printlogo


کد خبر: 229982تاریخ: 1399/11/12 00:00
کرونا جان ۸۲ نفر دیگر را گرفت
افزایش موارد بستری‌ کرونایی در کشور

آمار جان‌باختگان کرونایی همچنان زیر 90 نفر در یک شبانه‌روز است اما جامعه پزشکی نگران عادی‌انگاری‌ها در برخی استان‌هاست. به گزارش«وطن امروز»، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دیروز گفت: تاکنون یک میلیون و ۴۱۱ هزار و ۷۳۱ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۸۲ نفر از بیماران مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان‌باختگان کرونا در کشور به ۵۷ هزار و ۸۸۹ نفر رسیده است. 
سیماسادات لاری با اعلام آخرین آمار مبتلایان و جان‌باختگان کرونا در ایران، افزود: در ۲۴ ساعت گذشته براساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۶ هزار و ۳۱۷ بیمار جدید مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور شناسایی و ۵۰۶ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران «کووید-۱۹» در کشور به یک میلیون و ۴۱۱ هزار و ۷۳۱ نفر رسید. سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون یک میلیون و ۲۰۲ هزار و ۸۹۳ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۳۹۶۴ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند؛ تاکنون ۹ میلیون و ۲۳۰ هزار و ۳۷۶ آزمایش تشخیص «کووید-۱۹» در کشور انجام شده است. 
لاری گفت: بر اساس آخرین تحلیل‌ها، ۱۸ شهرستان کشور در وضعیت نارنجی، ۱۲۴ شهرستان در وضعیت زرد و ۳۰۶ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند. 
وی افزود: شهرستان‌های‌ نارنجی در استان‌های شمالی و شامل آمل، بابل، بابلسر، بهشهر، تنکابن، جویبار، چالوس، رامسر، ساری، فریدونکنار، قائمشهر، محمودآباد، نکا، نور و نوشهر در مازندران و صومعه سرا، رودسر و لاهیجان در گیلان هستند. لاری گفت: میانگین هفتگی موارد بستری و مرگ‌و‌میر کرونا در هفته دوم بهمن نسبت به هفته قبل روند نسبتا کاهشی داشت. در هفته گذشته بیشترین میزان موارد بستری بیماری «کووید-۱۹» در استان‌های مازندران، گیلان و گلستان بوده و بیشترین میزان موارد مرگ‌و‌میر این بیماری در استان‌های مازندران، گیلان و خراسان شمالی ثبت شده است. وی افزود: طبق بررسی‌های انجام شده، شاهد روند کاهشی رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور هستیم و کمترین میزان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در استان‌های خوزستان، سیستان‌وبلوچستان و مازندران گزارش شده است. 
 
* افزایش بستری‌های کرونایی در کشور
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، الزامات جدید برای ورود مسافران خارجی به کشور را تشریح کرد. دکتر علیرضا رئیسی گفت: مرزهای زمینی، هوایی و آبی باید بشدت کنترل شود و پروتکل‌های سختگیرانه‌ای در این راستا تصویب و ابلاغ شده است. 
وی در این باره ادامه داد: تا پیش از این تنها مسافران ورودی کشورهای اروپایی باید با تست منفی وارد کشور می‌شدند اما از اکنون مصوب شده همه کسانی که می‌خواهند از هر کشوری حتی کشور همسایه وارد کشور شوند، باید با تست منفی PCR وارد کشور شوند. همچنین تصمیم داریم از تمام مسافران ورودی مجددا تست گرفته شود، از طرفی اگر مسافری از اروپا وارد کشور ‌شود علاوه بر تست منفی که از او می‌گیریم، باید ۱۴ روز در خانه قرنطینه شود. وی در رابطه با وضعیت «کووید-۱۹» در کشور نیز اظهار کرد: اگر چه روند تقریبا با ثبات شده است اما آمارهای ما حکایت از آن دارد در برخی استان‌ها، بیماران سرپایی در حال افزایش هستند و در برخی استان‌ها موارد بستری هم با شیب کمی در حال افزایش است که باید مراقب باشیم. رویکرد جدید ما از یک ماه قبل رصد کامل بیماری است تا در صورت وجود کوچک‌ترین علامت و نشانه در رابطه با خیز بیماری، به طور فعال و تهاجمی عمل کنیم و ویروس را در مراحل اولیه شناسایی کنیم. 
وی افزود: ما دیگر شهر قرمز نداریم؛ ۱۸ شهر نارنجی داریم که ۳ تا از آنها در گیلان و ۱۵ تا در مازندران است. ۱۲۴ شهر زرد داریم و ۳۰۶ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.  سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا تصریح کرد: از جمله مصوبات اخیر، منع تردد در برخی شهرهای زرد است که مسافر‌پذیر هستند. در این شهرها باید محدودیت اعمال کنیم؛ مشابه حالتی که قبلا در شهرهای نارنجی اعمال می‌شد. 
وی افزود: این 6 هفته باقیمانده تا پایان سال اگر پروتکل‌ها بخوبی رعایت شود، می‌توانیم امیدوار باشیم که تعطیلات عید نوروز آرامی داشته باشیم، حتی یکی از مصوبات این بود که هتل‌ها در جاهایی با وضعیت مناسب و با پروتکل‌های سختگیرانه فعال باشند و بعضی تورها در عید نوروز تحت نظارت فعال باشند. 
 
***
آخرین رنگ‌بندی کرونایی شهر‌ها
گروه اجتماعی: تعداد ابتلا و بستری‌های ناشی از کرونا به سرعت در حال افزایش است و این مساله نگرانی‌های کادر درمان را بیشتر کرده است.  بر اساس آخرین به روزرسانی وضعیت رنگ‌بندی شهرستان‌ها از لحاظ شیوع بیماری کرونا بر اساس پایش‌های وزارت بهداشت، در حال حاضر شهرستان‌های بهشهر، نکا، ساری، جویبار، قائمشهر، بابلسر، محمودآباد، فریدونکنار، بابل، آمل، نور، نوشهر، چالوس، تنکابن، رامسر، رودسر، لاهیجان و صومعه‌سرا در وضعیت نارنجی قرار دارند.  همچنین ۱۲4 شهرستان در وضعیت زرد و ۳۰6 شهرستان دیگر در وضعیت آبی قرار دارند.  در حال حاضر براساس پایش‌های وزارت بهداشت، اغلب نقاط کشور بر اساس شیوع بیماری کرونا وضعیت پایداری دارند اما طی روزهای گذشته و براساس اعلام مسؤولان وزارت بهداشت، شاهد افزایش تعداد بیماران بستری در برخی شهرهای کشور بویژه شهر تهران هستیم به طوری که بر اساس اعلام وزیر بهداشت، رعایت پروتکل‌های بهداشتی به دلیل عادی‌پنداری شرایط با کاهش مواجه بوده است.  
متأسفانه تاکنون ۵۷ هزار و 889 نفر در کشورمان بر اثر ابتلا به بیماری کرونا جان خود را از دست داده‌اند. 

Page Generated in 0/0076 sec