانند تولید، سلامت، محرومان، دارو و... در کمیسیون تلفیق بودجه تصویب شده است. 
زارع تصریح کرد: 267 هزار میلیارد تومان منابع درآمدی پیشنهادی دولت در تبصره 14 لایحه بودجه سال 1400 بود که با توجه به منابع حاصله از حوزه‌های مختلف در بررسی‌های کمیسیون تلفیق بودجه، این عدد به حدود 430 هزار میلیارد تومان در بحث هدفمندی یارانه‌ها و تبصره 14 رسید. البته حدود 79 هزار میلیارد تومان در قالب‌های مختلف بویژه سهم 5/14 درصد نفت و گاز پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها از عدد 430 هزار میلیارد تومان کسر شده است. 
***
دولت به دنبال افزایش قیمت گازوئیل؟
روز گذشته همچنین خبر شکل‌گیری زمزمه‌های افزایش قیمت گازوئیل در سال آینده منتشر شد. عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس در این رابطه گفت: برای سال 1400 به هیچ‌وجه نباید نرخ حامل‌های انرژی را تغییر داد، چرا که این کار بسیار خطرناک است، البته زمزمه‌هایی درباره افزایش نرخ گازوئیل وجود دارد که معتقدم این موضوع می‌تواند جرقه‌ای برای جهش قیمت‌ها شود و از نمایندگان می‌خواهم به این موضوع رأی ندهند، چرا که شوک جدیدی به اقتصاد کشور وارد خواهد شد.  بهروز محبی‌نجم‌آبادی اظهار داشت: من درباره افزایش نرخ حامل‌های انرژی بویژه گازوئیل معتقد به افزایش پلکانی قیمت‌ها هستم، این در حالی است که نقد تعدادی از کارشناسان به افزایش قیمت بنزین همین موضوع بود. افزایش قیمت گازوئیل می‌تواند به دلیل تأثیر زیاد این موضوع بر نرخ تمام شده کالاها به دلیل افزایش هزینه‌های پیمایش خودروهای سنگین، شوک قیمتی در بازار ایجاد کند.  نماینده سبزوار در مجلس ادامه داد: صحبت‌هایی درباره افزایش قیمت گازوئیل برای 1400 وجود دارد البته بعید می‌دانم نهایی شود، چرا که نسبت به افزایش قیمت سوخت حساسیت‌هایی در جامعه وجود دارد. این در حالی است که چون عرضه نفت و میعانات گازی بیشتر در داخل کشور است، دلیلی ندارد شاهد افزایش قیمت باشیم؛ درآمد حاصله از صادرات بنزین هم به دلیل کم شدن مصرف بنزین مردم در ایام کرونا بوده است. ضمن اینکه محدودیت‌های کرونایی هم در این موضوع تأثیرگذار بوده است.  وی همچنین درباره اقدامات مجلس درباره یارانه‌ها در سال 1400 گفت: به هیچ‌وجه درست نیست به 80 میلیون ایرانی یارانه بدهیم، این در حالی است که بر اساس قانون باید ۳ دهک انتهایی یعنی پردرآمدها از دریافت یارانه حذف شوند و به ۳ دهک پایانی و کم‌درآمد داده شود اما متأسفانه این قانون عملیاتی نشده است. 
محبی‌نجم‌آبادی افزود: در کمیسیون تلفیق این موضوع مورد بحث و بررسی قرار گرفت که یارانه دهک‌های انتهایی یعنی پردرآمدها را کم کنند اما من معتقدم یارانه آنها باید حذف شود و درآمد حاصل از آن را به دهک‌های کم‌درآمد جامعه تخصیص دهند. 
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: پردرآمدهای جامعه اصلا متوجه نمی‌شوند مبلغی به عنوان یارانه به حساب آنها واریز شده است. آنها می‌گویند 45هزار تومان هر ماه به حساب‌مان می‌آید و اصلا برای آنها این ارقام مهم نیست ولی اگر این مصوبه کمیسیون تلفیق به صحن علنی مجلس بیاید، قطعا نمایندگان در این باره بحث و بررسی‌های متعددی می‌کنند و تلاش می‌کنیم یارانه دهک‌های انتهایی یعنی پردرآمدها را حذف کنیم. 
نجم‌آبادی خاطرنشان کرد: 20 درصد دهک‌های پردرآمد یارانه‌بگیر را باید حذف کنیم که حدود 16 میلیون ایرانی می‌شود و این کار جابه‌جایی منابع درآمدی است و هیچ هزینه‌ای هم برای دولت ندارد.

Page Generated in 0/0129 sec