printlogo


کد خبر: 229964تاریخ: 1399/11/12 00:00
منابع امنیتی لبنان دیروز با انتشار اسنادی از سازمان‌یافته بودن اعتراضات در طرابلس خبر دادند
افشای نقش عناصر خرابکار در آشوب‌های طرابلس

گروه بین‌الملل: پس از انتشار گزارش‌هایی پیرامون عناصر پشت‌پرده آشوب‌های اخیر در طرابلس، روز گذشته منابع امنیتی این کشور اعلام کردند در تحرکات اخیر، گروه‌های متشکل از افراد ماهر و دارای تجربه خرابکاری در حمله به اماکن عمومی، وارد اعتراضات طرابلس شدند. 
 
* پشت پرده آشوب‌ها در طرابلس
به گزارش «وطن امروز» به نقل از روزنامه الاخبار لبنان، منابع امنیتی این کشور اعلام کردند در تحرکات اخیر معترضان لبنانی در طرابلس، گروه‌های متشکل از افراد ماهر و دارای تجربه خرابکاری در حمله به اماکن عمومی، وارد اعتراضات طرابلس شدند و در این جریان ۵ نفر از جمله ۴ لبنانی و یک سوری دستگیر شدند. بعد از بررسی‌ها مشخص شد به نظر نمی‌رسد آنچه در این صحنه‌ها اتفاق افتاده یک اعتراضات خودجوش باشد، چراکه افراد فقیر و گرسنه بمب جنگی و مواد منفجره ندارند. در بیانیه نیروهای امنیتی در این زمینه آمده است: در تحقیقات اولیه مشخص شد افراد دخیل در اتفاقات اخیر طرابلس سابقه شرکت در فعالیت‌های خرابکارانه از جمله حمله به بانک‌ها را داشتند، آنها گروه‌های منظمی هستند و دستور کار ویژه‌ای را اجرا می‌کنند. برخی از این افراد نیز از بقایای انجمن‌ها و گروه‌های غیر سازمان‌یافته در احزاب چپ‌گرا هستند. منابع مذکور اظهار داشتند این عناصر از طریق تحرکاتی که در میدان «النور» طرابلس رخ داد و در آن معترضان و فعالان جامعه مدنی مشارکت داشتند، با هدف انجام اقدامات خرابکارانه به اعتراضات مردمی نفوذ کردند، ضمن اینکه این افراد همدرد مردم لبنان نیستند و اهداف مسالمت‌آمیز آنها را نیز دنبال نمی‌کنند. تظاهرات خیابانی در طرابلس لبنان در ۲ روز گذشته نیز ادامه یافت و بر دامنه خشونت آن افزوده شد. 
 
* پاسخ عون به حریری
نهاد ریاست‌جمهوری لبنان با صدور بیانیه‌ای به انتقاد دفتر اطلاع‌رسانی مامور تشکیل کابینه این کشور (سعد حریری) پاسخ داد. در این بیانیه آمده است: «بیانیه سعد حریری حاوی پاسخ‌ها و اطلاعاتی دروغ و غیرواقعی است». ریاست جمهوری لبنان افزود: «برای اینکه وارد بحث بی‌فایده نشویم، ما به بیان این نکته اکتفا می‌کنیم که مامور تشکیل کابینه لبنان با پاسخ خود ثابت کرد مصمم است دولت را یکجانبه تشکیل دهد و ملاحظات میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان را نادیده بگیرد». بر اساس این بیانیه، ملاحظات عون درباره تشکیل کابینه لبنان بر اساس ماده ۵۳ قانون اساسی و موید اصل مشارکت در تشکیل کابینه است و این یک نکته اصلی در تشکیل دولت است، بویژه که انحصارگرایی در نقطه مقابل مشارکت است. سعد حریری، مامور تشکیل کابینه لبنان روز جمعه در بیانیه‌ای گفت: «محافل کاخ بعبدا (کاخ ریاست‌جمهوری لبنان) می‌خواهند اختلافات بر سر تشکیل دولت را به سمت اختلافات طایفه‌ای سوق دهند. از همین رو ما تأکید می‌کنیم خواستار تشکیل دولت تکنوکرات هستیم در حالی که رئیس‌جمهور، خواستار دولت حزبی است». بر اساس برخی گزارش‌ها اعلام موضع حریری درباره تشکیل دولت تکنوکرات به عنوان مطالبه جریان غرب‌گرای 14 مارس با این هدف است که یک جریان سیاسی خاص انحصار قدرت در دولت را به دست بگیرد. این در حالی است که بر اساس توافق طائف در سال 1990 سهمیه‌ گروه‌های قومی و سیاسی در کابینه و پارلمان مشخص است.

Page Generated in 0/0059 sec