printlogo


کد خبر: 229867تاریخ: 1399/11/9 00:00
سعد حریری در بحبوحه اعتراضات در لبنان عازم فرانسه خواهد شد
نقش حریری‌ها در آشوب‌های لبنان

گروه بین‌الملل: اعتراضات در شهرهای طرابلس، صیدا و بخش‌هایی از بیروت در لبنان همچنان ادامه دارد و در همین حال برخی منابع از نقش برادر نخست‌وزیر مکلف لبنان در سازماندهی این آشوب‌ها خبر دادند. از سوی دیگر سعد حریری در بحبوحه این تحولات عازم فرانسه است. مجموع این تحولات حاکی از این است که جریان غرب‌گرای 14 مارس به شکل جدی به دنبال این است با دامن زدن به تداوم وضعیت بی‌دولتی در لبنان و تحریک مردم، جریان 8 مارس و رئیس‌جمهور را تحت فشار قرار دهد تا خواسته‌های غیرقانونی حریری را برای تشکیل کابینه قبول کند؛ سیاستی که به نظر می‌رسد با توجه به جایگاه جریان 8 مارس در اتمسفر سیاسی لبنان شکست خواهد خورد. 
 
* تداوم اعتراضات در لبنان
به گزارش «وطن امروز» به نقل از روزنامه رأی‌الیوم، شهرهای شمالی لبنان بویژه طرابلس برای سومین روز متوالی صحنه آشوب و تظاهرات بود. در طرابلس معترضان با نیروهای امنیتی درگیر شدند. بر اساس گزارش این روزنامه این تظاهرات در اعتراض به تصمیم دولت لبنان برای تمدید مدت زمان قرنطینه ناشی از شیوع کرونا انجام شد. بر همین اساس معترضان ضمن سر دادن شعارهایی در محکومیت سیاستمداران، خواستار استرداد «پول‌های تاراج‌شده» شدند. با آنکه بیشتر اعتراضات و آشوب‌ها در طرابلس رقم خورده است، در برخی مناطق بیروت نیز شماری از معترضان در اعتراض به وضعیت معیشتی، مسیرهای واقع در منطقه «المزرعه» و پل «سلیم سلام» و «الدوره» را بستند. در شهر «صیدا» واقع در جنوب لبنان نیز معترضان در میدان «ایلیا» واقع در مرکز این شهر دست به تحصن زدند و اعتراض خود را نسبت به تصمیم ادامه قرنطینه اعلام کردند. لبنان از چهاردهم ژانویه به دلیل مبارزه با انتشار ویروس کرونا با محدودیت‌های کامل عمومی دولت مواجه است. در مدت اخیر شمار مبتلایان در لبنان به گونه‌ای افزایش یافت که دولت ناچار شد در سایه کمبود امکانات پزشکی و بهداشتی، محدودیت‌های سراسری کامل وضع کند. اگر چه موضوع محدودیت‌های کرونا و مشکلات اقتصادی ناشی از آن در شکل‌گیری اعتراضات نقش ریشه‌ای دارد اما واقعیت امر این است که آشوب‌های رخ داده در روزهای گذشته بویژه در صیدا و طرابلس نشانه‌هایی از اعتراضات سازماندهی شده از سوی گروه‌های سیاسی غرب‌گرا در خود دارد. 
 
* نقش «بهاء حریری» در آشوب‌های لبنان
گروه‌هایی که بویژه بعد از تحولات بین‌المللی در ماه‌های گذشته، موقعیت خود را در عرصه‌های سیاسی، امنیتی و نظامی در برابر جریان مقاومت در موضع ضعف می‌بینند، به دنبال برهم زدن ثبات و تداوم وضعیت بی‌دولتی در لبنان هستند. از این رو تشدید و تداوم اختلافات بین سعد حریری، نخست‌وزیر مکلف و میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان درباره سازوکار تشکیل کابینه نیز در همین چارچوب ارزیابی می‌شود. در همین حال برخی منابع لبنانی گزارش دادند برخی گروه‌های سیاسی معترضان را در طرابلس تحریک می‌کنند و در این میان صحبت‌هایی درباره نقش محافل وابسته به «بهاء حریری» برادر نخست‌وزیر مکلف لبنان در برافروختن جرقه آتش اعتراضات مردم طرابلس وجود دارد. این منابع گزارش دادند هنوز مشخص نشده یک تیم واحد معترضان را در مناطق مختلف هدایت می‌کند. 
 
* سفر حریری به فرانسه در بحبوحه اعتراضات
در بحبوحه آشوب و اعتراض در لبنان و تداوم بحران بی‌دولتی در این کشور، روزنامه لبنانی الجمهوریه از مقدمات سفر نخست‌وزیر مکلف لبنان به فرانسه در روزهای آتی خبر داد. روزنامه الجمهوریه به نقل از منابع آگاه نوشت بعد از تلاش‌های دولت فرانسه در مرحله پس از به قدرت رسیدن جو بایدن و تماس تلفنی برقرار شده بین امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه و رئیس‌جمهوری جدید آمریکا، حالا سعد حریری منتظر تعیین تاریخی برای قطعی شدن سفرش به پاریس است. منابع مذکور همچنین اعلام کردند این تماس‌ها هنوز به حدی نرسیده که راهی برای دیدار میان حریری و میشل عون، رئیس‌جمهوری لبنان جهت تصمیم‌گیری درباره ساختار دولت باز کند. در همین حال خبرگزاری رویترز در خبری به نقل از یک منبع آگاه نوشت منبعی در ریاست‌جمهوری فرانسه از دولت جدید آمریکا خواست برای برون‌رفت از بحران لبنان با واقعیتی به نام حزب‌الله کنار بیاید. بر اساس گزارش رویترز، این منبع در کاخ الیزه گفت: «دولت جو بایدن باید واقع‌بینانه با حزب‌الله برای کمک به خروج لبنان از بحرانش تعامل داشته باشد».

Page Generated in 0/0043 sec