printlogo


کد خبر: 229921تاریخ: 1399/11/11 00:00
دور دنیا

اولویت‌های سازمان ملل  در سال 2021
دبیرکل سازمان ملل در کنفرانس مطبوعاتی خود به گفت‌وگو درباره مسائل مختلف، از جمله فلسطین، سوریه و بحران کرونا پرداخت. به نوشته روزنامه القدس العربی، آنتونیو گوترش در نخستین کنفرانس مطبوعاتی خود در سال جدید میلادی با اشاره به مساله فلسطین، اظهار کرد: ما در تلاش هستیم نشست کمیته چهارجانبه صلح خاورمیانه (متشکل از آمریکا، اتحادیه اروپایی، روسیه و سازمان ملل) برگزار شود اما موفق به جلب رضایت تمام طرف‌ها نشده‌ایم. وی گفت: ما معتقدیم روند صلح تنها زمانی موفقیت‌آمیز خواهد بود که بر اساس راه‌‌حل ۲ کشوری و طبق قطعنامه‌های بین‌المللی در این زمینه باشد. وی در بخش دیگری از اظهاراتش درباره اوضاع سوریه نیز تصریح کرد: به طور کلی آتش‌بس در سوریه همچنان برقرار است اما این کشور همچنان نیازمند پیشرفت است و تحقق این پیشرفت در گرو اتحاد و یکپارچگی ملت سوریه است، چرا که به‌رغم آتش‌بس، بخشی از مناطق این کشور تحت کنترل دولت است و در بخش دیگری نیروهای ترکیه حضور دارند و این در حالی است که نیروهای آمریکا نیز در مناطق تحت کنترل کردها مستقر هستند. دبیرکل سازمان ملل درباره اولویت‌های این سازمان در سال 2021 نیز گفت که اولویت نخستش مساله کرونا و توزیع واکسن آن است. وی ادامه داد: اولویت دوم‌مان نیز کمک اقتصادی به کشورهای فقیر است، چرا که اگر وضعیت اقتصادی آنها تغییر نکند، رهایی از کرونا باعث تغییرات زیادی در اوضاع این کشورها نخواهد شد. 
***
آمریکا در حال تأسیس پایگاه جدید در شرق سوریه است
خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) اعلام کرد نظامیان آمریکا تاسیس یک پایگاه جدید برای خود در منطقه «الیعربیه» در شرق استان «الحسکه» را آغاز کرده‌اند. این خبرگزاری به نقل از منابع محلی گفته است طی روزهای اخیر مواد لجستیک و تجهیزات نظامی به پایگاه آورده شده است. این منابع گفتند: «آمریکا ۱۰ نفربر حامل نظامیان خود را وارد شهر المالکیه در دورترین نقطه شمال شرق الحسکه کرده تا از آنجا آنها را به الیعربیه در مجاورت مرز با عراق منتقل کند، زیرا آمریکا کار ایجاد یک پایگاه نظامی جدید را در نزدیکی تل‌علو در شمال غرب الیعربیه آغاز کرده است». سانا آورده است: «نظامیان آمریکا ادوات و تجهیزات لازم برای ساختن راه شوسه به نزدیکی محل سیلوهای تل‌علو و مجاورت پایگاه خراب الجیر آوردند؛ پایگاهی که آمریکا از آنجا برای نشست و برخاست بالگردهای خود استفاده می‌کند». 
به نوشته سانا، این اقدامات آمریکا با تقویت حضور غیرقانونی آن در منطقه الجزیره سوریه و در راستای نقشه‌های آن برای سرقت بیشتر نفت سوریه و ثروت‌های طبیعی این کشور و محصولات کشاورزی آن است. ساکنان شهرهای الحسکه و قامشلی واقع در شمال شرق سوریه طی روزهای گذشته چندین بار در حمایت از دولت این کشور و مخالفت با شبه‌نظامیان وابسته به آمریکا تظاهرات کردند. بخش اعظمی از شهرهای الحسکه و قامشلی در اشغال شبه‌نظامیان کُرد موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» قرار دارد. این عناصر وابسته به نظامیان تروریست آمریکا هستند. 
***
فلسطینی‌ها در پاسخ به جنایت صهیونیست‌ها، درخت کاشتند
بسیاری از فعالان فلسطینی یک روز پس از آنکه رژیم صهیونیستی اقدام به قطع هزاران اصله درخت در یک منطقه حفاظت شده در شمال کرانه باختری کرد، اقدام به کاشت نهال‌های جایگزین کردند. 
خبرگزاری فرانسه گزارش داد رژیم صهیونیستی روز چهارشنبه درختان منطقه حفاظت شده «خربه عیون» در شرق استان طوباس در کرانه باختری را به بهانه اینکه نزدیک منطقه نظامی است، قطع کرد. خبرگزاری رسمی فلسطین (وفا) به نقل از «جعفر صلاحات» وزیر کشاورزی فلسطین در این باره گفت، روز پنجشنبه ۵۰۰ اصله درخت کاشته شده و در روزهای آینده کاشت درختان در این منطقه تکمیل خواهد شد. فرانس پرس به نقل از یکی از فعالان فلسطینی نوشت: بر اساس گزارش مقام‌های فلسطینی، ارتش اسرائیل روز چهارشنبه ۱۰ هزار اصله درخت را به بهانه اینکه این بخش یک منطقه بسته نظامی است، قطع کرد. طوباس، منطقه‌ای است که همواره شاهد برخورد میان فلسطینی‌ها و شهرک‌نشینان غیرقانونی اسرائیلی و ارتش اشغالگر رژیم صهیونیستی است. 
***
وضعیت اسفبار نتانیاهو در انتخابات آتی
نتایج تازه‌ترین نظرسنجی در سرزمین‌های اشغالی نشان می‌دهد بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی پس از انتخابات ۲۳ مارس آینده (سوم فروردین ۱۴۰۰) برای تشکیل کابینه با مشکلات زیادی روبه‌رو خواهد شد. نتایح نظرسنجی‌ای که روزنامه «معاریو» روز جمعه منتشر کرد، نشان می‌دهد حزب راستگرای «لیکود» به ریاست نتانیاهو تنها ۳۰ کرسی از مجموع ۱۲۰ کرسی کنست (پارلمان) رژیم صهیونیستی را به دست خواهد آورد. این درحالی است که نتانیاهو برای تشکیل کابینه ائتلافی نیازمند موافقت دست‌کم ۶۱ نماینده از ۱۲۰ نماینده کنست است. بر اساس این نتایج، حتی اگر نتانیاهو موفق شود دیگر حزب راستگرا به نام «یمینا» که ریاست آن را «نفتالی بنت» وزیر پیشین جنگ نتانیاهو برعهده دارد را نیز متقاعد کند که برای تشکیل کابینه ائتلافی به لیکود بپیوند، باز هم «بی‌بی» موفق به تشکیل دولت نخواهد شد، چرا‌که حزب بنت تنها ۱۲ کرسی در انتخابات پارلمانی فروردین‌ماه به دست خواهد آورد. در مقابل، با وجود اختلاف سیاسی میان احزاب مخالف نتانیاهو، اما این نتایج حکایت از قدرت گرفتن این احزاب دارد. 

Page Generated in 0/0059 sec