printlogo


کد خبر: 229967تاریخ: 1399/11/12 00:00
در حالی که نیروهای امنیتی در مناطق مرکزی و جنوبی عراق درحال مبارزه با تروریست‌ها هستند از شمال این کشور اخبار نگران‌کننده‌ای به گوش می‌رسد
تداوم عملیات‌های ضد تروریستی حشدالشعبی

گروه‌بین‌الملل: حشدالشعبی عراق و ارتش این کشور در عملیاتی مشترک تحت عنوان «خونخواهی شهدا» و پس از دور جدید اقدامات انتحاری داعش در بغداد و دیگر شهرهای عراق، عملیات‌های گسترده ضد تروریستی را در دستور کار قرار داده‌اند. در حالی که این عملیات‌ها منجر به نابودی هسته‌های تروریستی داعش شده، فقدان این نیروها در مناطق کردستان عراق سبب شده این منطقه به پاشنه آشیل امنیتی عراق تبدیل شود. 
 
* اهداف عملیات داعش در عراق
به گزارش «وطن امروز» به نقل از پایگاه خبری المعلومه، عملیات‌های ضد تروریستی حشدالشعبی و ارتش عراق علیه داعش در حالی سرعت و گستردگی بیشتری گرفته است که در هفته‌های گذشته بغداد و برخی شهرهای عراق صحنه اقدامات تروریستی داعش بود و احتمال آن می‌رود این حملات ادامه داشته باشد. در همین راستا «محمد البلداوی» نماینده وابسته به ائتلاف فتح به سلسله حملات تروریستی داعش طی روزهای گذشته در بغداد، صلاح‌الدین و برخی استان‌های دیگر این کشور اشاره کرد و به تشریح اهداف تروریست‌ها پرداخت. وی افزود: حملات داعش در این مرحله در ۲ راستا و با هدف دستیابی به ۲ هدف است؛ نخست هدف قرار دادن آنچه به خدمات‌دهی به مردم و شهروندان مربوط می‌شود از جمله خطوط انتقال برق و دیگری هدف قرار دادن نیروهای امنیتی، حشدالشعبی و شهروندان تا تلفات انسانی بالا برود. 
 
* عملیات گسترده ضد تروریستی در شمال بغداد
در همین حال یگان مبارزه با تروریسم عراق دیروز از آغاز عملیات پاکسازی مناطق شمال بغداد علیه هسته‌های تروریستی باقیمانده داعش خبر داد. به نوشته وبگاه بغداد الیوم، مرحله دوم عملیات «ثار الشهدا» (خونخواهی شهدا) که از هفته گذشته آغاز شده، از شنبه به دست یگان مبارزه با تروریسم و نیروهای حشدالشعبی کلید خورد. این عملیات یک هفته پس از یورش تروریست‌های داعش به نیروهای لشکر سوم حشدالشعبی در منطقه «جزیره العیث» در شرق استان صلاح‌الدین رخ می‌دهد؛ یورشی که ۲۳ شهید و مجروح از نیروهای حشدالشعبی بر جا گذاشت. پس از حمله تروریست‌های داعش، یگان‌های مختلف ارتش و حشدالشعبی عراق عملیات گسترده‌ای برای انتقام خون شهدای حشدالشعبی آغاز کردند که هنوز ادامه دارد. 
 
* اقدامات مشکوک در سنجار
در حالی که نیروهای ارتش و حشدالشعبی درگیر عملیات‌های ضد تروریستی علیه داعش هستند، خبرهایی از وقوع اقدامات مشکوک در سنجار در شمال عراق به گوش می‌رسد که معضلات امنیتی را برای عراق پدید خواهد آورد. در همین باره «قصی الشبکی» نماینده پارلمان عراق از استان نینوا با هشدار درباره تلاش ترکیه برای اشغال منطقه سنجار در شمال غرب عراق، خواستار اقدام فوری دولت برای مقابله با این اشغالگری شد. الشبکی در مصاحبه با وبگاه المعلومه گفت برخی طرف‌های سیاسی در نینوا ورود نیروهای ترکیه به این استان و سیطره آنها بر بعشیقه در سال ۲۰۱۶ را تسهیل کرده‌ بودند. او افزود: ترکیه سعی دارد به بهانه مبارزه با تروریست‌های حزب کارگران کردستان(پ‌ک‌ک) بر سنجار و دشت نینوا سیطره پیدا کند. نماینده پارلمان عراق همچنین گفت: عدم وجود نیروهای دولت فدرال عراق در سنجار و همدستی برخی طرف‌های سیاسی با ترکیه در نینوا ممکن است به اشغال سنجار منجر شود. پیش‌تر یک مقام امنیتی در کردستان عراق گفته بود ترکیه قصد آغاز عملیات نظامی در سنجار را دارد.

Page Generated in 0/0063 sec