printlogo


کد خبر: 229922تاریخ: 1399/11/11 00:00
سفیر آمریکا در بیروت در اظهاراتی مداخله جویانه خواستار کنارگذاشتن حزب‌الله لبنان از دولت آتی این کشور شد
بیرون زدن دست آمریکا از آستین 14 مارس

گروه‌بین‌الملل: با وجود فروکش کردن اعتراضات و آشوب‌های چند روز اخیر در بیروت و صیدا، شهر طرابلس همچنان شاهد درگیری بین معترضان و نیروهای امنیتی است. در همین حال شواهد امر از تحولات لبنان این گزاره را که جریان غرب‌گرا به دنبال تنش در لبنان است، تایید می‌کند. پس از آنکه برخی رسانه‌ها از نقش چهره‌های نزدیک به جریان 14 مارس در اعتراضات طرابلس خبر دادند، سفیر آمریکا در لبنان نیز در اظهاراتی مداخله‌جویانه خواستار کنار گذاشتن حزب‌الله لبنان از کابینه آینده این کشور شد. این در حالی است که صاحبنظران و مقامات سیاسی لبنان به دفعات بر این امر تاکید کرده‌اند که حزب‌الله یکی از عوامل اصلی ثبات در لبنان و واقعیتی حذف‌نشدنی از معادلات سیاسی و اجتماعی این کشور است.
 
* فتنه‌افکنی تازه سفیر آمریکا در لبنان
به گزارش «وطن امروز» به نقل از پایگاه خبری السیاسیه لبنان، سفیر آمریکا در بیروت با اظهارات جدید خود درباره سیاست این کشور در لبنان نشان داد دولت بایدن نیز بر سیاست‌های ضد حزب‌الله اصرار دارد. بر همین اساس «دورتی شیا» سفیر ایالات متحده آمریکا در بیروت در ادامه مداخلات در امور لبنان، به مسؤولان این کشور گفته است آمریکا نمی‌تواند قبول کند حزب‌الله در دولتی که قرار است تشکیل شود، مشارکت کند. رویکرد سفیر آمریکا در حالی است که چند روز قبل خبرگزاری رویترز در خبری نوشت: «یک منبع آگاه در ریاست‌جمهوری فرانسه از دولت جدید آمریکا خواسته برای برون‌رفت از بحران لبنان با واقعیتی به نام حزب‌الله کنار بیاید و با حزب‌الله برای کمک به خروج لبنان از بحرانش تعامل داشته باشد». سفیر آمریکا در لبنان چند ماه پیش نیز در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها خواستار پایان دادن به نقش حزب‌الله لبنان در ساختار سیاسی لبنان شده بود؛ اظهاراتی که با مخالفت شدید افکار عمومی همراه شد و در نهایت دادگاهی در این کشور به استناد قوانین حقوق دیپلماتیک با صدور حکمی وی را از هر گونه اظهارنظر در رابطه با امور داخلی لبنان منع کرد. 
 
* آتش در طرابلس
پایگاه خبری العهد لبنان بامداد جمعه در خبری اعلام کرد تظاهرات خیابانی در طرابلس لبنان برای چهارمین روز پیاپی ادامه یافت و بر دامنه خشونت آن افزوده شد. بر اساس گزارش این پایگاه خبری، مقصد اصلی معترضان منطقه «سرای طرابلس» (مقر دولتی مدیریت شهری) بود. این مقر، یکی از مهم‌ترین مراکزی است که اسناد مربوط به مردم این شهر، مجوزهای قانونی مؤسسات و ده‌ها هزار پرونده مربوط به ساکنان طرابلس را در خود جای داده است. مساله خطرناکی که بامداد جمعه رخ داد، این بود که شماری از جوانان معترض با پرتاب کوکتل مولوتف به سمت دادگاه طرابلس، باعث شدند دیوارهای بیرونی آن در آتش بسوزد و زبانه آتش به برخی اتاق‌های آن نیز رسید. العهد در ادامه به نقل از ناظران نوشت: هدف اصلی از آتش زدن سرای طرابلس این است که این شهر بدون پرونده، آرشیو و تاریخ باشد و آتش زدن آن، شبیه این است که فردی تاریخ و گذشته خود را هدف قرار ‌دهد. منابع مذکور تأکید کردند: «هدف اتفاقات اخیر، اعمال فشار برای تسریع در تشکیل کابینه در سریع‌ترین زمان ممکن و آغاز تبلیغات گسترده برای هدف قرار دادن ریاست‌جمهوری است». در همین حال خبرگزاری ملی لبنان به نقل از منابع سیاسی، رخدادهای طرابلس را فاجعه قلمداد کرد. در همین ارتباط خبرگزاری آناتولی ترکیه نیز به نقل از صلیب سرخ لبنان در حساب کاربری خود در توئیتر اعلام کرد: در درگیری میان معترضان و نیروهای امنیتی در شهر طرابلس ۱۱۲ نفر زخمی شدند. اعتراضات در طرابلس از سه‌شنبه هفته قبل به خیابان‌ها کشیده شد. بیشتر معترضان تأکید دارند گرسنگی و وضعیت نامساعد معیشتی آنان را به تظاهرات وادار کرده است اما برخی منابع خبری در لبنان و همچنین روند تحولات نشان از دست داشتن جریان‌های سیاسی غرب‌گرا در پشت‌پرده این تحولات دارد. 
 
* حسان دیاب: با آشوب‌طلبان برخورد می‌کنیم
به دنبال تشدید التهاب در طرابلس لبنان برای چهارمین شب متوالی، «حسان دیاب» نخست‌وزیر پیشبرد امور لبنان با انتشار بیانیه‌ای ضمن محکومیت به آتش کشیدن ساختمان‌های دولتی و آشوب در طرابلس گفت: «صرف محکوم کردن، برای جبران هزینه‌های سنگین وارده به طرابلس کافی نیست، چرا که از میادین آن برای ارسال پیام‌های سیاسی آتشین استفاده می‌شود». وی با بیان اینکه هدف از این اغتشاشات، مخدوش کردن چهره طرابلس و اراده محکم آن برای مقابله با مشکلات است، خاطرنشان کرد: «مجرمانی که شهرداری طرابلس را به آتش کشیدند، تلاش کردند دادگاه شرعی را آتش بزنند و مؤسسات دولتی، تربیتی و اقتصادی را نابود کنند. آنها کینه پنهان خود علیه طرابلس را نشان دادند». دیاب در پایان خاطرنشان کرد: «چالشی که ما باید آن را حل کنیم، این است که با عمل سریع به وعده بازسازی شهرداری طرابلس، نقشه‌های آشوب‌طلبان را بر هم بزنیم». 
 
* واکنش رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر مکلف لبنان به اغتشاشات
میشل عون، رئیس‌جمهوری لبنان خواستار برگزاری نشست شورای امنیت مرکزی لبنان برای بررسی اوضاع امنیتی این کشور شد. بر این اساس شبکه روسیا الیوم در گزارشی اعلام کرد میشل عون خواستار برگزاری نشست شورای امنیت مرکزی کشورش و بررسی اوضاع امنیتی این کشور در پی تداوم تظاهرات مردمی و درگیری میان معترضان و نیروهای امنیتی شد. از سوی دیگر سعد حریری، نخست‌وزیر مکلف لبنان در واکنش به خشونت‌ها در طرابلس، حمله به ساختمان و مقرهای حکومتی را غیر قابل قبول دانست و آن را محکوم کرد. 
 
* نقش خانواده حریری در آشوب‌های طرابلس
اگر چه برخی رسانه‌ها افزایش آشوب‌ها در طرابلس در مقطع فعلی را به دلیل ابراز مخالفت‌ با محدودیت‌های ناشی از کرونا عنوان کرده‌اند اما واقعیت تحولات لبنان این است که آشوب و اعتراض در لبنان عموما با پشتوانه گروه‌های سیاسی و به شکل سازمان یافته رقم می‌خورد. در دور جدید اعتراضات لبنان، گروه‌هایی که بویژه بعد از تحولات بین‌المللی در ماه‌های گذشته، موقعیت خود را در عرصه‌های سیاسی، امنیتی و نظامی در برابر جریان مقاومت در موضع ضعف می‌بینند، به دنبال برهم زدن ثبات و تداوم وضعیت بی‌دولتی در لبنان هستند و از وقوع تنش در این کشور نفع می‌برند. از این رو تشدید و تداوم اختلافات بین سعد حریری، نخست‌وزیر مکلف و میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان درباره سازوکار تشکیل کابینه نیز در همین چارچوب ارزیابی می‌شود. در همین حال برخی منابع لبنانی از نقش «بهاء حریری» برادر سعد حریری در سازماندهی اعتراضات گزارش داده‌اند. نکته قابل تامل اینکه در بحبوحه آشوب و اعتراض در لبنان و تداوم بحران بی‌دولتی در این کشور، روزنامه لبنانی الجمهوریه از مقدمات سفر نخست‌وزیر مکلف لبنان به فرانسه در روزهای آتی خبر داد که همین مورد نیز نشانه‌ای از اقدامات مشکوک و تنش‌آفرین حریری‌ها در تحولات لبنان است.

Page Generated in 0/0057 sec