printlogo


کد خبر: 229870تاریخ: 1399/11/9 00:00
قرعه کشی لیگ قهرمانان آسیا و مشخص شدن حریفان نمایندگان ایران
آبی‌ها در گروه مرگ

قرعه‌کشی لیگ قهرمانان آسیا 2021 در مقر کنفدراسیون فوتبال آسیا در کوالالامپور، پایتخت مالزی به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد. 
لیگ قهرمانان آسیا برای نخستین‌بار در تاریخش در سال 2021 به جای 32 تیم با 40 تیم برگزار می‌شود. طبق اعلام کنفدراسیون فوتبال آسیا سیدبندی منطقه غرب آسیا در 4 سطح 5 تیمی است. در این فصل از لیگ قهرمانان هر منطقه به جای 4 گروه شاهد 5 گروه 4 تیمی خواهد بود. 
در این مرحله از لیگ قهرمانان آسیا به دلیل 10 گروهی شدن، تیم‌های صدرنشین راهی مرحله بعد می‌شوند و از 10 تیم رده دوم، تنها 6 تیم برتر به مرحله بعد راه پیدا می‌کنند. بدین ترتیب از غرب آسیا 5 تیم صدرنشین و 3 تیم رده دومی برتر به مرحله بعد راه پیدا می‌کنند. 
 
* بررسی گروه استقلال
گروه آبی‌پوشان پایتخت را می‌توان گروه مرگ دانست چون الدحیل قهرمان قطر و الشرطه قهرمان عراق در آن حضور دارند. الاهلی هم یکی از تیم‌های ریشه‌دار و مطرح عربستان به شمار می‌آید. 
 
* الدحیل (قهرمان قطر)
الدحیل قهرمان فصل گذشته لیگ ستارگان قطر است و رقیب اصلی استقلال به شمار می‌آید. هواداران فوتبال ایران با نام این تیم قطری ناآشنا نیستند و هر سال این تیم با نمایندگان کشورمان رقیب می‌شود. الدحیل در این فصل فرارونشیب‌های زیادی داشته و به نوعی از کورس قهرمانی باز مانده است. 
تغییرات زیادی در کادر فنی الدحیل از فصل گذشته رخ داده است. در ابتدا «جمال بلماضی» بعد از 4 سال از الدحیل رفت و این آغاز ناکامی‌های تیم قطری به شمار می‌رفت. «نبیل معلول» تونسی جانشین خوبی برای بلماضی نبود و به همین خاطر برکنار شد. «الرکراکی» سرمربی مراکشی در آخر فصل گذشته هدایت الدحیل را برعهده گرفت و موفق شد این تیم را قهرمان کند اما ناکامی این مربی در لیگ قهرمانان 2020 باعث شد مسؤولان باشگاه برای سومین‌بار مربی خود را تغییر دهند. 
«صبری لموشی» چهارمین مربی الدحیل طی 5/1 سال گذشته است. الدحیل به دلیل تغییر زیاد کادر فنی نتوانسته در یک سال گذشته نتایج مورد انتظار را کسب کند ولی با آمدن لموشی وضعیت این تیم بهتر شده و اکنون آماده رقابت شده است. الدحیل با گذشت 15 هفته از لیگ ستارگان با کسب 28 امتیاز در رده دوم قرار دارد ولی السد با 41 امتیاز، فاصله زیادی در صدر دارد و در آستانه قهرمانی زودهنگام است. 
تقابل الدحیل با استقلال به دلیل داشتن علی کریمی، بازیکن سابق آبی‌ها جذابیت خاصی دارد. کریمی که تابستان گذشته راهی تیم قطری شد، اکنون باید به مصاف تیم سابقش آن هم در لیگ قهرمانان آسیا برود. افتخارات تیم قطری 7 قهرمانی در لیگ ستارگان، 3 قهرمانی در جام امیر قطر، 2 قهرمانی در جام حذفی، 2 قهرمانی در جام شیخ جاسم و 3 قهرمانی در جام ولیعهد است. 
 
* الشرطه (قهرمان لیگ عراق)
الشرطه هم یکی از تیم‌های پرافتخار به شمار می‌آید که 5 قهرمانی در لیگ کشورش را در کارنامه دارد. این تیم عراقی فصل گذشته موفق به قهرمانی در لیگ عراق شد و سهمیه مستقیم حضور در لیگ قهرمانان را کسب کرد. استقلال فصل گذشته لیگ قهرمانان آسیا 2020 هم در مرحله گروهی به مصاف این تیم عراقی رفت و در هر ۲ بازی رفت و برگشت به نتیجه تساوی یک - یک رسید. 
نکته جالب این است که الشرطه در این فصل کریستین اوساگونا، مهاجم سابق پرسپولیس را در ترکیب دارد. تقابل اوساگونا با استقلال جالب خواهد بود. این تیم در لیگ عراق با داشتن 8 بازیکن ملی‌پوش بیشترین سهم بازیکنان تیم ‌ملی عراق را در ترکیبش دارد. 
قهرمانی‌های باشگاه الشرطه به شرح زیر است:
لیگ عراق: 5 بار 
سوپرکاپ: یک بار
 
* الاهلی عربستان (2 نایب‌قهرمانی آسیا)
الاهلی یکی از تیم‌های مطرح عربستان در ۲ دهه گذشته است. این تیم شهر جده با لقب «پادشاهی» یک تیم کاملا سلطنتی به شمار می‌آید که با هزینه‌های زیاد در میان تیم‌های مطرح این کشور قرار گرفته است. با نگاه به کارنامه آسیایی الاهلی متوجه می‌شوید این تیم 2 بار به فینال لیگ قهرمانان در سال‌های 1985 و 2012 رسیده ولی در هر ۲ دوره از رسیدن به جام قهرمانی باز مانده است. 
نام الاهلی با جدایی برانکو ایوانکوویچ از پرسپولیس و رفتنش به این تیم عربستانی در سال 2018 بیشتر در محافل فوتبال ایران پیچید. البته مربی پرافتخار پرسپولیس با 4 قهرمانی در لیگ ایران نتوانست بیشتر از 3 ماه با این تیم همکاری کند و در نهایت برکنار شد. 
الاهلی در این فصل نتایج خوبی را کسب کرده و اکنون در لیگ عربستان با گذشت 15 هفته با 29 امتیاز در رده سوم قرار دارد و تنها یک امتیاز با صدر فاصله دارد. 
ستاره بلامنازع سال‌های اخیر تیم شهر جده عمر السومه، کاپیتان تیم‌ ملی سوریه است. ستاره سوری از سال 2015 برای الاهلی بازی می‌کند و اخیرا قراردادش را تا سال 2024 تمدید کرد. 
افتخارات الاهلی در لیگ عربستان 3 بار قهرمانی است. این تیم در جام پادشاه عربستان 13 بار قهرمان شده و از این حیث رکورددار است.
 
* آشنایی با رقیبان پرسپولیس
الریان قطر
مهم‌ترین نکته در رابطه با الریان حضور شجاع خلیل‌زاده، مدافع سابق پرسپولیس و لورن بلان، سرمربی سابق تیم ‌ملی فرانسه و همین‌طور پاری‌سن‌ژرمن در این تیم است. 
همچنین الریان بازیکنان دیگری مانند یاسین ابراهیمی، عبدالرزاق حمدالله و گابریل مرکادو را هم در اختیار دارد که حمدالله بتازگی از النصر به این تیم ملحق شده و مجددا با پرسپولیس دیدار خواهد کرد. 
الریان سال گذشته در مرحله پلی‌آف با استقلال رو‌به‌رو شد و با دریافت ۵ گل از نماینده ایران مجوز حضور در دور گروهی را به دست نیاورد. 
وضعیت الریان در فصل جاری لیگ قطر به این شرح است:
رتبه چهارم: ۱۵ بازی، ۷ پیروزی، ۴ تساوی، ۴ شکست، ۱۹ گل زده، ۱۳ گل خورده، ۲۵ امتیاز
اف‌سی گوای هند
تیم ناشناخته هندی که بتازگی و با افزایش سهمیه‌های لیگ قهرمانان آسیا به این رقابت‌ها اضافه شده، چندین بازیکن خارجی را در ترکیب خود می‌بیند اما فقط می‌تواند از ۴ بازیکن خارجی در این رقابت‌ها بهره ببرد. 
این تیم متمول هندی، ۴ بازیکن اسپانیایی و یک بازیکن استرالیایی در ترکیب خود دارد. بازیکنان اسپانیایی این تیم در مقطعی در تیم‌های بزرگی مانند اتلتیکومادرید، آتلتیک بیلبائو و... حضور داشته‌اند و قطعا از کیفیت بالایی برخوردارند. 
وضعیت گوا در فصل جاری لیگ هند به این شرح است:
رتبه سوم: ۱۳ امتیاز، ۵ پیروزی، ۵ تساوی، ۳ شکست، ۱۸ گل زده، ۱۳ گل خورده، ۲۰ امتیاز
تیم‌های حاضر در پلی‌آف
الزورای عراق
تیم عراقی ۲ فصل قبل هم در لیگ قهرمانان آسیا حضور داشت و با ذوب‌آهن هم‌گروه بود که در بازی برگشت در عراق، اتفاقات حاشیه‌ای عجیبی علیه نماینده ایران رخ داد. 
این تیم از بازیکنان عراقی سرشناس و ملی‌پوش مانند جلال حسن، علاء عبدالزهرا و... بهره می‌برد. 
وضعیت الزورا در فصل جاری لیگ عراق به این شرح است:
رتبه دوم: ۱۵ بازی، 7 پیروزی، 7 تساوی، یک شکست، ۱۹ گل زده، ۸ گل خورده، ۲۸ امتیاز
الوحده امارات
تیم اماراتی فصل گذشته در دور گروهی رقیب استقلال بود که با متمرکز شدن مسابقات پس از شیوع کرونا، انصراف خود را از شرکت در این مسابقات اعلام کرد. 
الوحده بازیکنان اماراتی معروفی مانند اسماعیل مطر را در اختیار دارد و چندین بازیکن خارجی گرانقیمت هم در ترکیب این تیم هستند. 
وضعیت الوحده در فصل جاری لیگ امارات به این شرح است:
رتبه هفتم: ۱۳ بازی، ۵ پیروزی، ۴ تساوی و ۴ شکست، ۲۱ گل زده، ۱۵ گل خورده، ۱۹ امتیاز
***
گروه‌بندی منطقه غرب
گروه‌ A:‌ الهلال عربستان- شباب الاهلی امارات- استقلال تاجیکستان- پلی‌آف بین الغرافه قطر - آلمالیق ازبکستان
گروه‌ B‌: شارجه امارات- تراکتور ایران - پاختاکور ازبکستان- برنده پلی‌آف الوحده عربستان یا نیرو هوایی عراق
گروه‌ C‌: الدحیل قطر- الاهلی عربستان- استقلال ایران- الشرطه عراق
گروه‌ D:‌ السد قطر- النصر عربستان- الوحدات اردن- برنده پلی‌آف بین العین امارات یا فولاد ایران
گروه‌ E‌: پرسپولیس ایران - الریان قطر- گوای هند- برنده پلی‌آف بین الوحده امارات یا الزورای عراق
***
[یحیی گل‌‌محمدی: هیچ گروهی خیلی سخت یا آسان نیست]
سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس گفت: رقیب یا بازی آسان در آسیا وجود ندارد و باید با آمادگی و تمرکز بالا در این مسابقات ظاهر شویم. 
یحیی گل‌محمدی درباره قرعه‌کشی فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا اظهار کرد: فوتبال آسیا در سال‌های اخیر پیشرفت زیادی داشته و سطح تیم‌ها به هم نزدیک شده است. نمی‌توان هیچ گروهی را خیلی سخت یا خیلی آسان دانست. 
او ادامه داد: باید با قدرت در تمام بازی‌ها حاضر شویم و با توجه به نوع برگزاری مسابقات که مرحله گروهی به صورت متمرکز و در مدت زمانی کوتاه انجام می‌شود، کار سختی در پیش داریم، هر چند ما در دوره گذشته مسابقات که با همین شرایط برگزار شد تجربه خوبی کسب کردیم و توانستیم قهرمان منطقه غرب شویم. 
سرمربی پرسپولیس درباره رقبای سرخپوشان در مرحله گروهی هم گفت: الریان در لیگ قطر تیم آماده‌ای نشان داده و تیم گوا هم در لیگ هند صدرنشین است. همان‌طور که گفتم رقیب یا بازی آسان در آسیا وجود ندارد و باید با آمادگی و تمرکز بالا در این مسابقات حاضر شویم. 

Page Generated in 0/0055 sec