printlogo


کد خبر: 229866تاریخ: 1399/11/9 00:00
سخنگوی سازمان ملل از نگرانی شرکت‌ها درباره مجازات از سوی دولت بایدن در صورت تجارت با انصارالله خبر داد
دست چدنی دموکرات‌ها علیه غیرنظامیان یمن

گروه بین‌الملل: یک روز پس از آنکه برخی رسانه‌ها از به تعویق افتادن قرار‌گیری نام انصارالله در فهرست گروه‌های تروریستی از سوی دولت آمریکا خبر دادند، سخنگوی سازمان ملل با اشاره به تردید شرکت‌های تجاری نسبت به این اقدام، تلویحا از نمایشی بودن فرمان دولت بایدن انتقاد کرد. 
 
* بازی دموکرات‌ها با جان مردم یمن
به گزارش «وطن امروز» به نقل از رویترز، سخنگوی سازمان ملل در سخنانی ضمن ابراز نگرانی از وضعیت غیرنظامیان یمن و بحران تغذیه در این کشور گفت: این سازمان با وجود اینکه دولت بایدن مصوبه دولت ترامپ درباره قرار دادن نام انصارالله در فهرست گروه‌های تروریستی را برای یک ماه به تعویق انداخته است، همچنان نگرانی‌هایی را می‌شنود که کمپانی‌ها قصد دارند تجارت و تعامل خود با یمن را لغو کنند یا آنها را به حالت تعلیق درآورند، چرا که این اقدام تردیدها و بلاتکلیفی‌های اساسی را حل نمی‌کند. استفان دوجاریک افزود: با توجه به اینکه میلیون‌ها نفر از مردم یمن در خطر قحطی قرار دارند، این کشور حتی تاب تحمل یک توقف موقت در فعالیت‌های تجاری را ندارد و هنوز مشخص نیست این مجوز جدید از این نوع اختلال‌ها جلوگیری خواهد کرد یا خیر. ما به دلایل بشردوستانه به مطرح کردن درخواست خود برای تجدیدنظر در این طبقه‌بندی (تروریست نامیدن انصارالله) ادامه خواهیم داد. این طبقه‌بندی هر گونه اموال و دارایی‌های انصارالله مرتبط با آمریکا را مصادره و آمریکایی‌ها را از انجام فعالیت‌های تجاری و معامله با آنها منع می‌کند و هر گونه حمایت یا ارائه منابع به این جنبش جرم تلقی می‌شود. مقامات سازمان ملل و گروه‌های امدادرسان گفته‌اند این طبقه‌بندی، کمپانی‌ها را از انجام تجارت با یمن که تقریبا تنها به واردات تکیه دارد، می‌ترساند و خللی در عملیات‌های بشردوستانه ایجاد می‌کند که حتی با وجود معافیت‌های بشردوستانه آمریکا نیز پر نمی‌شود. سازمان ملل، یمن را با توجه به اینکه ۸۰ درصد جمعیت آن نیازمند کمک هستند، به عنوان بزرگ‌ترین بحران انسانی جهان توصیف می‌کند. اظهارنظر سخنگوی سازمان ملل نشان دهنده این است که شرکت‌های تجاری در تعاملات خود به این نتیجه رسیده‌اند که لغو مصوبه دولت ترامپ از سوی بایدن اقدامی نمایشی است و بر خلاف آنچه در روزهای گذشته در رسانه‌ها مطرح شده است، دولت آمریکا همچنان بر مشی سابق خود در همراهی با سعودی‌ها در جنگ با یمن پا بر جا خواهد بود. 
 
* عربستان منتظر مقابله به مثل باشد
در همین حال «محمد عبدالسلام» رئیس هیأت مذاکره‌کننده دولت نجات ملی یمن با انتشار توئیتی در حساب کاربری خود نوشت: «کسی که یمن را محاصره کرده و دست به کشتار و جنایت زده، نباید زیر آتش و محاصره، انتظار دیدار و دیپلماسی باز داشته باشد، بلکه باید منتظر مقابله به مثل باشد». اگر چه مشخص نیست عبدالسلام این توئیت را در واکنش به چه اظهاراتی یا رویدادی نوشته است اما به هر حال او چنانچه پیش‌تر هم گفته بود، هر گونه مذاکره و گفت‌وگو با ائتلاف سعودی را منوط به توقف حملات علیه یمن دانسته است. نکته قابل تأمل آنکه این توئیت منجر به طرح گمانه‌های مختلفی در ارتباط با تحولات روزهای اخیر در عربستان شد. برخی ناظران تحولات یمن معتقدند توئیت عبدالسلام به نقش گروه‌های مقاومت در حملات اخیر به پایتخت عربستان سعودی اشاره دارد. طی این هفته ۲ حمله (یکی پهپادی و دیگری نامشخص) به شهر ریاض شده است که دولت نجات ملی یمن مسؤولیت این حملات را نپذیرفته است و مقامات سعودی نیز از اظهارنظر صریح پیرامون این حملات خودداری کرده‌اند. این در حالی است که رسانه‌های سعودی و ائتلاف عربی ساعتی پس از انفجارهای روز شنبه در آسمان ریاض، مقاومت یمن را مسؤول این حمله عنوان کرده ‌بودند. یک روز بعد اما گروه «الویه الوعد الحق» مسؤولیت حمله پهپادی شنبه به ریاض را برعهده گرفت ولی عامل حمله سه‌شنبه هنوز مشخص نیست. برخی تحلیل‌ها نیز بر این گزاره تاکید دارد که توئیت رئیس هیأت مذاکره‌کننده دولت نجات ملی یمن در واکنش به اظهارات اخیر وزیر خارجه عربستان سعودی است. «فیصل بن‌فرحان» اخیرا در گفت‌وگو با شبکه العربیه مدعی شد ائتلاف متجاور به یمن به سرکردگی کشورش مانع آتش‌بس در این کشور نیست، بلکه این انصارالله یمن است که مانع اصلی توافق آتش‌بس در این کشور جنگ‌‌زده است.

Page Generated in 0/0066 sec