printlogo


کد خبر: 229911تاریخ: 1399/11/11 00:00
همه چیز درباره جشنواره فیلم فجر در آستانه برپایی سی‌و‌نهمین دوره
شرایط خاص سینماهای مردمی

گروه فرهنگ و هنر: با عنایت به اینکه جشنواره فیلم فجر به عنوان یک رویداد فرهنگی همه‌ساله در ایام سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی برگزار می‌شود و در شرایطی که همه‌گیری ویروس کرونا، رویدادهای فرهنگی و تولیدات سینمایی را در ایران و جهان با محدودیت‌های متعددی مواجه کرده است، این رویداد فرهنگی با اتخاذ تدابیر خاص و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار خواهد شد. 
مسلما برپایی این رویداد در شرایط سخت کرونایی با تغییرات زیادی مواجه خواهد بود که این تغییرات در کاهش فیلم‌های سودای سیمرغ به 16 فیلم و همچنین تغییر سازوکار حضور مردمی در جشنواره فیلم فجر بیشتر از همه بخش‌های جشنواره به چشم می‌آید.  در این دوره جشنواره فیلم فجر که به دلیل شرایط ویژه کرونایی بدون هیأت انتخاب برگزار می‌شود، ۱۱۰ فیلم فرم تقاضای حضور در جشنواره را پر کردند که از این تعداد تنها ۶۲ فیلم شرایط لازم برای ورود به جشنواره را داشتند و توسط هیأت 7 نفره داوران مورد ارزیابی در قالب بخش اصلی جشنواره یعنی «سودای سیمرغ» قرار گرفتند. 
از میان آثار داوری‌شده، تنها فیلم‌هایی امکان ورود به جدول اکران جشنواره سی‌ونهم را پیدا کردند که حداقل در یک بخش از نگاه هیأت داوران، نامزد دریافت سیمرغ شده باشند. بر همین مبنا فهرست ۱۶ فیلمی که با نامزدی در حداقل یک بخش امکان اکران برای اصحاب رسانه و سینماهای مردمی در جشنواره سی‌ونهم را دارند، چنین اعلام شد: «ابلق» کارگردان: نرگس آبیار، تهیه‌کننده: محمدحسین قاسمی، «بی‌همه چیز» کارگردان: محسن قرایی، تهیه‌کننده: جواد نوروزبیگی، «تک‌تیرانداز» کارگردان: علی غفاری، تهیه‌کننده: ابراهیم اصغری، «تی‌تی» کارگردان و تهیه‌کننده: آیدا پناهنده، «خط فرضی» کارگردان: فرنوش صمدی، تهیه‌کننده: علی مصفا، «رُمانتیسم عماد و طوبا» کارگردان: کاوه صباغ‌زاده، تهیه‌کننده: مهدی صباغ‌زاده، «روزی روزگاری آبادان» کارگردان: حمیدرضا آذرنگ، تهیه‌کنندگان: علی اوجی و عبدالله اسکندری، «روشن» کارگردان و تهیه‌کننده: سیدروح‌الله حجازی، «زالاوا» کارگردان: ارسلان امیری، تهیه‌کنندگان: سمیرا برادری و روح‌الله برادری، «ستاره بازی» کارگردان: هاتف علیمردانی، تهیه‌کننده: علی سرتیپی، «شیشلیک» کارگردان: محمدحسین مهدویان، تهیه‌کننده: محمدرضا منصوری، «گیج‌گاه» کارگردان: عادل تبریزی، تهیه‌کننده: میرولی‌الله مدنی، «مامان» کارگردان: آرش انیسی، تهیه‌کننده: مجید برزگر، «مصلحت» کارگردان: حسین دارابی، تهیه‌کننده: محمدرضا شفاه، «منصور» کارگردان: سیاوش سرمدی، تهیه‌کننده: جلیل شعبانی و «یدو» کارگردان: مهدی جعفری، تهیه‌کننده: محمدرضا مصباح. 
 
* جزئیات خرید بلیت
بلیت‌فروشی سینماهای مردمی سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر با اعمال برخی تغییرات نسبت به سال گذشته از ساعت ۱۴ امروز شنبه ۱۱ بهمن آغاز می‌شود. با توجه به شرایط کرونا و فاصله‌گذاری‌های اجتماعی حداکثر 30 درصد به ظرفیت میزبانی سالن‌های سینماهای مردمی در این دوره جشنواره اختصاص داده شده است و جزئیات جدول نمایش فیلم‌ها از طریق سایت جشنواره و سامانه‌های فروش اطلاع‌رسانی می‌شود. در این دوره بلیت‌فروشی از طریق 3 سامانه ایران تیک، سینما تیکت و گیشه هفت انجام خواهد شد. قیمت بلیت برخی از سینماها 20 هزار تومان و بقیه نیز 30 هزار تومان تعیین شده است. نکته قابل تأمل آنکه در این دوره، فروش سری بلیت‌ها وجود ندارد و هر نفر با یک شماره همراه، امکان تهیه 4 بلیت برای هر فیلم را دارد. بلیت‌فروشی اکران مردمی تا روز پایانی جشنواره ادامه دارد و علاقه‌مندان تا لحظه نمایش فیلم می‌توانند بلیت‌های موردنظر خود را خریداری کنند. همچنین بر اساس شیوه‌نامه بلیت‌فروشی سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر، پس از خرید بلیت از طریق سامانه‌های تعیین شده، کدی برای خریداران ارسال می‌شود و افراد با ارائه آن به سینما، می‌توانند بلیت خود را تهیه کنند. همچنین امسال امکان فروش بلیت حضوری به مخاطبان سینما وجود ندارد و بلیتی در گیشه‌ها فروخته نخواهد شد. 
 
* بودجه جشنواره فیلم فجر امسال 5 میلیارد تومان است
سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد، دبیر جشنواره سی‌و‌نهم فیلم فجر گفت: امسال شهرداری به عنوان حامی در کنار جشنواره است. در همه دنیا رویدادها را شهرداری‌ها حمایت می‌کنند و این یک روال عادی است. 
وی درباره بودجه جشنواره گفت: بودجه جشنواره با کاهش قابل توجه نسبت به سال گذشته حدود 5 میلیارد تومان است و تمام تلاش ما این است نگذاریم شعله لرزان سینما خاموش شود. جشنواره فیلم فجر به کمک سینما آمد و امیدواریم مردم به سینما بازگردند و شرایط پاندمی به گونه‌ای پیش برود که مردم را راحت‌تر برای تماشای آثار دعوت کنیم. 
طباطبایی‌نژاد در برنامه «شهرفرنگ» تأکید کرد: راحت‌ترین کار تعطیل کردن جشنواره بود اما این کار را نکردیم. البته فراهم کردن شرایط برپایی جشنواره در این دوره کار راحتی نیست اما ما سختی را به جان خریدیم. 
 
* دوست داشتم تعداد فیلم‌های سودای سیمرغ بیشتر باشد
دبیر جشنواره سی‌ونهم تصریح کرد: امسال داوری آثار برای نمایش نبود و انتخاب نهایی برای سیمرغ را مدنظر داشتیم و اگر قرار بود تعداد فیلم بیشتری را در نامزدها در نظر بگیریم و بعد تعداد فیلم‌های سودای سیمرغ را اضافه کنیم، ممکن بود اگر به فیلم هفدهم می‌رسیدیم، 10 فیلم همسطح آن فیلم داشتیم و شاید آن موقع، آمار ما دیگر قابل کنترل نبود. به عبارت دیگر، فیلم‌هایی که امسال در جدول نمایش جشنواره هستند، حداقل در یک رشته لیاقت نامزد شدن برای دریافت سیمرغ را دارند. بحث‌های مفصلی شد که حتی فیلم‌ها کمتر از این هم باشد. 
او گفت: دوست داشتم تعداد فیلم‌های سودای سیمرغ بیشتر شود اما توافق کرده بودیم رأی‌گیری برای سیمرغ باشد و نه نمایش. 
 
* امسال سال بی‌نظیری برای فیلم اولی‌هاست
طباطبایی‌نژاد همچنین اظهار داشت: 7 فیلم اولی در این دوره حضور دارند و این برای نخستین‌بار در تاریخ جشنواره است که این اتفاق رخ می‌دهد. امسال سال بی‌نظیری برای فیلم اولی‌هاست که در سودای سیمرغ رقابت می‌کنند. جایزه فیلم اول هم داریم اما همه فیلم‌های اول در همه بخش‌ها رقابت می‌کنند.
 
* برخی فیلم‌ها شأن حضور در جشنواره را ندارند
دبیر جشنواره همچنین با اشاره به اینکه قرار نیست تمام محصولات سینمای ایران در جشنواره فیلم فجر به نمایش گذاشته شود، اظهار داشت: جشنواره باید هم ویترین و هم رقابت باشد. برخی فیلم‌ها فقط گیشه دارند و شأن حضور در جشنواره را ندارند. مخاطب عام و خاص جشنواره باید در این رویداد، برآیندی کلی از سینمای ایران را در طول جشنواره ببینند. 
او همچنین در این برنامه با اشاره به جزئیات برنامه‌های مقر جشنواره اظهار داشت: یک ساعت بعد از نمایش آثار نشست پرسش و پاسخ برگزار می‌شود که به صورت زنده از سایت و کانال‌های جشنواره در فضای مجازی قابل مشاهده است. اختتامیه این دوره جشنواره 22 بهمن در برج میلاد با حضور محدود نامزدها و بدون میهمانان ویژه برگزار می‌شود. 
او در بخشی دیگر از برنامه «شهر فرنگ»، درباره نحوه نمایش آثار در سینمای مردمی گفت: آثار بخش سودای سیمرغ جشنواره از 15 بهمن در 30 مرکز استان به نمایش درمی‌آید. 40 لوکیشن و 69 سالن هم در تهران داریم. ۳ بار در ۳ سانس (14، 16، 18) نمایش داریم. در برج میلاد و پردیس ملت ۲ بار نمایش خواهیم داشت، ضمن آنکه جدول نمایش مردمی هم یکشنبه منتشر می‌شود و قیمت بلیت 30 و در برخی مراکز 20 هزار تومان است. 
او در پایان افزود: امسال هم سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را خواهیم داشت و بعد از تماشای فیلم، کدی برای مخاطبان ارسال می‌شود که از طریق آن افراد می‌توانند به آثار رای دهند، ضمن آنکه امسال دست‌اندرکاران در «سمفا» آرای تماشاگران را جمع‌آوری می‌کنند. 

Page Generated in 0/0060 sec