printlogo


کد خبر: 229937تاریخ: 1399/11/11 00:00
عادی انگاری، میزان ابتلا به کرونا را باز هم افزایش داد
تهران دوباره زرد شد، مازندران نارنجی

تهران آبی، دوباره در وضعیت زرد کرونایی قرار گرفت تا بار دیگر زنگ خطر موج چهارم کرونا به صدا درآید. موج جدیدی از بیماری «کووید-۱۹» در حال بازگشت است و اگر دیر بجنبیم، باید روزهای پایانی سال را دوباره با هراس و وحشت سپری کنیم.
آنطور که وزیر بهداشت عنوان کرده، استان مازندران دوباره به وضعیت خطر بازگشته و این نگرانی‌ها برای چند استان دیگر از جمله تهران، اصفهان و برخی مناطق جنوبی کشور نیز وجود دارد.
بابک عشرتی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفت‌وگو با مهر، با بیان این مطلب که عفونت‌زایی ویروس نسبت به قبل شدت یافته است، گفت: اطلاعات ما نشان می‌دهد اگر قرار باشد ویروس جدید در جامعه گسترش یابد، دست‌کم باید منتظر افزایش ۴۰ درصدی موارد ابتلا باشیم و این نگرانی دور از انتظار و واقعیت نیست. از سوی دیگر، در این شرایط اگر سرعت بازگشت ما به حالت عادی سریع باشد، افزایش تعداد مبتلایان تا ۴۰ درصد بدون‌شک رخ خواهد داد و با وقوع آن، اتفاقات آبان‌ماه چه از نظر افزایش تعداد بستری‌ها و چه از نظر تعداد جان‌باختگان بار دیگر تکرار خواهد شد.
سعید نمکی، وزیر بهداشت هم با اشاره به رفت‌و‌آمد مردم و استفاده از وسایل نقلیه عمومی در تهران و حضور در مراکز خرید، گفت: ممکن است شعله‌های بیماری در تهران روشن شده باشد، از همین رو، یکی از مهم‌ترین اقدامات ما در این شرایط، افزایش تست بویژه تست سریع است و بخش خصوصی در تهران نیز در این زمینه می‌تواند به ما کمک کند اما به شرطی که تست سریع به طور صحیح نمونه‌گیری شود و بعد در سیستم ثبت و گزارش شود.
ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت نیز گفت: متأسفانه در شهر تهران رعایت پروتکل‌های بهداشتی از ۸۲ درصد به ۳۹ درصد رسیده و این به معنی خطر بازگشت مجدد بیماری کرونا است.
وی ضمن توصیه به مردم برای رعایت پروتکل‌ها و خودداری از تجمع و تردد غیرضروری و اجتناب از حضور در مکان‌های بدون تهویه مناسب، افزود: اگر روزهای باقیمانده از زمستان را بتوانیم به سلامت بگذرانیم و روند کاهشی بیماری ادامه داشته باشد، مردم ایام عید را می‌توانند آزادتر و آسوده‌تر بگذرانند، در غیر این صورت مجبور به اعمال محدودیت‌ها خواهیم شد.
در همین حال سیماسادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت نیز با اشاره به اینکه نگران افتادن به تله عادی‌انگاری شرایط کرونایی در کشور هستیم، گفت: ما به هیچ وجه نباید مسیر عادی‌انگاری را در روابط شخصی و اجتماعی در پیش‌بگیریم.
وی همچنین با اعلام اینکه وضعیت بیماری به هیچ وجه به ثبات نرسیده و همچنان ناپایدار، حساس و شکننده است، افزود: کاهش رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی می‌تواند مقدمه شروع موج جدید بیماری در کشور باشد.
در حالی که فقط ۵۰ روز تا پایان سال و عبور از روزهای سخت زمستان باقی مانده است، متأسفانه روند نزولی رعایت پروتکل‌های بهداشتی، زنگ خطر بازگشت مجدد بیماری کرونا را به صدا درآورده است. این هشدار می‌تواند شرایط سال نو را برای مردم مثل نوروز ۹۸ کند که مجبور بودیم در خانه بمانیم. دست‌اندرکاران حوزه سلامت بر این باورند که اگر به سلامت از زمستان عبور کنیم، نوروز را با دغدغه کمتری می‌توانیم جشن بگیریم.
 
* آمار فوتی‌های روزانه کرونا در تهران
تهران همچنان بیش از سایر شهرها مرگ‌و‌میر کرونایی دارد اما این آمار نسبت به ماه‌های گذشته بسیار بهتر شده است. 
رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران درباره آخرین وضعیت کرونا در پایتخت گفت:‌ کرونا در تهران تقریبا مهار شده و هر چند روز یک بار اندکی آمار آن افزایش می‌یابد ولی به هیچ عنوان روند ایجاد شده قابل مقایسه با ماه‌های قبل که بسیار خطرآفرین بود، نیست. 
ناهید خداکرمی بیان داشت: مرگ‌و‌میر ناشی از کرونا در پایتخت به کمتر از 20 مورد در روز و بین 15 تا 20 نفر رسیده و این مسأله با همکاری مردم شکل گرفته است. 
وی خاطرنشان کرد: تا روزی که حتی یک نفر در تهران مبتلا به کرونا شود یا جان خود را به دلیل این ویروس از دست دهد، می‌توان گفت شرایط ویژه است و باید در آماده‌باش بود. 
همچنین سخنگوی وزارت بهداشت روز گذشته نسبت به شرایط شکننده بیماری کرونا در کشور هشدار داد و گفت: در شبانه‌روز گذشته ۷۱ بیمار دیگر فوت شدند.
سیماسادات لاری بعدازظهر جمعه ضمن اشاره به وضعیت بیماری کرونا در کشور، تازه‌ترین آمار «کووید-۱۹» را اعلام کرد.
وی با اعلام اینکه از ظهر پنجشنبه تا امروز (جمعه) ۶ هزار و ۵۷۳ بیمار جدید شناسایی شدند، ادامه داد: مجموع بیماران «کووید-۱۹» در کشور به یک میلیون و ۴۰۴ هزار و ۴۱۴ نفر رسید.
سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ۷۱ بیمار «کووید-۱۹» جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان به ۵۷ هزار و ۸۰۷ نفر رسید.
وی افزود: خوشبختانه تاکنون یک میلیون و ۱۹۶ هزار و ۳۷۴ نفر از بیماران بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.
به گفته لاری، همچنین ۳۹۹۰ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

 

وی در پایان نیز افزود: تاکنون ۹ میلیون و ۱۷۶ هزار و ۸۹۹ آزمایش تشخیص «کووید-۱۹» در کشور انجام شده است.
 

Page Generated in 0/0054 sec