printlogo


کد خبر: 229868تاریخ: 1399/11/9 00:00
دور دنیا

تداوم عملیات امنیتی مشترک حشدالشعبی و ارتش عراق در الانبار
نیروهای سازمان حشدالشعبی به صورت مشترک با نیروهای ارتش، در استان الانبار واقع در غرب عراق عملیاتی را علیه داعش کلید زدند. حشدالشعبی عراق پس از آنکه عملیات «ثار الشهدا» را در استان «صلاح‌الدین» واقع در شمال عراق به پایان رساند، عملیات مشترک  در الانبار را آغاز کرد. «حمید ابراهیم السهلانی» فرمانده حشد در منطقه شرق دجله و کرکوک تأکید کرد هدف از عملیات «ثار الشهدا»، پاکسازی منطقه «العیث» و روستاهای مجاور آن در شرق صلاح‌الدین است. وی تصریح کرد این عملیات باعث شد 5 مقر متعلق به داعش کشف شود و نیروهای لشکر 88 حشد هم توانستند یک مقر دیگر متعلق به این گروه تروریستی را شناسایی کرده و منهدم کنند. پس از این عملیات، نیروهای حشد به همراه ارتش، از دیروز یک عملیات امنیتی دیگر را در دریاچه «الثرثار» و مناطق مجاور آن در استان الانبار واقع در غرب عراق آغاز کردند. در این عملیات، هنگ ششم حشدالشعبی در منطقه الرمادی حضور دارد. 
***
برنامه آمریکا برای ایجاد پایگاه نظامی در عربستان
خبرگزاری «آسوشیتدپرس» در گزارشی اعلام کرد آمریکا برای ایجاد پایگاه‌های نظامی جدید در طول دریای سرخ برای عربستان به‌ همراه ۲ فرودگاه نظامی برنامه‌ریزی می‌کند. در این گزارش ادعا شده است این طرح یک گام «فوق‌العاده» است که ارتش آمریکا از آزمایشی برای انداختن محموله‌ها در بندر «ینبع» عربستان صحبت کرده است که خط مهم انتقال نفت محسوب می‌شود. بر اساس گزارش «آسوشیتدپرس» استفاده از بندر ینبع و پایگاه نظامی در «تبوک» و «طائف» در طول دریای سرخ به ارتش آمریکا گزینه‌هایی را در طول گذرگاه دریایی که مورد حملات مداوم جنبش «انصارالله» یمن قرار می‌گیرد، ارائه می‌دهد. این خبر در حالی منتشر شده است که روابط واشنگتن و ریاض در آغاز ورود «جو بایدن» رئیس‌جمهور جدید آمریکا به کاخ سفید به‌دلیل قتل «جمال خاشقجی»، روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول در سال 2018 دچار آشفتگی است. 
***
کشته شدن نزدیک به 3 هزار غیرنظامی افغان در سال ۲۰۲۰
کمیسیون حقوق بشر افغانستان اعلام کرد در سال 2020 میلادی در مجموع 8500 غیرنظامی افغان کشته و زخمی شدند که از این میان 2 هزار و 958 غیرنظامی افغان جان باخته و 5 هزار و 542 تن دیگر زخمی شدند. براساس آمار ثبت شده در کمیسیون حقوق بشر افغانستان، تلفات غیرنظامیان در سال 2020 میلادی شامل 5 هزار و 539 مرد، 847 زن و 2 هزار و 19 کودک است و جنسیت 95 نفر دیگر از جان‌باختگان و زخمی‌ها تشخیص و تثبیت نشده است. مطابق این آمار به طور میانگین در هر روز 8 غیرنظامی در افغانستان کشته و 15 نفر نیز زخمی شده‌ است. این گزارش می‌افزاید از مجموع تلفات غیرنظامیان، 53 درصد در حملات طالبان، 15 درصد توسط نیروهای دولتی و نظامیان خارجی و 5 درصد توسط گروه تروریستی داعش صورت گرفته است. همچنین عامل 25 درصد تلفات افراد غیرنظامی مشخص نیست و 2 درصد تلفات نیز بر اثر حملات راکتی ارتش پاکستان در ولایت‌های کنر، خوست، پکتیکا و قندهار برجا مانده است. در ادامه گزارش کمیسیون حقوق بشر افغانستان آمده است تلفات غیرنظامیان در حملاتی که عامل آن مشخص نیست و هیچ گروهی نیز مسؤولیت آن را به عهده نگرفته است، 117 درصد افزایش یافته است. 
***
پنتاگون کاهش نظامیان آمریکایی در عراق و افغانستان را بازبینی می‌کند
وزیر دفاع آمریکا قصد دارد کاهش نظامیان آمریکایی در عراق و افغانستان را که در دولت ترامپ صورت گرفته مورد بازبینی قرار دهد. «جان کربی» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در گفت‌وگو با «وال‌استریت ژورنال» گفت هرگونه تصمیم درباره تعداد نظامیان آمریکایی در عراق و افغانستان با رایزنی با دولت‌های این ۲ کشور اتخاذ خواهد شد. روز 15 ژانویه (26 دی‌ماه) گذشته بود که وزارت دفاع آمریکا خبر داد تعداد نظامیان این کشور در عراق به 2500 نفر کاهش یافته است. در همین روز شمار نظامیان این کشور در افغانستان هم با وجود مخالفت کنگره به رقم 2500 نفر کاهش یافته بود. ترامپ در آخرین روزهای ریاست‌جمهوری خود تلاش کرد با کاهش نظامیان آمریکایی در عراق و افغانستان وانمود کند به یکی از وعده‌های انتخاباتی خود عمل کرده است. طی روزهای گذشته اخباری مبنی بر زیر سوال بودن آمار مربوط به تعداد نظامیان آمریکایی در عراق و افغانستان منتشر شد. 
***
پکن: رزمایش اخیر چین هشدار علیه مداخله خارجی در امور تایوان است
دولت چین دیروز (چهارشنبه) اعلام کرد تمرینات نظامی چین هشداری علیه مداخله خارجی در تایوان و هر گونه اقدامات تجزیه‌طلبانه از سوی این جزیره است. «زو فنگ‌لیان» سخنگوی دفتر امور تایوان دولت چین گفت تمرینات نظامی چین نشان‌دهنده قاطعیت این کشور در محافظت از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی آن است. شبکه آمریکایی «ای‌بی‌سی نیوز» با ادعای پرواز جنگنده‌های چینی نزدیک تایوان در روزهای گذشته، این سخنان را نخستین اظهارنظر رسمی دولت چین درباره این اقدام تعبیر کرد. بنا بر این گزارش، مقام چینی گفت: اینها هشدار جدی علیه مداخلات خارجی و تحریکات از سوی نیروهای تجزیه‌طلب که از استقلال تایوان حمایت می‌کنند، است. وی با تاکید بر ادامه اقدامات چین در مخالفت علیه دخالت خارجی و اقدامات تجزیه‌طلبانه گفت: ما گزینه استفاده از همه اقدامات لازم را برای خود محفوظ می‌داریم. موضع ما ثابت بوده و تغییر نخواهد کرد. روز سه‌شنبه «رویترز» به نقل از دولت چین اعلام کرد این کشور طی هفته جاری در دریای چین جنوبی رزمایش برگزار می‌کند. 

Page Generated in 0/0059 sec