printlogo


کد خبر: 229923تاریخ: 1399/11/11 00:00
برخی شخصیت‌های سیاسی عراق نسبت به نقشه جدید آمریکا علیه امنیت عراق هشدار دادند
توطئه امنیتی آمریکا در عراق

گروه بین‌الملل: استقبال وزیر خارجه عراق از تداوم مذاکرات استراتژیک با آمریکا در دولت جدید این کشور در حالی است که افکار عمومی و مقامات گروه‌های سیاسی عراق بارها نسبت به اهمال دولت در اجرای مصوبه پارلمان برای اخراج نظامیان آمریکا از این کشور انتقاد کرده‌اند. 
 
* گفت‌وگوهای استراتژیک بغداد - واشنگتن
به گزارش «وطن امروز» به نقل از سومریه‌‌نیوز، وزیر خارجه آمریکا طی تماس تلفنی با وزیر خارجه عراق بر اهمیت ادامه گفت‌وگوها در چارچوب مذاکرات استراتژیک میان ۲ کشور تاکید کرد. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در تماس تلفنی با فؤاد حسین، همتای عراقی خود گفت: وزارت خارجه آمریکا ستون‌های گفت‌وگو را بر اساس ادامه روندی که در دوره‌های پیشین گفت‌وگوهای استراتژیک به آن دست یافته، بنا خواهد کرد. در همین حال، فؤاد حسین هم بر اهمیت آغاز جلسات گفت‌وگو و لزوم دستیابی به تفاهم‌های شفاف در روابط میان بغداد و واشنگتن در چارچوب تقویت مناسبات و منفعت مردم عراق و آمریکا تاکید کرد. اظهار نظر وزیر خارجه آمریکا در حالی است که در این مدت انتقاداتی جدی از سوی گروه‌های سیاسی و پارلمان به رویکرد دولت در نادیده گرفتن مصوبه پارلمان در اخراج نظامیان آمریکا از عراق شده است. 
 
* تلاش آمریکا برای نفوذ در دستگاه نظامی عراق
در همین حال «حامد عباس» نماینده ائتلاف پارلمانی الفتح عراق در گفت‌و‌گو با پایگاه خبری المعلومه گفت: پارلمان عراق درباره مداخلات آمریکا و تلاش این کشور برای تسلیم کردن فرماندهان نظامی و رهبران سیاسی از نخست‌وزیر این کشور طرح سؤال خواهد کرد. وی افزود: آمریکا در تلاش است بتواند در داخل سیستم نظامی عراق نفوذ کند. وی افزود: آمریکا هر شخصیت ملی‌گرا و غیر وابسته به خود در این کشور را از نهادهای مهم عراق دور می‌کند. این نماینده عراقی تصریح کرد: آمریکا از رهگذر حضور خود در عراق در تلاش است فرماندهان نظامی را مطیع دیکته‌های خود کند. طرح‌های سیاسی و خارجی برای دور کردن شخصیت‌های ملی‌گرا و امنیتی از پست‌های مهم در عراق وجود دارد. عباس در پایان تأکید کرد: «بسیاری از خائنان در فرآیند سیاسی حضور دارند و ملت باید آنان را از طریق صندوق‌های رأی مجازات کند». 

Page Generated in 0/0057 sec