printlogo


کد خبر: 229941تاریخ: 1399/11/11 00:00
اخبار

حضور قالیباف در شهرک صنعتی شمس‌آباد
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه نظارت‌های میدانی خود به صورت سرزده به شهرک صنعتی شمس‌آباد در شهرستان ری رفت و از نزدیک در جریان مشکلات کارگران و تولیدکنندگان این شهرک قرار گرفت. دکتر محمدباقر قالیباف در ابتدای این نظارت میدانی به یک واحد تولیدی برش سنگ‌ تایل رفت که به دلیل خام‌فروشی این محصول معدنی و بی‌توجهی به ارزش افزوده این صنعت و همچنین وجود شبکه‌های رانتی صادرات سنگ خام به حالت نیمه‌تعطیل درآمده است. رئیس مجلس در دومین بازدید خود در شهرک صنعتی شمس‌آباد از کارخانه تولید پروفیل‌های پیشرفته در و پنجره بازدید کرد که یک بانک آن را به تعطیلی کشانده است. این واحد تولیدی از سال ۹۲ با وجود پیشرفته‌ترین دستگاه‌ها بدون استفاده مانده و کارگران آن بیکار شده‌اند. قالیباف در گفت‌وگو با تولیدکنندگان این واحد تولیدی، بر اجرای قوانین تسهیل‌کننده بانکی تاکید کرد و از مصوبه کمیسیون تلفیق برای بخشودگی جرایم تامین اجتماعی کارگاه‌هایی که سطح اشتغال خود را در یک سال اخیر حفظ کرده باشند خبر داد. قالیباف در پایان این نظارت میدانی در جمع صنعتگران گفت برای پیشرفت تولید و اشتغال، حمایت از تولید‌کننده و حذف قوانین زائد و دست‌وپاگیر در دستور کار مجلس یازدهم است. 
***
سیدشمس‌الدین حسینی:
دولت اگر اصلاحات بودجه را قبول ندارد، به صراحت بگوید
رئیس کمیته منابع کمیسیون تلفیق بودجه 1400 مجلس شورای اسلامی گفت: تصویب کلیات لایحه بودجه در کمیسیون به این دلیل بود که «محمدباقر نوبخت» رئیس سازمان برنامه و بودجه و «سیدحمید پور‌محمدی» معاون هماهنگی وی به صراحت گفتند این حق شماست که لایحه بودجه را اصلاح کنید. سیدشمس‌الدین حسینی اظهار داشت: وقتی کمیسیون تلفیق رای به کلیات لایحه بودجه داد و به اصلاح آن ورود کرد قدری ادبیات دولتمردان بویژه شخص رئیس‌جمهور تغییر کرد و مدام از اصل تغییرات لایحه بودجه انتقاد کرد. وی افزود: کمیسیون تلفیق با این شرط که لایحه بودجه اصلاح شود به کلیات آن رای داد. عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال 1400 همچنین گفت: اگر تلقی دولت این است که بودجه‌ای را که در قالب لایحه برای تصویب به مجلس ارائه داده اگر تغییر کند، نمی‌پذیرد این را رئیس‌جمهور به صراحت بگوید و بنویسد؛ مطمئن باشند کلیات بودجه سال 1400 در صحن رد می‌شود. 
***
تأمین نیمی از ارز 4200 تومانی از ذخایر بانک مرکزی
رئیس کل بانک مرکزی، در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان فارس با بیان اینکه دولت سال جاری بیش از 80 هزار میلیارد تومان اوراق منتشر کرده که بخش زیادی از آن در چارچوب عملیات بازار باز انجام شده است، افزود: اگر این اقدام انجام نمی‌شد 560 هزار میلیارد تومان نقدینگی اضافه ایجاد می‌شد. عبدالناصر همتی ادامه داد: تورم موجود در کشور ناشی از محدودیت عرضه ارز و انباشت نقدینگی است، لذا بالا رفتن قیمت ارز به دلیل محدودیت‌ها قطعا در افزایش قیمت‌ها و تورم تاثیر زیادی داشته است. وی اظهار داشت: به‌رغم این موارد در سال جاری بالغ بر 700 هزار فقره وام ازدواج به مبلغ ۳۷ هزار میلیارد تومان توسط بانک‌ها پرداخت شده است؛ 75 هزار میلیارد تومان برای حمایت از اقشار و کسب‌وکارهای آسیب‌دیده از کرونا اختصاص یافته است که از این میزان 28 هزار میلیارد تومان وام یک میلیونی به سرپرستان خانوارهای یارانه‌بگیر بوده که نقش مهمی در حمایت از اقشار ضعیف جامعه داشت، همچنین در ۹ ماهه امسال بانک‌ها ۱۲۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات داده‌اند که ۶۰ درصد آن به سرمایه در گردش بود. 
رئیس کل بانک مرکزی همچنین گفت: قبل از ایجاد سامانه رفع تعهد ارزی واردات در سال 1397 حدود 30‌درصد از تعهدات اجرا نمی‌شد اما در حال حاضر این رقم به حدود ۶ درصد رسیده است. همتی تصریح کرد: سال گذشته از مجموع حدود 15 میلیارد دلار کالای اساسی که وارد کشور شد، 7 میلیارد دلار آن از ذخایر و منابع بانک مرکزی تأمین ارز شده است. در سال جاری نیز از ۸ میلیارد دلار ارز در نظر گرفته شده برای واردات کالای اساسی، ۵ میلیارد دلار آن توسط بانک مرکزی تأمین شده است. وی افزود: صادرات نفت ما به‌رغم عدم لغو تحریم‌ها بهبود یافته و صادرات نفت نسبت به 5 ماه پیش بیش از ۲ برابر شده است. همچنین روند صادرات فرآورده‌های‌مان نیز طی 3-2 ماه اخیر بهتر شده است.
***
 افزایش گرایش مردم به لوازم خانگی ایرانی
رئیس اتحادیه فروشندگان و تولید‌کنندگان لوازم خانگی گفت: بعد از توقف واردات لوازم خانگی و همچنین افزایش تولید لوازم خانگی داخلی به لحاظ کمی و کیفی، عرضه لوازم خانگی قاچاق در بازار کاهش یافته است. اکبر پازوکی با تاکید بر اینکه هیچ کاسب شناسنامه‌داری اقدام به عرضه لوازم خانگی قاچاق نمی‌کند، گفت: واردات لوازم خانگی قاچاق نیز اقدامی سازمان‌یافته است و نباید تصور کرد کوله‌برانی که برای یک لقمه نان این لوازم را بر دوش می‌کشند، عامل قاچاق لوازم خانگی هستند، بلکه ریشه قاچاق در بخش‌های مختلف را باید به طور اساسی بررسی کرد. وی با بیان اینکه از سال 97 و بعد از تحریم‌های آمریکا، روند تولید لوازم خانگی داخلی دچار تغییر و تحولاتی شد، گفت: اکنون مردم به این اطمینان رسیده‌اند که لوازم خانگی خارجی وارد نمی‌شود و با توجه به کیفیت خوب تولیدات داخلی، می‌توانند به لوازم خانگی داخلی اطمینان کنند، لذا با توجه به اینکه معمولا لوازم خانگی خارجی موجود در بازار از خدمات پس از فروش مناسبی برخوردار نیست، مردم به سمت مصرف کالاهای لوازم خانگی داخلی گرایش یافته‌اند. 

Page Generated in 0/0057 sec